משתמש:שאי אוקרופ/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שאי אוקרופ.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של שאי אוקרופ.


יוסי הראל-פיש (באנגלית: Yossi Harel- Fisch; נולד ב-26 בנובמבר 1952) הינו פרופסור מן המניין בחינוך באוניברסיטת בר-אילן, ומשמש כראש תכנית המחקר הבינלאומי על בריאותם ורווחתם של בני נוער. משמש כמתאם הישראלי לבריאות נוער בארגון הבריאות העולמי והינו החוקר הראשי של המחקר הבינלאומי על התנהגויות סיכון והיפגעות בני נוער. ד"ר הראל-פיש הינו בוגר של תוכנית הפוסט-דוקטורט באפידמיולוגיה ורפואה מונעת (EIS) של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות באטלנטה, הוא בעל תואר[1] דוקטור לפילוסופיה מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה של מישיגן באן-ארבור, ארה"ב, ותאר שני בסוציולוגיה ומתודולוגיה, עם התמקדות בשיטות מחקר באוכלוסיות גדולות ובניתוח רב-משתני מאוניברסיטת בר אילן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באנגליה בעיר לידס (Leeds), עלה לארץ בשנת 1957


ערך חסר יש להוסיף

פעילות מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר הראל-פיש משמש כחבר במספר פורמים לאומיים העוסקים בקידום בריאותם וריווחתם של נוער, כגון: ועדת וילנאי לצמצום האלימות בקרב ילדים ונוער, ועדת השרים לענייני אלימות בראשות השר לביטחון פנים, המועצה הציבורית לקידום בריאות בלשכת מנכ"ל משרד הבריאות והועדה המדעית המייעצת ללשכת מנכ"ל משרד החינוך ביישום תוכנית מערכתית לקידום אקלים מיטבי. ד"ר הראל-פיש משמש כיועץ בכיר בתחום ילדים ונוער בסיכון, מניעת היפגעות וקידום בריאות בני נוער לארגון הבריאות העולמי (WHO), ולממשלות ישראל, ארה"ב, סין, נורבגיה, סקוטלנד, צרפת, קנדה, ברזיל והרשות הפלשתינאית. בשני העשורים האחרונים היה שותף ליוזמה, לפיתוח ולהשמה של מחקרים לאומיים ובין לאומיים על גורמים פסיכולוגיים וחברתיים המעורבים בדפוסי התנהגויות סיכון, היפגעות מפציעות ומעורבות באלימות בקרב ילדים, מתבגרים ובוגרים צעירים. משנת 1987 משמש הראל כחבר נבחר בועדת ההיגוי המדעית של המחקר הרב-לאומי על התנהגויות בריאות בקרב בני נוער של ארגון הבריאות העולמי ( World Health Organization: Health Behaviors in School-Aged Children WHO-HBSC) ומשנת 1991 הוא משמש כחוקר הישראלי הראשי של HBSC ישראל. זכה במענקי מחקר ממשלת ארה"ב ומקרנות מחקר בסכום של כמיליון וחצי דולר ליישום תוכנית מחקר והתערבות מזרח תיכוני בשיתוף עם הרשות הפלסטינאית וירדן.

מודל אקולוגי-הוליסטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות פיתח הראל-פיש מודל אקולוגי-הוליסטי ליישום אסטרטגיה מערכתית לקידום ריווחתם, בריאותם ובטיחותם של הנוער בבתי ספר, בקהילה וברשויות מקומיות, תוך צמצום תופעות של נשירה, אלימות, סמים וחוסר תפקוד חברתי. המודל מבוסס על שילוב של (1) מערכת ניטור (מעקב והערכה) מדעי, (2) יישום אסטרטגיה מערכתית ארוכת טווח ורב-מגזרי בבית הספר ובקהילה, ו- (3) הטמעת תוכנית בעלת גישה הוליסטית המתמקדת על העצמת נקודות החוסן והחוזק של המתבגרים על ידי שיפור האקלים הבית ספרי, מערבות והתנדבות בקהילה, שיפור החיבור בין המתבגרים להוריהם ותמיכה באימוץ נורמות לדפוסי התנהגות אחראי ובונה בקרב הנוער. בלב השיטה עומד העיקרון שחיוכו של ילד בבית הספר מתחיל בחיוכו של המורה ולכן עיקר הדגש בשנה הראשונה של ההתערבות הוא בעבודה עם הצוות המוביל הבית ספרי ועם חדר המורים בהעצמת רווחתם הנפשית וחברתית ומתן כלים מעשיים להעצמת המנהיגות החינוכית והטיפול בילדים מאתגרים. לגבי המתבגרים - אסטרטגיה זו תומכת בהעצמת "האני" תוך הדגשת החיובי במקום שלילת השלילי ובהרחבת ה"הון החברתי" הזמין למתבגרים להתמודדות עם מצוקותיהם. במסגרת האסטרטגיה המערכתית מוטמעות, מעל ומעבר לתוכנית ההוליסטית, תוכניות מניעה והתערבות ממוקדות המכוונות על ידי ממצאי הניטור המקומי (כגון תוכנית נגד סמים או נגד אלימות). מודל זה, המיושם היום בהצלחה רבה במספר רשויות ובתי ספר בארץ, מושתת על הידע המדעי העדכני ביותר בתחום ותואם את המלצות ארגון הבריאות העולמי וועדת וילנאי. בעבר, שימש ד"ר הראל-פיש כראש המגמה לתארים מתקדמים בסוציולוגיה של הבריאות באוניברסיטת בר אילן. ד"ר הראל-פיש שימש גם כמדען בכיר במרכז הלאומי לבקרת מחלות (CDC) של ממשלת ארה"ב באטלנטה ובמכונים הלאומיים לבריאות (NIH) בוושינגטון. במהלך שש השנים שעבד ב - CDC , וכחלק מהתארגנות מערכת הבריאות האמריקאית להשגת יעדי בריאות לקראת שנת 2000, הוביל ד"ר הראל-פיש את צוות המדענים שפיתח את מערכת המחקר והמעקב על התנהגויות סיכון והיפגעות של בני הנוער בארה"ב (YRBS). על הישגיו בעבודתו זו קיבל מענק הצטיינות ואות הערכה מסגן שר הבריאות האמריקאי.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסומיו כוללים בין השאר ארבעה ספרים בתחום בריאות הנוער, הראשון ( The Health of Youth )- פרסום של ארגון הבריאות העולמי משנת 1996 , ושני האחרים ( נוער בישראל: רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בינלאומי 1998 ו- 2002) הינם פרסומים משותפים של הג'וינט-מכון ברוקדייל וההוצאה לאור של אוניברסיטת בר אילן המדווחים את ממצאי המחקר הרב לאומי. הספר הרביעי יצא לאור במאי 2004 ומסכם את ממצאי המחקר הישראלי של שנת 2002.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תואר אקדמי הינו תואר שמעניקות אוניברסיטאות ומכללות לבוגריהן, לאחר שסיימו לעמוד בכל התנאים הלימודיים והמחקריים המקנים זכות לתואר.