משתמש:Heba-darawshe/הימטופוביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Heba-darawshe.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Heba-darawshe.


המטופוביה או המופוביה (blood phobia) היא פוביה מפני דם. היא מוגדרת במדריך ההפרעות הפסיכיאטרי DSM-IV-TR כפוביה ספצית מסוג דם-פצע . בעת שאדם שסובל מפחד מדם נחשף לדם -ולעתים גם כשהם שומעים על דם- חווה ירידה בלחץ הדם שהיא מוגברת יחסית למידה המצופה במצב נורמלי עד לסף שיאיט תדירות זרימת הדם למוח היות והינו האיבר הכי עליון יחסית ללב.וזה איפיקט שעלול להשליך על התפקוד הכללי של החולה, תסמין ירידת לחץ הדם הו זה שמייחד אותו מפני שאר סוגי הפחדים ומבא לסיווגו תחת סוג פוביה ספיציפית מסוג דם פצע .יתר על כן החולה ירגיש בנשימה כבדה, הזעה, תחושת בחילה, סחרחורת ולעתים עילפון וכל ריאקציה אופיינית או מלווה לפחד .מידת הפחד מתגברת ככל שכמות הדם גדולה יותר (פצע גדול יותר) וככל שהדם מוחשי יותר . הפחד מדמים בפרט ופחדים ספיציפיים בכלל נובעים מטראומה שאותה החולה חווה בידותו ולפעמים ניתן לייחס אותה לסיבות גינטיות ותורשתיות.ויש תיאורוטיקנים שסבורים כי הינה נובעת ממוכנות ביולוגית מורשת לגורמי סיכון.


מקור התופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ברור לגמרי מהו מקור התופעה, אך חוקרים מסוימים מעריכים את מקורה עוד בימי קדם, ולדעתם התופעה הייתה רפלקס ששימש כהגנה מחיות טרף, בכך שגרמה לאדם חיוורון ועילפון ממראהו של דם, המצביע על סכנה, ובכך גרמה לאדם להיראות כמת, ועזרה לו להינצל מחיות טרף שונות.

טיפולים אפשריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול המקובל בפוביות הוא התנהגותי-קוגניטיבי, ומבוסס על חשיפה לגורם לפחד. על פי הגישה ההתנהגותית , פוביה התניית פחד שלא עוברת תהליך הכחדה היות והחולה נמנע מכל חשיפה לגירוי המפחיד. מפה ניתן להשיק כי דרך חשיפה מכוונת ניתן להגיע להחלמה מלאה מהפוביה ההליך נעשה ב שיטות שונות טיפול בחשיפה הדרגתית - שזו שיטה שמשמעה לאפשר לחולה להתמודד עם עם החרדה תוך היחשפות הדרגתית מותאמת לו ותחת השגחה מקצועית יחד עם זאת החולה מתרגל חשיבה שונה על מוצא חרדתו במצב שזה בא מתוך אמונה שהמחלה נובעת מתסיסה במנגנון הישרדות של אדם בריאקציות לפחדים או דרך שיטת ה NLP שמציעה למצוא את הטריגר הפנימי של הפחד ולהתגבר עליו דרך תכנון הליך דמיוני עם הנחיית מדריך למען יצירת שינוי בהתניות או דרך שיטה חדשה יחסית אבל מובילה היות והינה מיועדת לפוביה מדם באופן ספיציפי שנקראת applied tension שמתמקדת בהקניית קושר בצלעות וחיזוק הגוף כדרך למנוע הירידה בלחץ הדם


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://www.voices.co.il/%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C-%D7%94%D7%A6%D7%A4%D7%94/


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]