משתמש:Bravo123/ארגז חול/מכתב פרידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הריני להודיע באופן רשמי על פרישתי ממיזם ויקיפדיה העברית.

ישנן סיבות רבות לעזיבתי, אני רוצה לומר מהן כי זה חשוב לדעתי להסביר למה ויקיפד קם ועוזב את הקהילה שלו, וגם כי מגיע לכם לדעת. אני הצטרפתי למיזם בהתלהבות רבה, מתוך רצון לעזור ולתת מעצמי ועל הדרך לעזור לאנושות. רוב תרומותיי באו מתרגום של ערכים מויקיפדיה האנגלית. גולשים שונים לא היו מרוצים מאיכות התרגום שלי והחליטו לחסום אותי לצמיתות. התערבותם של אנשים חכמים ורודפי צדק הובילה להסדר, שבו אני כתבתי ערכים בארגז החול ורק באישור של גולש ותיק הערך היה מועבר למרחב הערכים הראשי. כך המשכתי לתרגם ערכים ולתרום לקהילה לעוד תקופת מה. לאחר מריבות ודיונים ממושכים שעלו על מספר ערכים הוחלט לחסום אותי שוב לצמיתות. נאלצתי להסכים עם הסכם חדש שאסר עלי כתיבה על נושאים מסוימים (תחום השואה בעיקר), אילץ אותי להיות כנוע יותר בויכוחים ואפילו להודות שאני כותב גרוע. היה זה הסכם משפיל, יותר מקודמו, והסכמתי לתנאי השחרור שלי רק בשל אהבתי האינסופית למיזם ויקיפדיה. לא היה אכפת לי מה יחשבו עלי בקהילה, מה יאמרו עלי ואפילו הייתי מוכן לוותר על עקרונותיי השונים רק כדי להמשיך לתרום ולתרום, לתת מעצמי עוד ועוד. המשכתי לתרגם ערכים, כאשר גולשים שונים חיפשו דרכים זדוניות כדי להקשות עלי, חיפשו חורים וטעויות בזכוכית מגדלת בערכי ועיכבו את עבודתי. דוגמאות לכך הן ויכוחים על מילים בודדות בערכים שבגללן כמעט וערך שלם נפסל, ואפילו מקרה שבו בגלל אות אחת שגויה ביקשו למחוק את כל הערך.

בהתחלה היה מאוד נחמד לכתוב פה, לתרום ולהיות חלק מהקהילה. אבל כמו שכל גולש באתר לומד מהר מאוד, המריבות, הסכסוכים והויכוחים מתפתחים מהר מאוד, עולים לטונים גבוהים מדי, יוצאים מפרופורציה והנה הגיעו מים עד נפש. נמאס לי להילחם על הערכים שאני מנסה לתרום, נמאס לי לנסות להסביר שהערכים שלי ראויים ונמאסה עלי ההתנהגות הקשה והתוקפנית שמופנית כלפי מזה זמן רב. אהבתי את מיזם ויקיפדיה ואני תמיד אוהב אותו, אבל הייאוש ומפח הנפש שחברים שונים בקהילה גרמו לי עלו על רגש האהבה. אני לא מעוניין יותר להיות חבר בקהילה שבה משמיצים אותי, בזים לי ויורקים עלי ועל עבודתי.

משהותי הארוכה במיזם למדתי שלא תמיד הצודק הוא זה שמנצח. ערך טוב יכול להיהרס כמעט לחלוטין על ידי ויקיפד חזק יותר או ותיק יותר. למדתי שיש כאן אנשים שהתנהגותם אינה מתאימה לרוחו של הפרויקט, וכי כל רצונם הוא להוכיח בעלות וכוחנות. אנשי ריב ומדון, כוחניים, דורסניים, בוטים וחדי לשון שהמגע ושהשהות עימם לא נוחים כלל וכלל. אני לא היחיד שעוזב את האתר בגלל חברים אחרים בקהילה, וזאת צריכה להיות בושה שלהם ובושה לאתר. יש כאן מספר לא מבוטל של אנשי אקדמיה, שהחליטו שאם הם מחזיקים בתואר ראשון או יותר אז הם טובים יותר מהאחרים ורק להם יש זכות כתיבה ודיבור כאן. אני משוכנע שעוד גולשים ותורמים פוטנציאלים יעזבו את האתר מפני שהם יקבלו יחס זהה ליחס אותו אני נאלצתי לספוג.

היו מקרים של ויכוחים ודיונים בדפי השיחה של ערכים שכתבתי שפשוט העלו לי את לחץ הדם. בערך על הסרט משחקי מלחמה למשל (תרתי משמע משחקי מלחמה) אחד מהמבקרים של הערך השאיר לי הודעה סתומה שמשהו חסר לו בערך, אבל הוא לא היה מוכן לציין בדיוק מה. כאילו הוא אמר: "הערך הזה לא טוב, שבור את הראש ותנסה להבין בדיוק מה אני רוצה". למרות שביקשתי ממנו שוב ושוב שיסביר מה בדיוק לא תקין בערך הוא סירב לענות לי תשובה ישירה וכך עיקב את העבודה על הערך ואת העברתו למרחב הראשי. רק לאחר שגולש אחר הוסיף פסקה על "הקשרים תרבותיים והיסטורים" הערך נהיה פתאום "קריא". לא נתקלתי בחוק או בנוהל המחייב כתיבה על הקשרים אלו בערך על סרט קולנוע. זו דוגמה להתנגדות זדונית, ולכך שהציבו רף גבוה מדי לערכים אותם כתבתי.

בויקיפדיה העברית יש שני מדדים מאוד חשובים שהקהילה תמיד עוקבת אחריהם: מספר הערכים הכולל והעומק של ויקיפדיה העברית כולה, המהווה מדד לאיכות הערכים. שניהם חשובים: כמות הערכים ואיכותם, יש שיגידו שהראשון חשוב יותר ויש שיגידו להפך. אבל יש דבר יותר חשוב שהרבה אנשים במיזם הזה שוכחים, והוא תקף לכל מקום, מעשה וזמן והוא הכלל של להיות בן אדם. הויקיפדים הם אנשים בשר ודם ויש להם מחשבות משלהם וגם רגשות. ראיתי לא פעם הודעות שנכתבו בכזאת עוקצנות, חריפות וציניות כאילו שהופנו לבעל חיים או לרובוט. אני ספגתי מספיק מהיחס הזה, זה לא מתאים לי ולכן אני עוזב. אני חושב שהקהילה צריכה לנהל יומן מעקב לא רק אחר מספר התרומות של כל גולש ואיכותן, אלא גם מעקב על מספר האנשים שהם הבריחו מהאתר. אם גולש מסוים גרם לנטישה של אדם או שניים לא נגרם כל נזק, הרי שאנשים תמיד רבים, אבל יש פה גולשים שמספר האנשים שהם הבריחו הוא דו-ספרתי ואפילו תלת-ספרתי . זה אומר הרבה ומעולם לא ננקטו כנגדם צעדים שיכלו להפסיק את היחסי הפוגעני והמזלזל הזה כלפי אחרים.

במחקרים שנעשו על ידי פסיכולוגים וסוציולוגים עלה שכאשר התקשורת בין בני אדם אינה מתבצעת פנים מול פנים, התקשורת תהיה אלימה ותוקפנית יותר. ואכן, אנשים כאן מגיבים וכותבים לחבריהם בקהילה דברים שבחיים אדם מנומס לא היה אומר לחבריו בפנים. חייבים למצוא את דרך המלך כיצד לנהל דיונים, ויכוחים והידברות שונה מבלי לעלוב ומבלי להכעיס את האחר. אני מביא לכם כרגע מספר הצעות יעול משלי כיצד ניתן להימנע ממריבות ומהצגת יחס עוין לאחר, מתוך תקווה שהעניינים החברתיים ישתנו כאן:

  • זכור תמיד שמעבר למסך יושב בן אדם. לא רובוט, לא חיה, אלא בן אדם. התנהג לזולת בכבוד ואל תכתוב לו דברים שלא היית מוכן שיופנו כלפייך. נסה לראות את עצמך בנעליו של האחר.
  • אם משהו מציק לך רק מעט בערך או בדף מסוים הימנע מלהגיב על כך. יש טעם להעיר על דברים רק כאשר ישנן טעויות גדולות, משמעותיות או פרטי מידע מוטים.
  • פעל לפי הנחת התום. כל עוד הגולש בא לכאן במטרה לתרום ולא כדי להשחית ערכים ולהפריע צריך לכבד אותו. כולם כאן עושים את עבודתם בהתנדבות וצריך להוקיר את כולם.
  • לעולם אל תפנה למשתמש אחר בלשון ציווי, בלשון איום או בלשון צינית. יחס גורר יחס ואם תפנה כך לאחרים אזי תקבל את אותו היחס בחזרה.
  • אם כבר הגעת למצב של ויכוח עם משתמש אחר, נסה להיכנס לראשו ולשמוע את מה שיש לצד השני להגיב. אנשים מתורבתים תמיד נכונים לשמוע גם דעות אחרות, ולא רק את דעותיהם. הגב לדברים באופן ענייני ואל תעלה עניינים מעברו או מעברך.
  • נסה להיות קליל. כולם כאן כותבים אנציקלופדיה והיא צריכה להיות אמינה ואיכותית, אבל אנשים נעלבים ונפגעים כאשר מחפשים בעבודתם טעויות בזכוכית מגדלת. אל תחפש שלמות בכל ערך וערך ובכל מילה ומילה.
  • אם טעית הודה בטעותך והתנצל בפני האחרים. היה מנומס לסובבים אותך. במידה ולא הובנת כהלכה הסבר שוב את דבריך בדרכי נועם ואל תתכתש עם האחרים.

על אף הביקורת הנוקבת שנמתחה כלפי, תרמתי לפרויקט עד כה 123 ערכים מהתחומים הבאים: תחום השואה, פושעי מלחמה נאציים, סרטי קולנוע, מדענים, מדע וטכנולוגיה, משחקי מחשב, מטוסים, תעופה, אסונות תעופה, מערכות נ"מ, טילים, סיפורים קצרים, אתרים, שחקני קולנוע, סקס ומיניות, מקצועות, סדרות מערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, סדרות טלוויזיה, מבנים, התרבות הפופולרית ועוד ועוד. להלן מקבץ מיצג מן הערכים שלי, אשר אני סבור שהם מוכיחים את יכולת התרומה האמיתית שלי. חלקם נכתבו ברובם על ידי, בעוד שהאחרים נכתבו בשיתוף פעולה עם ויקיפדים אחרים:

מהיום הכל נגמר. אין ערכים על כלום. לא על מדענים, לא על סרטי קולנוע, לא על ספרים. פשוט כלום. אני לא מתכוון לכתוב ערכים חדשים בארגז החול שלי, ואז לספוג השמצות והעלבות כאשר אני מנסה להעביר אותם למרחב הערכים הראשי מחדש. מה שכן, אני אהיה פעיל בדיונים, הצבעות והתכתבויות בדפי שיחה של ערכים ושל משתמשים. במילים אחרות, אני לא עוזב את האתר, אבל ערכים חדשים פרי העט שלי לא תראו יותר. שיהיה לכם המון בהצלחה בלעדי!