משתמש:Lioora/בנק מזרחי טפחות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{בעבודה אקדמית, חופשי|קורס= קורס פוליטיקה ישראלית, אונ' בר אילן |יעד=19.7.09}}


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

בנק מזרחי טפחות בע"מ
נתונים כלליים
סוג בנק
מייסדים תנועת "המזרחי"
תקופת הפעילות 1923–הווה (כ־101 שנים)
משרד ראשי רחוב ז'בוטינסקי 7, רמת גן
מוצרים עיקריים שרותי בנקאות
אנשי מפתח

אלי (אליעזר) יונס, מנכ"ל

יעקב פרי, יו"ר הדירקטוריון
עובדים 4,023(2008)
 
https://www.mizrahi-tefahot.co.il



בנק מזרחי טפחות - הינו בנק מסחרי בישראל. הבנק נחשב לבנק הרביעי בגודלו בישראל, מפעיל כ- 125 סניפים ברחבי הארץ ושלוחות בחו"ל. ומעסיק כ- 4,000 עובדים.

הסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת1923 נתקבלה החלטה על ייסוד הבנק, בועידה העולמית של "המזרחי".

מניות הבנק הופצו בתפוצות - באירופה, ארה"ב וקהילות בגדאד. ביום 06.06.1923 התאגד הבנק כחברה ציבורית וזאת ע"י קבלת רישיון לייסוד הבנק מטעם ממשלת המנדט בארץ ישראל. הבנק במטרתו הראשונית הוקם במטרה לסייע במימון פעולות התיישבות, בניה, חרושת, מלאכה ומסחר של המתיישבים בארץ. בחודש מרץ 1925 פתח הבנק את שעריו לציבור. בתאריך 01.06.1969 עפ"י החלטה שנתקבלה בועידה של "המזרחי" ו-"הפועל מזרחי" למזג את שתי התנועות אוחד הבנק עם בנק הפועל מזרחי. "הפועל מזרחי" היה בשעתו מפלגה נפרדת ועם האיחוד הפכה המפלגה ל"מפלגה דתית לאומית" - "המפד"ל ". בשנים אלו גלוי וידוע היה כי שליטת הבנק נמצאת בידי מפלגת המפד"ל ("הפועל מזרחי" הוא ארגון העובדים שלו, הבכירים בבנק היו בוגרי תנועת בני עקיבא. לדוגמא בשנות ה-80, היועץ המשפטי של הבנק דאז, עו"ד מיכאל צבינרי, מנהל האשראי, עו"ד יצחק דוכן, ומנהל הפסיבה (הפקדות), אלי אונגר. ועד להפרטת הבנק הציביון הדתי בבנק נשמר בקפדנות,לדוגמא: בבנק היה קוד לבוש בו עובדים חוייבו לחבוש כיפה, נשים חוייבו להגיע לעבודה בלבוש צנוע ורק עם חצאיות.

בשנים אלו טיפל הבנק בענייניהם של גופים אשר יש להם זיקה הדוקה עם המפד"ל, כגון: אוניברסיטת בר אילן, חברת בניה לציבור הדתי לאומי משה"ב וכו'. בשנים אלו שיוך מפלגות למוסדות פינססיים במערכת הבנקאית היה דבר מקובל, שכן המפלגות היה על פי מפלגת המון לפי דגם זה מפלגת המון, ובמקרה זה המפד"ל לא רואה את המערכת הפוליטית כנפרדת מהחברה ורוצים להביא לשינוי חברתי כוללני באמצעות הכנסת והחברה וזאת על ידי בנק מזרחי, חברה הבניה משה"ב, מוסדות הילדים של חברת אמונה. באותם שנים הבכירים בבנק מזרחי היו דתיים לאומיים, בוגרי תנועת הנוער "בני עקיבא" תנועת בני נוער חברתית שהמפד"ל תמכה בה. באותה מידה גלוי וידוע היה באותם שנים כי מפלגת מפא"י היא השולטת בבנק הפועלים אותה ייסד. ובנק פועלי אגודת ישראל נשלט על ידי מפלגת פועלי אגודת ישראל.


דבר זה ידוע עד כדי כך שבפסיקה ע"י בית הדין לענייני עבודה ‏‏[1] בעניין ארגון עובדי בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' הסתדרות הפועל המזרחי בארץ ישראל, נכתב כי "זיקה זאת היא בחינת "ידיעת דיינים" שאין צורך להוכיחה, וזאת לא רק מחמת השם הזהה "המזרחי", אלא מתוך הכרת המציאות על פיה שליטת המפד"ל (שהפועל המזרחי הוא "ארגון העובדים שלה") בבנק, לפחות עד להסדר המניות הבנקאיות, עת עברה השליטה בבנקים, ובבנק המזרחי בכלל זה, לממשלה".

בשנת 1983 הולאמו מניות הבנק בעקבות משבר מניות הבנקים בו ירדו מניות הבנקים באופן חד ופתאומי לאחר שנתגלה כי יועצי ההשקעות בבנקים יעצו ללקוחותיהם לרכוש את מניות הבנק ובמקביל גופי ההשקעה שנוהלו על ידי הבנק רכשו אף הם את מניות הבנק ובכך גרמו לעליית מחירי המניות. כדי לא לגרום להתמוטטות המערכת הבנקאית, הלאימה הממשלה את מניות הבנקים


בשנת 1991 התפרסם המכרז הראשון להפרטת הבנק, במכרז זכה איש העסקים גד זאבי. אך מספר שבועות לאחר תוצאות הזכיה התפרסמה פרשייה בה היה מעורב גד זאבי בקניה, לאור זאת החליט המפקח על הבנקים דאז, זאב אבלס, שלא להעניק לו היתר לרכישת הבנק. לפיכך, התפרסם מכרז שני להפרטת הבנק. במכרז השני זכו אנשי העסקים מוזי ורטהיים והאחים סמי ו-יולי עופר אשר ניגשו בקבוצה אחת עם הצעה לרכישת הבנק לפי שווי של 423 מיליון דולר.

תהליך ההפרטה הושלם בשנת 2005 בו מכרה המדינה את אחזקתה האחרונה בבנק.

בנוסף, בשנת 2005 התאחד הבנק (עד אז נקרא "בנק מזרחי המאוחד בע"מ ") עם בנק טפחות למשכנתאות, בנק טפחות היה המוביל בתחום בין הבנקים למשכנתאות בארץ, בסיום האיחוד שונה שם הבנק ל- בנק מזרחי טפחות בע"מ.

רכישה זו מיקמה את בנק מזרחי כבנק הרביעי בגודלו בארץ.


הבנק פועל בארץ ובחו"ל ועוסק בפעילות בנקאית מסחרית – עסקית וקמעונאית, בפעילות במשכנתאות ופעילות בתחום ההון. הפעילות בחו"ל מתבצעת על ידי שלוש חברות בנות, שלושה סניפים ו- שלוש נציגויות בעולם.


מעורבות בקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבנק קיבל החלטה לעבור ממדיניות של תקציב תרומות למעורבות חברתית פעילה של הבנק ועובדיו. סניפי הבנק ויחידות המטה מקיימים שיתוף פעולה בעשייה הקהילתית חברתית, המתאפיין במעורבות אקטיבית של עובדים, עם עמותות וארגונים המטפלים בילדים בעלי צרכים מיוחדים.


הבנק כיום הינו הרביעי בגודלו בארץ.

שינויים בבנק במהלך השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1923: בנק המזרחי נוסד על ידי תנועת מזרחי העולמית.

1925: (שנת תרפ"ה): הבנק נפתח לקהל הרחב.

1969: ראשי בנק המזרחי ובנק הפועל- המזרחי מחליטים לחבור יחד ולהקים את בנק המזרחי המאוחד בע"מ. לבנק החדש 42 סניפים ברחבי הארץ ונכסים של למעלה מ- 400 מיליון לירות ישראליות.

1983: הבנק עובר לבעלותה של ממשלת ישראל.

1995: התחלת תהליך הפרטת הבנק, שבו רכשה קבוצת עופר- ורטהיים 26% ממניות הבנק.

1997: קבוצת עופר-ורטהיים מגדילה את אחזקותיה בבנק עד 51% ממניותיו.

1998: המדינה מוכרת את יתרת אחזקותיה בבנק לעובדי הבנק (9%) ולציבור הרחב. כיום מניות בנק מזרחי מוחזקות בידי קבוצת עופר-ורטהיים והציבור הרחב.

2005: המיזוג בין בנק המזרחי המאוחד ובנק טפחות למשכנתאות.

2007: רכישת 50% ממניות בנק יהב.

2009: הושלם המיזוג עם בנק אדנים למשכנתאות.

.

ברבעון הראשון של 2009 הושלם מיזוג בנק אדנים - חברה-בת בבעלות מלאה, אל תוך מזרחי-טפחות.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארגון עובדי בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' הסתדרות הפועל המזרחי בארץ ישראל,פד"ע כא 283

[1] עובדי בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' הסתדרות הפועל המזרחי בארץ ישראל />

ref name="ref-name" /> שינובר, צבי ‬ ‫ "הציונות הדתית : קורות ומקורות : מאה שנים לקונגרס הציוני" ,1997

[https://www.mizrahi-tefahot.co.il/cgi-bin/bvisapi.dll/Mizrahi/navigate/mainSubject.jspid=307924827  ?/ בנק מזרחי טפחות מעורבות בקהילה "ref name="ref-name" />


הנזקים הכלכליים במשבר מניות הבנקאיות [1]

  1. ^ 1 2
    שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

    פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים