משתמש:EsB/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של EsB.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של EsB.

בשנת 1886 הוקם הארגון אשר משנת 1897 ואילך יקרה "האגודה הבינלואמית לפונטיקה" (בצרפתית:l’Association phonétique internationale) על ידי קבוצה שבין חבריה היו מורי שפות בריטים וצרפתים, ובראשם הבלשן פּוֹל פּאסֶיי. האלפבית התבסס במקור על רפורמה בשיטת הכתיבה עבור השפה האנגלית הידועה בשם "אלפבית רומי". על מנת להפוך את השיטה לשימושית בשפות אחרות איפשרו את כך שצלילי התנועות ישתנו משפה לשפה. בשנת 1888 שונה האלפבית כך שיהיה אחיד לכל השפות, ובכך הציבו תנאי מקדים לכל שינוי עתידי.

מאז היווצרותו עבר האלפבית מספר שינויים. האלפבית עבר שינויים והרחבות גדולות בשנים 1900 ו-1932 ונותר ללא שינוי עד כנס קיל בשנת 1989. שינוי מזערי נעשה בשנת 1993 בכך שנוספו ארבע אותיות עבור תנועות אמצעיות מרכזיות והוסרו אותיות שסמלו עיצורים מפונמים "שקטים". השינוי האחרון של האלפבית היה בשנת 2005 בהוספת אות עבור עיצור שפתי שיני, מקיש (). מלבד הוספה והסרה של סמלים, שינויים באלפבית כוללים בעיקר מתן שמות חדשים לסמלים ולקטגוריות ושינוי צורות של אותיות קיימות.

תוספות לאלפבית הן יחסית חדשות. "תוספות ל-IPA" (אנ') היא מערכת של סמלים שנוצרה בשנת 1990. המערכת אומצה באופן רשמי בידי "האגודה הבינלאומית לקליניקה פונטית ובלשנות" (אנ').


עורו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוּרוּ היא תנועה חברתית ששמה לה למטרה לייצג את הרוב במדינת ישראל מבחינה פוליטית. עורו מסתמכת על "חוכמת ההמונים" לעיצוב גישתה הפוליטית.

קבוצת מייסדי תנועת עורו כוללת עשרים ותשעה אנשים. ביניהם אלי אלאלוף, דרור אלוני, עומר בר-לב, חנינא ברנדס, הרב יצחק דוד גרוסמן, אפרים הלוי, אוהד נהרין, מריוס נכט