משתמש:Roni Geshem/אתיקה של עורכי דין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

על עורכי דין בישראל חלים כללי אתיקה. משמעות הדבר היא שכל פעולה שמבצעים עורכי הדין, חייבת לקיים את אותן נורמות שנקבעו בדין. עורך דין אינו רשאי להפר נורמות אלו, והפרתן עלולה לגרור סנקציה עונשית בדמות תשלום פיצוי למתלונן ו/או השעייה מלשכת עורכי הדין תוך שלילת הזכות לעסוק במקצוע לצמיתות או לפרק זמן קצוב (חודשים או שנים).

הרקע להתקנת כללי האתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללי האתיקה הנוכחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללי האתיקה החלים על עורכי דין מוסדרים בשני מסלולים מרכזיים.

  • האחד - בהתאם לסמכותה לפי סעיף 109(4) לחוק לשכת עורכי הדין, התשכ"א-1961, התקינה לשכת עורכי הדין - באישור שר המשפטים - את כללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו-1986. כללים אלו מחייבים את כלל עורכי הדין הפועלים בישראל.
  • השני - עורכי דין רשאים לפנות ללשכת עורכי הדין, בבקשה למתן פרה-רולינג בנושא הנוגע או משיק לאתיקה המקצועית. הלשכה משיבה לפונה באופן פרטני כיצד היא סבורה שעליו לנהוג, ובנוסף היא מפרסמת את החלטותיה מעת לעת, כך שכלל עורכי הדין יידעו כיצד מצופה מהם לנהוג.

מסלול נוסף במסגרתו נוצק תוכן לנורמות הכתובות עלי ספר הוא פסיקה של בית המשפט המחוזי בירושלים ובית המשפט העליון.

כללי האתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחיות של ועדת האתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרת כללי האתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרת כללי האתיקה עלולה לגרור סנקציה עונשית. דבר ההפרה מובא לידיעת ועדת האתיקה במחוז בו רשום עורך הדין, והיא מחליטה האם יש מקום להעמיד את עורך הדין לדין משמעתי. במידה שסברה בחיוב, תוגש קובלנה לבית הדין המשמעתי במחוז בו רשום עורך הדין. בעוד שהבירור הפנימי בוועדת האתיקה הוא בירור חסוי המתנהל במתכונת של דיון פנימי, הרי שמשעה שהוגשה קובלנה לבית הדין המשמעתי הופך הדיון לפומבי ופתוח. עם זאת, ,בנסיבות מסוימות - הקבועות בסעיף 65א לחוק לשכת עורכי הדין - יהיה גם הדיון בבית הדין המשמעתי סגור וחסוי.

עורך שנמצא אשם בהפרת כללי האתיקה עלול לספוג עונש השעייה מלשכת עורכי הדין. על עורך דין מושעה חל איסור לפעול כעורך דין בישראל, כל עוד השעייתו בתוקף.הפרת האיסור עלולה לגרור עונש של עד שנת מאסר ו/או קנס. שמותיהם ומספרי הרישיון של עורכי הדין המושעים מפורסמים ברשומות. כמו כן ניתן לפנות למזכירות בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין ו/או לעיין במדור המתאים באתר האינטרנט של לשכת עורכי הדין.

הפרוצדורה לפנייה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם שסבור שעורך דין הפר את כללי האתיקה במגע עמו (בין אם מדובר באדם שהיה לקוחו של עורך הדין ובין אם מדובר באדם שעורך הדין ייצג את הצד השני בסכסוך מולו) רשאי לפנות לוועדת האתיקה בתלונה. לשכת עורכי הדין מחולקת ל-6 מחוזות, והתלונה תוגש לוועדת האתיקה המחוזית, במחוז בו רשום עורך הדין. לבירור המחוז בו רשום עורך הדין ניתן לפנות ללשכת עורכי הדין או לברר בספר עורכי הדין.

דוגמאות להפרת כללי האתיקה על ידי עורכי דין[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשת תלונות והליכים משמעתיים - לשכת עורכי הדין

פדאור אתיקה - איתור פסקי דין של בתי הדין המשמעתיים של לשכת עורכי הדין ופסיקה של בתי המשפט בנושאי אתיקה

כללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), התשמ"ו-1986

ספר עורכי הדין - לשכת עורכי הדין

עורכי דין מושעים - לשכת עורכי הדין