משתמש:Julius1965/איקידוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איקידוס (יוונית:ἰκάἰῶδέος). חי בשנים 350 לפנה"ס - 286 לפנה"ס. היה איש אתונה, וחברו הקרוב של פיליפוס הרביעי, מי שהיה אחיו הלוקה בנפשו של אלכסנדר מוקדון. איקידוס זכה לאהדתו והערכתו של המלך עקב דאגתו ומסירותו לפיליפוס. רבות לא ידוע על איקידוס, אך ישנו תיעוד של הצטרפותו למסעו הצבאי של מוקדון לכיבוש פרס, ששיאו בקרב גאוגמלה. תיעוד על שמחתו של המלך למראהו של איקידוס ניתן למצוא באנבסיס של אריאנוס, וכמו כן באחד מכתביו של דיודורוס.


אודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרטים רבים אודות איקידוס אינם ידועים. פרטים מעטים אודותיו מספק אריאנוס, בהסתמכו על כתב יד של תלמי הראשון, שאבד במרוצת השנים. על-פי אריאנוס, מתאר המצביא את פגישתם של איקידוס ואלכסנדר הגדול בקרב שהתרחש בעת כיבושה של האימפריה הפרסית בידי המקדונים. בכתב יד זה מכנה אותו תלמי "איקידוס החייכן מאתונה" (יוונית: ἰκάἰῶδέος ευτυχής αθήνα). הוא מספר כי המלך שמח מאוד למראהו, והפגין כלפיו יחס חם ואוהב.


גילוי כתביו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 פורסם כי צוות בין-לאומי של ארכיאולוגים והיסטוריונים גילה חלקים בודדים של

משמעות הגילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגילוי יומניו של איקידוס משמעות רבה, בעיקר בבחינה היסטורית, שכן יש לכתבים אלו היכולת להכריע בסוגיה שנידונה זה שנים בין ההיסטוריונים, היא סוגיית מותו של אלכסנדר הגדול. הן בכתביו של פלוטרכוס והן בכתביו של יוסטינוס, שניים מן האישים שכתבו על מותו של המלך, מדובר על הסברה כי אלכסנדר מוקדון הורעל בעת משתה שערך לאחר שובו משדה הקרב. חפיפת הסיפורים זה לזה אומנם אינה מוחלטת, אך המוטיב לפיו רעל עוצמתי שמנהל בנוזל קפוא הוחדר לכוסו של המלך חוזר בשניהם. כן חוזרים גם שמות החשודים בקנוניה, ביניהם אנטיפטרוס, בנו - קסנדרוס, פיליפוס ואיאולס. חשיפת יומניו של איקידוס סיפקה מבט חדש על הפרשה, ולאחר שנחשף כי מן הכתוב בהם משתמע באופן חד-משמעי כי אותו איקידוס שתה מאותה כוס לכאורה מורעלת שהוגשה למלך, ניתן לשלול בוודאות את האפשרות כי אלכסנדר מוקדון מת מהרעלה, שכן אם כך היה הדבר - הלוא שגם איקידוס צריך היה למות לא הרבה אחריו. עם זאת, איקידוס חי עוד 37 שנים אותו משתה מפורסם.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [1], אתר שמוקדש לאלכסנדר הגדול (באנגלית)
  • [2] חיי אישים, פלוטרכוס (באנגלית)