משתמש:Strangeland~hewiki/גבריאל נייט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Strangeland~hewiki.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Strangeland~hewiki.

גבריאל נייט היא סידרה של משחקי מחשב מז'אנר ההרפתקה , שנוצרו על ידי חברת סיירה און-ליין(sierra on-line) במהלך שנות ה-90. הסיפור המרכזי עוקב אחר הרפתקאותיו של גבריאל נייט , סופר אימה אשר מגלה סודות על עברו , בעוד נחוש לפתור תעלומות הנקרות בדרכו. הסידרה זכתה להצלחה באמצע שנות ה-90 , אך כוכבה דעך לקראת סיום העשור כחלק מסוף תור הזהב של משחקי ההרפתקאה.

שלושה משחקים יצאו בסידרה : גבריאל נייט : חטאי האבות (באנגלית - Gabriel Knight : Sins Of The Fathers)) החיה שבתוכו : מסתורין מאת גבריאל נייט (באנגלית - The Beast Within : A Gabriel Knight Mystery)) גבריאל נייט : דם הקדושים , דם הארורים (באנגלית - Gabriel Knight : Blood Of The Sacred , Blood Of The Damned)

בנוסף החברה שיחררה אוסף אחד של הסידרה , הכולל את שני המשחקים הראשונים ובנוסף דיסק עם פסקול המשחק.


ההתחלה והקונספט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקים והדמויות בסדרת גבריאל נייט נוצרו על ידי הכותבת ג'יין ג'נסן , שעבדה גם על משחק המחשב המצליח "מסע המלך 6" עם היוצרת המנוסה רוברטה וויליאמס. כל שלושת המשחקים בסידרה התמקדו על הרפתקאותיו של גבריאל נייט , סופר ובעל חנות ספרי יד שנייה בניו-אורלינס , שמגלה שגורלו הוא להיות "צייד צללים" (בגרמנית - Schattenjäger). גרייס נאקאמורה , העוזרת האישית שלו אשר בה הוא נעזר בחקירותיו היא מן הדמויות המובילות בחטאי האבות . במשחק השני והשלישי היא חולקת את תפקיד הדמות הראשית ביחד עם גבריאל, כאשר השחקן משחק בדמות שתיהם , במהלך חלקים שונים של המשחק.

המשחקים משלבים ביניהם עובדות היסטוריות ואלמנטים בדיונים , וכמו כן קיים דגש על פיתוח הדמויות(היחסים בין גבריאל לגרייס הם עלילה בפני עצמה) , בעקבות זאת המשחקים קיבלו ביקורות חמות על העלילה המצוינת. המשחק בנוי בצורת חקירה בלשית , וניתן לראות השפעות רבות של פילם-נואר הסידרה. המוזיקה בסדרה נכתבה על ידי רוברט הולמס(בעלה של ג'נסן) , אשר משלבת אלמנטים מוזיקלים המתאימים לכל כותר בסידרה(ג'אז ומוזיקה אפריקאית במשחק הראשון , מוזיקה גותית ואופרה במשחק השני , ומוזיקה אווירתית במשחק השלישי) , ותורמת בצורה משמעותית לאווירה של המשחק.

הפרק הראשון בסדרה שוחרר בשנת 1993 . הסיפור מתפתח דרך רצף של "ימים" , שבכל אחד מהם מספר פעולות חייבות להתבצע לפני שעוברים ליום הבא. בדרך הזאת , המשחק מתפתח ברובו בצורה ליניארית, כיוון שהפזלים ב"יום" מסויים חייבים להיפתר בכדי להגיע ליום הבא . אך למרות זאת , כל יום יכול להתרחש בצורה נון-ליניארית. פורמט דומה קיים גם בשאר החלקים בסדרה , כשאת הימים מחליפים "מערכות" ו"פרקי זמן" במשחק השני והשלישי בהתאמה. כל משחק גם נותן "נקודות" על סיום פעולות הכרחיות ואופציונליות במהלכו.

גבריאל נייט : חטאי האבות וגבריאל נייט : דם הקדושים , דם הארורים , מכילים בנוסף למשחק ולחוברות ההוראות , נובלות גרפיות המכילות את סיפורי הרקע לכל משחק.

הנובלה של "חטאי האבות" עוקבת אחר סיפורו של גונטר ריטר , אחד מאבות-אבותיו של גבריאל נייט , שעזב את ביתו אל יבשת אמריקה במאה ה-17. הנובלה הגרפית של "דם הקדושים , דם הארורים" מכילה את הארועים הקודמים לתחילת המשחק.

המשחקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבריאל נייט : חטאי האבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה :1993 .

פלטפורמות : DOS, מחשב פי.סי , מקינטוש .

המשחק הראשון בסידרה מציג את גבריאל נייט , סופר אימה השרוי במצוקה כלכלית , שמתגורר בניו אורלינס.גבריאל עוקב אחר סדרת רציחות הנקראות "the Voodoo Murders" ,בשל סממנים בולטים של טקסי וודו המופיעים בהם. הוא מקווה להיעזר בחקירת המשטרה , אותה מוביל חברו הטוב הבלש מוסלי , כבסיס לספר החדש שלו. נוסף לכך , הוא נמשך אט-אט אל תוך החקירה , בעוד העוזרת שלו גרייס מבצעת מחקר היסטורי עבורו. הוא מגלה קשר בין הרציחות האחרונות לבין העבר רווי הוודו של ניו אורלינס , אשר מוביל אל אשת חברה יפהפייה ומסתורית בשם מאליה גדה.

גבריאל מגלה קשרים נוספים בין המקרה לבין סיוט חוזר שרודף אותו כל חייו. החקירה מביאה אותו ליצירת קשר עם וולפגנג ריטר, קרוב משפחה אבוד שחי בגרמניה. וולפגנג מודיע לגבריאל שלמשפחתו יש מורשת עתיקה בחקירת רשע על-טבעי ושגבריאל עצמו הוא היורש הבא של תפקיד "צייד הצללים" , סוג של גיבור מודרני. גבריאל מגלה שהסיוטים הם תוצאה של קללה שהובאה על משפחתו על ידי אחד מאבות-אבותיו , ורק באמצעות קבלת יעודו ופתירת הרציחות הוא יוכל לסיימה.

גבריאל נוסע לגרמניה ואפריקה , לפני חזרתו לניו אורלינס בשביל להתעמת עם אלו שאחראים לרציחות ולסבל במשפחתו. הסוף הדרמטי מסתיים בכך שגבריאל יכול לבחור בין אהבה וסליחה , ולבין הגשמת יעודו , מה שנותן שני סופים שונים למשחק.

בגירסת הסי-די של המשחק מופיעים קולות מוכרים בתפקיד הדמויות כגון טים קארי((מופע הקולנוע של רוקי) כגבריאל נייט , מארק האמיל{מלחמת הכוכבים) בתפקיד הבלש מוסלי , ליאה רמיני(מלך השכונה} בתפקיד גרייס ומייקל דורן{מסע בין כוכבים} כדוקטור ג'ון , בעל מוזאון וודו בניו-אורלינס.


החיה שבתוכו : מסתורין מאת גבריאל נייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה :1995 .

פלטפורמות : DOS, מחשב פי.סי , מקינטוש .


המשחק השני(שידוע גם בשם "גבריאל נייט 2 : החיה שבתוכו") עוקב אחרי גבריאל בחקירה השנייה שלו כ"צייד-צללים" . כשנה אחרי התרחשות אירועי המשחק הראשון , גבריאל עבר לבית אבותיו שבבוואריה , גרמניה כדי לכתוב את הספר החדש שלו. אוכלוסיית העיר ריטרסברג , מקום מושבם של ה-Schattenjägers , מודעת היטב למוניטין המשפחה , וכששמועות מגיעות אליהם על רצח שבוצע במינכן כביכול על ידי איש זאב, הם דוחקים בו לחקור את העניין. ברגע שגרייס מגלה שגבריאל התחיל חקירה חדשה בלעדיה , היא מצטרפת אליו בגרמניה. בעוד גבריאל עוקב אחרי קצה חוט שמוביל מזאבים נעדרים מגן-החיות אל מועדון צייד מיסתורי במינכן , גרייס עושה מחקר משלה בריטרסברג וברחבי בוואריה. החקירות שלה מובילות אותה אל ההיסטוריה של המלך לודוויג השני , המלחין ריכארד ווגנר ודמות מסתורית הידועה בשם "הזאב השחור". לבסוף הקשר בין המקרים נהיה ברור ,וגרייס מגלה שהאדם שבסכנה הכי גדולה הוא גבריאל עצמו.


המשחק נוצר באמצעות שימוש בטכנולוגיה שפותחה בשביל המשחק פנטסמגוריה , כשהדמויות והעצמים צולמו בזמן אמת כנגד מסך כחול , ומופיעים במעין "סט וירטואלי" במכיל בעיקר תמונות ורקעים. למרות שטכנולוגיה זו ספגה ביקורת מיוצרי המשחק ומשחקנים , המשחק עצמו קיבל ביקורות טובות , עם דגשים על איכות התסריט והשחקנים. דין אריקסון מופיע בתפקיד גבריאל וג'ואנה טקאשי בתפקיד גרייס.

החיה שבתוכו במקור תוכנן להיות ארוך יותר . בתכנון המקורי המשחק כלל שמונה מערכות במקום השש הקיימות , כולל מערכה שבה השחקן מגלם את המלך לודוויג השני , אשר מחביא את האופרה האבודה בטירותיו . למרות זאת , לדברי יוצרת המשחק ג'ין ג'נסן , המשחק חרג מהתקציב(כמעט מיליון דולר יותר מתקציב של שלושה מיליון דולר) והחומר הוסף לא צולם בעקבות זאת. זה מסביר מדוע יש פער מסוים בעלילה , במיוחד במעבר בין מערכה חמש לשש.

גבריאל נייט : דם הקדושים , דם הארורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה :1999 .

פלטפורמות : מחשב פי.סי

ארבע שנים אחרי אירועי המשחק הקודם , גבריאל וגרייס מתבקשים להגן על בנו התינוק של הנסיך הגולה מאולבני מאיום עתיק-יומין שנראה כחבורה של ערפדים . זמן קצר אחר כך , העולל נחטף וגבריאל עוקב אחרי החוטפים אל הכפר הצרפתי המסתורי רנה לה שאטו. באותו זמן מגיעה קבוצת תיירים גם היא אל הכפר. מתברר שכולם בעיר מנסים לצוד אוצר אגדי מקומי שמקושר למסדר הטמפלרים , כת הקתרים וכנראה גם לגביע הקדוש. בין קבוצת התיירים הבין-לאומית נמצא גם חברו הטוב , הבלש מוזלי. חיפושו של גבריאל מוביל אותו לחקור חברים מהקבוצה ולחקור את העיר . גרייס מגיעה מעט זמן אחריו ושוקעת בחקר ההיסטוריה של האזור , במטרה למצוא את הקשר בין החטיפה לבין ההיסטוריה העשירה של האזור. ביחד הם מגלים את האמת מאחורי תעלומה מפתיעה , שחוזרת אחורה בזמן עד ללידתו של ישו הנוצרי.

מנוע מבוסס תלת מימד , הידוע בשם "G-Engine" , נבנה בשביל המשחק ומאפשר לשחקן לשלוט במצלמה חופשית כדי לחקור אזורים ולצפות באירועים ממרחק ומזויות שונות. יצירתו של מנוע שאפתני שכזה הביא איתו מחיר , שכן המשחק היה מיועד לצאת בקיץ 1998 אבל לא יצא עד לחורף 1999 אחרי שינויים בצוות העיצוב וההחלטה לעשות שינוי מהותי במנוע , כל זאת אחרי מחצית מהפקת המשחק. הסיפור המפורט התבסס בחלקו על הספר "דם קדוש , גביע קדוש" (holy blood , holy grail)). טים קרי חזר לדובב את דמותו של גבריאל נייט.

המשחק קיבל ביקורות מעורבות , כשתקשורת הגיימינג פחות התלהבה מאיכויות המשחק בניגוד לכתבי-עת העוסקים בהרפתקאה. אך כמו שאר המשחקים בסדרה , רוב הביקורות ציינו לשבח את סיפורה של ג'נסן. המשחק קיבל את הכבוד המפוקפק להיקרא "התו האחרון של ז'אנר משחקי ההרפתקאה" , וזהו המשחק ההרפתקאה האחרון שהוציאה חברת סיירה נכון לעכשיו.

העתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי שהמשחק השלישי "דם הקדושים , דם הארורים" יצא לאור , ציינה ג'ין ג'נסן שהיא התחילה לתכנן סיפור אפשרי ורקע למשחק הרביעי .במשחק השלישי ,כאשר מבצעים חיפוש במנוע החיפוש "SIDNEY" עבור הערך "gk4" , מופיע מידע על רוחות , אשר ג'נסן ציינה שיהיו הדמויות הרעות במשחק הבא בסדרה.

אמנם , נכון לשנת 2010 , לא הוכרז שום פרק מספר 4 של גבריאל נייט . באוגוסט 2006 הידיעה אושרה כי , משחק ההרפתקאה הבא של ג'נסן לא יהיה בסדרת גבריאל נייט אלא כמשחק חדש בשם "Gray Matter" , שמיועד לאוקטובר 2010.