משתמש:Yarondi/אמברגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אמברגו הוא חרם כלכלי המוטל על מדינה מסויימת, כלומר, איסור על מסחר וסחר עם אותה מדינה וניתוק היחסים הדיפלומטיים והכלכליים עמה. מטרתו של האמברגו הוא בבידודה של המדינה המוחרמת והפעלת לחץ על שליטיה, מתוך הנחה שבידוד כלכלי גורם נזק לכלכלת המדינה המוחרמת.

ככלל, משמש האמברגו ככלי ענישה בידי המדינה המחרימה, על מדיניות או פעילות לא רצויה לה, בה נקטה המדינה המוחרמת. עם זאת, משום שהאמברגו הוא באופיו מכשיר כלכלי, קיים ספק בדבר המטרות האמיתיות המשרתות את המדינות המחרימות בהפעילן אמברגו.

אחת הדוגמאות הותיקות לשימוש באמברגו, בעת החדשה, התרחשה בתחילת המאה ה-19, בזמן המלחמות הנפוליאוניות, בהן עשו נסיון מדינות היבשת האירופית להחרים כלכלית את בריטניה. נסיון אמברגו זה לא הצליח לחסום לחלוטין את המסחר בין אירופה היבשתית לבריטניה, וכמו-כן פגע כלכלית במדינות המחרימות לא פחות משפגע בבריטניה.

אמברגו מפורסם המונהג כיום הוא האמברגו אותו הטילה ארה"ב על קובה ב1960 כענישה על תוצאות המהפכה הסוציאליסטית והתקרבותו של שליטה, פידל קסטרו, לברית-המועצות, אשר היתה נתונה במלחמה קרה עם ארה"ב. כתוצאה מהאמברגו, נדחפה קובה לקשר הדוק יותר עם ברה"מ. ב-1992, לאחר נפילת הגוש הסובייטי, הידק הממשל האמריקאי את האמברגו על קובה, מתוך כוונה להפיל את משטרו של קסטרו. עד היום, על אף הקשיים הכלכליים העצומים בהם נמצאת קובה, לא הצליח האמברגו האמריקאי להפיל את משטרו של קסטרו או לשנות את שיטת הממשל בקובה.

בעקבות לחץ של מדינות ערב הדרשו מחברות אמריקאיות להחרים את ישראל, חוקק חוק בארה"ב האוסר על השתתפות באמברגו משני, כלומר אסור לעסקים אמריקאיים להשתתף באמברגו שאינו מיועד להשגת אינטרסים אמריקאיים, ומכוון על-ידי ממשלתם שלהם.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:יחסים בינלאומיים קטגוריה:מדע המדינה קטגוריה:כלכלה קטגוריה:פוליטיקה