משתמש:Wikigalia/חינוך לאזרחות גלובלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך לאזרחות גלובלית ( GCED ) הוא יוזמה חינוכית של אונסקו הכוללת השתתפות פעילה של תלמידים בפרויקטים העוסקים בסוגיות גלובליות בעלות אופי חברתי, פוליטי, כלכלי או סביבתי. חינוך לאזרחות גלובלית הוא בעל שני מרכיבים עיקריים, הראשון הוא 'תודעה גלובלית' - ההיבט המוסרי או האתי של סוגיות גלובליות, והשני הוא 'כישורים גלובליים' - מיומנויות שנועדו לאפשר ללומדים להשתתף בשינוי ופיתוח העולם. קידום החינוך לאזרחות גלובלית היה תגובת ממשלות וארגונים לא ממשלתיים להופעתם של מוסדות על-לאומיים, גושים כלכליים אזוריים ופיתוח טכנולוגיות מידע ותקשורת. כל אלה הביאו להופעתה של גישה מונחית ושיתופית גלובלית יותר לחינוך. חינוך לאזרחות גלובלית מתייחס לנושאים כמו שלום וזכויות אדם, הבנה בין-תרבותית, חינוך לאזרחות, הכלה וכבוד למגוון ולסובלנות.

חינוך לאזרחות גלובלית מספק את העדשה הכוללת הרואה את תפקיד החינוך בקידום שלטון החוק (RoL).[1] הוא מסתמך על ניסיון מתהליכי חינוך אחרים, כולל חינוך לזכויות אדם, חינוך לשלום, חינוך לפיתוח בר-קיימא וחינוך להבנה בינלאומית ובין-תרבותית. חינוך לאזרחות גלובלית מכוון להעצים את הלומדים לעסוק ולקבל תפקידים פעילים, הן מקומית והן גלובלית, כתורמים יזמים לעולם יותר צודק, שליו, סובלני, כולל, בטוח ובר קיימא. חינוך לאזרחות גלובלית שואף להיות חוויה טרנספורמטיבית, לתת ללומדים את ההזדמנויות והמיומנויות לממש את זכויותיהם וחובותיהם לקידום עולם ועתיד טובים יותר. חינוך לאזרחות גלובלית בנוי על נקודת מבט של למידה לכל החיים - לא רק לילדים ונוער, אלא גם למבוגרים. ניתן להעביר אותו במסגרת רשמית, לא רשמית ובלתי פורמלית. מסיבה זו, חינוך לאזרחות גלובלית הוא חלק מיעד 4 לפיתוח בר-קיימא בנושא חינוך (SDG4, יעד 4.7). חינוך לאזרחות גלובלית הוא גם מרכיב מהמדד היחיד עבור יעד 12.8 ביעד 12 לפיתוח בר קיימא ל"צריכה וייצור אחראיים". [2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ UNESCO and UNODC (2019). "Strengthening the rule of law through education: a guide for policymakers". ISBN 978-92-3-100308-0.
  2. ^ United Nations (2017) Resolution adopted by the General Assembly on 6 July 2017, Work of the Statistical Commission pertaining to the 2030 Agenda for Sustainable Development (A/RES/71/313)