משתמש:מי-נהר/ארגז חול:שלמה משה סוזין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב שלמה משה סוזין (? - 1836), היה שד"ר, ראש ישיבה ו-הראשון לציון והיה אחד מגדולי חכמי ירושלים בזמנו.

הרב שלמה משה סוזין נולד בירושלים במאה ה– 18 לרבי אליעזר סוזין שעל מצבתו נכתב "הרב הישיש מתנהג בחסידות". היה בין חברי ישיבת המקובלים בית אל, ושימש כראש "ישיבת בני משה".

פעל רבות למען היישוב היהודי בארץ ישראל שסבל בזמנו מקשיים רבים מאד.

בשנת ה'תקל"ח, (1779) בקירוב, יצא לתורכיה כשד"ר מטעם קהילת חברון, בשנת ה'תקס"ב (1802) יצא אל צפון אפריקה וטריפולי כשד"ר מטעם ירושלים וכן יצא מטעמה לשליחות בתוניס בשנת ה'תקס"ג (1803).

בשנת ה'תקפ"ד מונה לתפקיד ראש חכמי ירושלים הראשון לציון ושימש בתפקיד זה עד פטירתו בשנת ה'תקצ"ו (1836).

כתביו לא הובאו לדפוס אך ניתן ללמוד על השפעתו הרבה מספרים אחרים שנכתבו בתקופתו.

בזמנו חודשה הקהילה האשכנזית בירושלים והרב סוזין שמר על קשר קרוב עם מנהיג הקהילה האשכנזית בירושלים ר' מנחם מנדל משקלוב ואף היה בין היוזמים והיועצים כיצד לגאול את חצר האשכנזים הקדומה חורבת רבי יהודה החסיד.

כך בספרם של א"ל פרומקין וא' ריבלין נאמר: "אכן הרב הגדול הר"מ סוזין גילה אוזן מוהרמ"מ (מורנו הרב מנחם מנדל) ז"ל כי אין כל הצדקה להישמעאל על פי חק נמוסם להחזיק ולהתאחז בבתי דירה המוקדש לבית מדרש ותפילה..."

בעקבות התפתחות היישוב האשכנזי בירושלים החלו האשכנזים לתבוע חלקם מכספי ההקדשות והעזבונות שנדבו יהודים מארצות אשכנז באופן כללי לארץ ישראל וירושלים. כמו כן החלו גם הם לשלוח מטעמם שד"רים לארצות שונות. מצב חדש זה יצר מחלוקות וסכסוכים קשים והרב סוזין מצא דרך להגיע להסכמה ופשרה המקובלת על כל הצדדים בדבר אופן חלוקת הכספים.

בין החכמים אשר כיהנו לצידו בבית הדין היו הרבנים: ר' חזקיה אברהם הכהן, ר' יהודה רפאל נבון שהתמנה אחריו לתפקיד הראשון לציון, ר' שמואל הלוי, ר"מ הלוי, ו-ר' ישראל חיים סגרי.

בכ"ח בכסלו ה'תקצ"ו נפטר הרב שלמה משה סוזין ונקבר בחלקת הרבנים הספרדיים בבית הקברות הר הזיתים.

על מצבתו נכתב: "ציון במר תבכה בכי נהרות קבעות לדורות, אל הלקח ארון האלוהים. גדול אדוננו ורב, ציון כל הדרה, משה איש האלוהים רבן של בני הגולה, משיירי כנסת גדולה, גדול העצה ורב ציון קרית מועדינו נהפך לאבל מחולנו. נפלה עטרת ראשנו, מורנו ורבנו עמד בפרץ ירושלים, רעיא מהימנא, אבינו מלכנו, המלך שלמה משה סוזין זלה"ה. נלב"ע כח התקצ"ו. יתומים הינו ואין אב מושיע ורב".

http://www.zadikim.org/index.asp?pageID=23821&siteLang=3

http://www.myesha.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/75.pdf



קטגוריה:אנשי היישוב הוותיק ילידי ארץ ישראל קטגוריה:שד"רים קטגוריה:ראשונים לציון קטגוריה:יהודים הקבורים בהר הזיתים