משתמש:Maskpool/קטפלקסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Maskpool/קטפלקסיה
קישורים ומאגרי מידע
DiseasesDB 16311
סיווגים
ICD-10 G47.4

קטפלקסיה היא פרק פתאומי וחולף של חולשת שרירים המלווה בהכרה מלאה, אשר בדרך כלל מופעל על ידי רגשות כמו צחוק, בכי, או פחד.[1] קטפלקסיה משפיעה על כ-70% מהסובלים מנרקולפסיה,[2] והיא נגרמת על ידי חיסון עצמי של תאי העצב המייצרים את הנוירופפטיד hypocretin \ היפוקרטין (גם בשם orexin \ אורקסין), אשר מסדיר עוררות וערנות. קטפלקסיה ללא נרקולפסיה היא תופעה נדירה והגורם אליה אינו ידוע.

מקור השם "קטפלקסיה" הוא מהמונח היווני κατά (קאטה, כלומר "למטה"), וπλῆξις (פלקזיס, כלומר "שבץ")



סימנים וסימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטפלקסיה באה לידי ביטוי ע"י חולשה בשריר אשר נעה מהרפיה סמויה של שרירי הפנים עד לשיתוק מוחלט של שרירי הגוף אשר יכול לגרום לנפילה.[3] ההתקפים קצרים, ורובם נמשכים בין מספר שניות עד מספר דקות, ובדרך כלל מלווים בצניחת הלסת, חולשה בצוואר, ו/או קריסה של הברכיים. גם בהתקפים רציניים, אנשים מסוגלים בדרך כלל למנוע פגיעה כי הם לומדים לשים לב להרגשה של ההתקף הקפלקטי מתקרב, והנפילה היא בדרך כלל איטית, והדרגתית.[4] הדיבור עשוי להיות לא-ברור והראייה עלולה להיות לקויה (ראייה כפולה, חוסר יכולת להתמקד), אבל השמיעה והמודעות נשארים כרגיל. 

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Seigal, Jerome (בינואר 2001). "Narcolepsy". Scientific American: 77. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ "Narcolepsy Fact Sheet". נבדק ב-2011-06-23.
  3. ^ Bourgoin, Jean-Maxime. "Il s'endort au volant de sa voiture" (בצרפתית). Sun Media. Le Journal de Montréal. נבדק ב-11 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Michelle Cao; Christian Guilleminault. "Cataplexy". נבדק ב-27 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)

[[קטגוריה:הפרעות שרירים]] [[קטגוריה:הפרעות שינה]]