משתמש:Yoavd/chessunderstanding

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערות כלליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אם שורה צבועה בצבע צהוב, המשמעות הוא שלחיצה על הקישור תביא לסרטון קצר שמסביר את הנושא בעברית.
  • לחיצה על מילה שצבועה בצבע כחול, תביא את הקורא לערך בויקיפדיה שמרחיב את הדיון לגבי המילה הספציפית.

שיפור ההבנה של משחק השחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסבר פשוט לגבי מושגי יסוד - שח, מט, פט ומט עם מלך ומלכה מול מלך , ומלך וצריח מול מלך מופיעים בקישור

מומלץ לקרוא את הערך המעולה שחמט.
לאחר קריאת הערך מושגים רבים שיוזכרו בהמשך יהיו ברורים לגמרי. מושגים בסיסים שמוזכרים בערך הם שמות הכלים ודרך תנועתם על הלוח, שלבי המשחק - פתיחה, מציעה וסיום, ידע בסיסי לגבי התנהלות המשחק ושימוש בטקטיקה ואסטרטגיה.
חשוב לקרוא את הפסקה שמסבירה על רישום המסעים, וסימונים מיוחדים שמוענקים למסעים מסוימים (טובים, גרועים, בלתי ברורים וכדומה).

כיצד להשתפר בשחמט?[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדבר החשוב ביותר הוא פשוט לשחק. ברגע שמתחילים לשחק, משתפרים, במיוחד אם אנו רושמים את המסעים ומנסים לאחר המשחק לבדוק היכן טעינו, בעזרת חבר שמשחק טוב יותר מאיתנו ויכול להדריך אותנו, או תוכנת מחשב שמנתחת ומציעה את המסע הטוב ביותר וכמובן בודקת את המסע ששיחקנו ומעירה את הערותיה לגבי המסע שעשינו.

לאחר מכן מגיע התרגול. בעיקר לשחקנים בשלבים הראשונים שלהם חשוב התרגול הטקטי. הנה קישור [1] ל-chesstempo, אתר מעולה עם עשרות אלפי תרגילים טקטיים. האתר מתאים את התרגיל הבא לרמת התלמיד, ואיננו מחייב תשלום, הגם שהגרסה שמשלמים עליה כסף נותנת יותר מאשר הגרסה החינמית.

wtharvey [2] הנו אתר נוסף עם אלפי עמדות בהן צריך לחשב איזה מסע טקטי עשה שחמטאי מעולה וכל שנדרש זה לבחור אחד השחמטאים ולקבל עשרות עמדות לתרגול טקטי. העברת העכבר בין הסוגריים המרובעים מתחת לתרגיל תציג את הפתרון.

תרגול נוסף ושונה הוא בחירת משחק כלשהו של שחקנים מעולים , למשל מתוך האתר Chessgames [3] כאשר בלשונית במרכז המסך ניתן לבחור שחקנים מעולים, ואז כל משחקיהם יוצגו. בחר משחק מהשנים האחרונות (לא מהתקופה בה השחמטאי היה "ילד") , עבור למסע ה-15-25 והתבונן בעמדה. נסה לחשב את המסעים ההגיוניים, נמק לעצמך את הסיבות, ותשקיע בכך רבע שעה לפחות. אחרי רבע שעה (כמובן לא במקרה שבמסע הקודם הוכה כלי והמסע היחיד האפשרי הוא הכאה בחזרה, במקרה כזה עבור מסע אחד קדימה) בדוק איזה מסע עשה השחמטאי. אם הוא שיחק את אותו מסע שאתה בחרת – כל הכבוד! אם לא, נסה להבין מדוע המסע בו בחר השחמטאי טוב יותר. אם יש לך תוכנת שחמט תוכל לבדוק בעזרתה מה הליקויים במסע שבחרת. אם אין לך תוכנת שחמט, הנה אתר בו ניתן להוריד תוכנה חזקה, חינמית[4]. תוכנת סטוקפיש(אנ') היא התוכנה החביבה עלי. באתר hobbylark [5]יש סקירה של שש תוכנות , לבחירתכם. ניתן להוריד את התוכנה למחשב או לטלפון סלולרי.

קצת יפתיע אתכם, אבל אחד התרגולים שמסייעים לשחמטאים להשתפר הוא אימוני כושר גופני. משחק שחמט (במיוחד תחרותי) מהווה מאמץ של ממש, בדיוק כמו שבחינת בגרות של חמש שעות, או בחינה ארוכה באוניברסיטה או בחינה פסיכומטרית שנמשכת שעות ארוכות מהווה מאמץ. מי שמתאמן באופן שוטף ובכושר גופני טוב, מגלה שהמאמץ המנטלי של משחק שחמט ממושך קל יותר מאשר למי שאיננו בכושר גופני טוב. מרבית השחמטאים החזקים רצים למרחקים ארוכים, שוחים שעה ומעלה ובעיקר מאמצים את גופם בתחום האירובי.


המטרה שלנו לשפר את עוצמת המשחק (חוזק המסעים) וזה מורכב מהוספת דברים חיוביים:

תיקון תהליך החשיבה שלנו, מעבר על ספרי שחמט, נסיון מעשי במשחקים בעלי משכים שונים – משחקים מהירים ומשחקים איטיים, לימוד תיאוריה – (שעורים, ספרים, נתוח משחקים), שיפור הקצאת הזמן למסעים קריטיים, לפתור תרגילים טקטיים שמתאימים לרמה שלנו, לשחק עם שחקנים חזקים ככל האפשר ולנתח את המשחק איתם לאחר מכן כדי ללמוד מהשגיאות, לשפר את יכולת הניתוח על כל מרכיביה, להתבונן בשני שחקנים חזקים מנתחים את המשחק שלהם. לעבור על ספרים שבהם משחקים מנותחים של רבי אמנים – ספרים שכתובים כספרי הוראה.

אחד הדברים החשובים בשחמט הוא לא להגיב על המסע האחרון של היריב, אלא לחשוב ולתכנן תכנית משחק. בדימוי מלחמה מול ארץ אויב, לא מגיבים על ירי של טיל בפעולה, אלא מתכננים תכנית ברמות שונות לתסריטים אפשריים. אם אנחנו מעדכנים את התוכניות באופן מתמיד, נדע איך להגיב לפעולות היריב.

הפחתת דברים שליליים: להקטין את כמות השגיאות (לימוד תבניות טקטיות), ניתוח שגיאות שעשינו ורישום השגיאה (כולל דיאגרמה) , למה עשינו את השגיאה ומה היה צריך לעשות. את השגיאות שאנו מתעדים צריך לחזור ולקרוא כדי לוודא שאנו זוכרים איך צריך לנהוג במקרה זה. שיפור הצדדים החלשים שלך.

יש תהליך מסודר שמזכיר במידה מסוימת לימוד בבית ספר: הולכים ללמוד, רושמים נקודות חשובות, קוראים חומר שניתן כשעורי בית , פותרים תרגילים או שעורים שניתנים בבית הספר, בודקים אותם עם המורה, מנקדים אותם כדי לדעת עד כמה טוב או רע עשינו אותם, בודקים הבנה ומקבלים ציון לאחר בחינה.

באופן דומה אנו לומדים חומר רב בנושאים שונים, כאשר המשחק (בין אם הוא ידידותי או תחרותי) צריך להיות מתועד (רישום מסעים) , צריך לבחון את המשחק לאחר מעשה עם חבר או שחקן טוב, או בעזרת תוכנת מחשב, ללמוד מהשגיאות (האם שגינו בפתיחה? מה ממליצים ספרי התיאוריה? האם לא הכרנו תבנית טקטית שיכלה לעזור לנו רבות? האם טעינו בשלב הסיום?) ואז לשחק עוד משחק וחוזר חלילה. (ללמוד גם מהאופן בו הקצינו את הזמן במהלך המשחק, כמה זמן הקצינו לכל מסע, האם התעכבנו על מסעים שזיהינו כקריטיים, האם שיחקנו מהר מדי, לאט מדי, האם נקלענו לדוחק זמן), להתאמן על משחקים מהירים תוך דימוי דוחק זמן.

להתקדם בכל התחומים בצורה אחידה ולא להזניח שום תחום מתתי התחומים של משחק השחמט.

בהמשך יש הפניות לאתרים שונים , אנא הכנסו והתבוננו – אם זה מוצא חן בעיניכם השארו שם והתנסו בכל מה שהאתר יכול לתת לכם. יש אתרי תרגול, אתרים בהם תוכלו למצוא שחקנים אחרים ולשחק עמם, אתרים עם סרטונים שמדגימים נקודות מסוימות. אני ממליץ שבאותם מקרים שמוצגת עמדה והיא מנותחת, הציבו אותה על לוח שחמט פיזי ואל תסתפקו במה שמוצג על צג המחשב. חשבו מה הייתם עושים בעמדה ורק לאחר שגיבשתם דעה הפעילו את הסרטון וחשבו על ההסבר, במיוחד ביחס למה שאתם עצמכם חשבתם. באותם משחקים שמודגמים – אנא הציבו את הכלים ועקבו אחר המשחק מתחילתו, עד שתגיעו לעמדת הדיאגרמה, ואז המשיכו באיטיות לעקוב אחרי ההסברים.

כאשר תתקלו בשתי שורות דומות לבאות:

משמעותן – השורה הראשונה היא קישור למשחק (מאתר צ'ס גיימס) שמודגם בסרטון שבשורה הבאה (יוטיוב). לעיתים אכתוב מאיזה מסע מתחיל הסרטון, בכל מקרה מומלץ לעבור על המשחק מתחילתו.

ברוב המקרים אביא את המשחק בפורמט ייחודי של ויקיפדיה, כך שלא תזדקקו לקישור למשחק מ-chessgames.com



כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Interpolis 15th"] [Site "Tilburg NED"] [Date "1991.10.21"] [EventDate "?"] [Round "4"] [Result "1-0"] [White "Nigel Short"] [Black "Jan Timman"] [ECO "B04"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "67"] [FirstMove "32d"] 1.e4 Nf6 2.e5 Nd5 3.d4 d6 4.Nf3 g6 5.Bc4 Nb6 6.Bb3 Bg7 7.Qe2 Nc6 8.O-O O-O 9.h3 a5 10.a4 dxe5 11.dxe5 Nd4 12.Nxd4 Qxd4 13.Re1 e6 14.Nd2 Nd5 15.Nf3 Qc5 16.Qe4 Qb4 17.Bc4 Nb6 18.b3 Nxc4 19.bxc4 Re8 20.Rd1 Qc5 21.Qh4 b6 22.Be3 Qc6 23.Bh6 Bh8 24.Rd8 Bb7 25.Rad1 Bg7 26.R8d7 Rf8 27.Bxg7 Kxg7 28.R1d4 Rae8 29.Qf6+ Kg8 30.h4 h5 31.Kh2 Rc8 32.Kg3 Rce8 33.Kf4 Bc8 34.Kg5 1-0

הסבר על הכפתורים מתחת לדיאגרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש הדיאגרמה יש לשונית לבחירת משחק, במידה ויש יותר מאחד בתבנית, למשל ראה הדיאגרמה ב-תחרות העל טאטא סטיל 2020. אם יש רק משחק אחד הלשונית לא תופיע.

הדיאגרמה מציגה משחק, או עמדה. מימינה מופיעות שלוש לשוניות: השמאלית נתונים חלקיים של ה-FEN(אנ') של העמדה, האמצעית "מידע נוסף" מציגה את המטא-דאטה של המשחק והלשונית הימנית, "מסעים" מציגה את מסעי המשחק ואם הוזנו הערות, גם את ההערות שנתן הכותב, ראה לדוגמה אליפות העולם בשחמט 2018. במהלך ההפעלה האוטומטית של תצוגת המשחק, המסע התורן מודגש בצבע כחול בהיר. אם במהלך הצגה אוטומטית של המשחק תקליק על אחד המסעים, התצוגה תיעצר ותאפשר לך לחשוב על העמדה, לחידוש ההצגה יש ללחוץ מחדש על כפתור ההפעלה.


    1. - stop autoplay and jump to start
    2. - stop autoplay and move one notation back
    3. - slower. increase the delay between moves in "autoplay" mode. will not show if the template defines delay
    4. and
      - toggles autoplay on/off
    5. - faster. decrease the delay between moves in "autoplay" mode. will not show if the template defines delay
    6. - stop autoplay and move one notation forward
    7. - stop autoplay and jump to last position of game
    8. and
      - "flip": flips board between black and white POV, i.e., square a1 on bottom left or top right
    9. - show/hide in-game comments. this button will only show if game contains comments.

עוצמה משתנה של הכלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככלל , אנו מייחסים לפרש (וגם לרץ, שני הכלים הקלים) 3 נקודות.

הפרש מעדיף להיות ממוקם בעמדה קדומנית, ערוגה בטוחה שבה לא קל ליריב לתקוף אותו. מכיון שטווח התנועה של הפרש מוגבל, צריך תוכנית ברורה כיצד להגיע לערוגה כה משפיעה. לפרש עשויות להיות יכולות מרשימות בעמדות סגורות.

  • אם הפרש ממוקם בשורה הראשונה או השניה, הוא בדרך כלל נחות מרץ, ומשמש ככלי הגנתי.
  • אם הפרש ממוקם בשורה השלישית, הוא בדרך כלל בתפקיד גמיש, ויכול לשמש הן להגנה והן להתקפה. יש לו בדרך כלל שליטה טובה על מרכז הלוח.
  • אם הפרש ממוקם בשורה הרביעית הוא כלי חזק , ויכול לשמש הן להגנה והן להתקפה וכן לשמש כתמיכה בערוגות רבות.
  • לפרש שממוקם בשורה החמישית בדרך כלל יכולת התקפתית חזקה ולרוב עדיף מרץ.
  • פרש שממוקם בשורה השישית הוא כלי רב עוצמה שיכול להתקיף ערוגות רבות בעומק מחנה היריב; לעיתים אף חזק מצריח.
  • פרש בשורות 7-8 בדרך כלל פחות אפקטיבי שכן חלק מהערוגות אותן הוא "מתקיף" ממוקמות מחוץ ללוח. בדרך כלל פרש כזה משמש לצורך טקטי.

הרץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצים בדרך כלל חזקים יותר בעמדות פתוחות. ככל שיש פחות רגלים בדרכו של הרץ תהיה לו השפעה גדולה יותר.

בכל פעם שאתה מתכוון להזיז רגלי, בדוק איזו השפעה יש להזזת הרגלי על פעילות הרצים, במיוחד לגבי הצבת רגלים על אותו צבע ערוגות כמו הרץ שלך. אם מדובר בשרשרת רגלים יש לוודא שהרץ יוכל לצאת ממנה ובכך להפוך לפעיל. ברור שסגירת עמדה תשפיע על פעילות הרצים.

נבחין בשלושה סוגי רצים:

  • רץ אקטיבי – זה רץ שיש לו חופש פעולה לאורך האלכסונים (מחוץ לשרשרת רגלים)
  • רץ מועיל – רץ שיש לו תפקיד חשוב, בין אם בהגנה ובין אם בהתקפה. יתכן שהמיקום שלו לא נראה לך מוצלח, אבל העדרו של הרץ יגרום לקשיים רציניים בעמדה. רץ מועיל עונה על צרכי העמדה הן הדינמיים והן ההגנתיים.
  • רץ שהוא בחזקת "רגלי גדול" Tall-Pawn– רץ שאין לו כל תפקיד מועיל ושלכוד מאחרי הרגלים שלו (ולכן לא פעיל) אם בכל זאת נלכד הרץ שלך מאחורי רגלים, צריך לעשות כל מאמץ לקדם את הרגלים שנמצאים באותו צבע כמו הרץ כדי לשחרר את הרץ, ואם אפשר - להחליף את הרץ כנגד רץ או פרש של היריב (במסגרת הכלל של החלפת כלי "רע" שלך בכלי "טוב" של היריב).

רץ מועיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרץ הלבן ב-ה3 פעיל במובן זה שהוא צופה לשני האלכסונים ז1-א7 ו-ג1-ח6. הבעייה שהאלכסון ז1-א7 חסום על ידי הרגלי השחור ב-ב6 ואילו לאלכסון השני, אין קשר למאבק על הערוגות השחורות במרכז הלוח ובפרט ד6. זו דוגמה טובה לרץ פעיל, אך לא מועיל.

רב האמן ששיחק בלבן מצא פתרון יפה 11. רג1. הוא חזר לנקודת המוצא, מתוך כוונה להגיע ל-א3 ומשם ל-ד6.



כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "38th Biel Chess Festival"] [Site "Biel SUI"] [Date "2005.07.25"] [EventDate "2005.07.17"] [Round "8"] [Result "1-0"] [White "Andrei Volokitin"] [Black "Yannick Pelletier"] [ECO "B48"] [WhiteElo "2671"] [BlackElo "2603"] [PlyCount "55"] [FirstMove "10d"] 1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nc6 5. Nc3 Qc7 6. Be3 Nf6 7. Qd2 Bb4 8. f3 Nxd4 9. Qxd4 Bxc3+ 10. bxc3 b6 11. Bc1 e5 12. Qd2 O-O 13. Ba3 Re8 14. Bb5 a6 15. Bd6 Qa7 16. Bc4 b5 17. Bb3 Bb7 18. O-O-O a5 19. a3 Rac8 20. g4 Rc6 21. g5 Nh5 22. Bxe5 Qc5 23. Qxd7 Qxe5 24. Bxf7+ Kf8 25. Bxe8 Rc7 26. Qd8 Qf4+ 27. Kb1 Rc8 28. Qb6 1-0

רץ שהוא בחזקת "רגלי גדול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק בין אלכסנדר גרישצ'וק בלבן לכריסטיאן באואר (Christian Bauer) בשחור הגיע לעמדה המצ"ב לאחר המסע ה-15 של השחור.
בחינת העמדה מציגה רץ שחור אומלל ב-ז6, שאין לו סיכוי לצאת מ-ח5 (המלכה הלבנה מתקיפה ערוגה זו), ונסיונות לצאת מ-ו7 או ה8 יהפכו את ה6 לערוגה חלשה. הפרש הלבן עובר דרך ז2 ל-ו4.



כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "French League Top 16"] [Site "Port Barcares FRA"] [Date "2005.05.07"] [EventDate "2005.05.04"] [Round "11"] [Result "1-0"] [White "Alexander Grischuk"] [Black "Christian Bauer"] [ECO "B01"] [WhiteElo "2724"] [BlackElo "2640"] [PlyCount "79"] [FirstMove "15d"] 1. e4 d5 2. exd5 Qxd5 3. Nc3 Qa5 4. d4 Nf6 5. Bd2 c6 6. Bc4 Bf5 7. Nd5 Qd8 8. Nxf6+ gxf6 9. Nf3 e6 10. c3 Nd7 11. Nh4 Nb6 12. Bb3 Bg6 13. Qf3 Be7 14. g3 Qd7 15. O-O f5 16. Ng2 Nd5 17. Nf4 O-O-O 18. Rfe1 Nxf4 19. Bxf4 Bd6 20. Bxd6 Qxd6 21. Re5 Kb8 22. Bc4 Rhe8 23. Rae1 Re7 24. b4 Rc7 25. h4 h5 26. a4 Qf8 27. Qf4 Rdc8 28. Bf1 Bh7 29. Be2 Bg6 30. Bf3 Ka8 31. b5 Qa3 32. a5 cxb5 33. Rxb5 a6 34. Rxb7 Rxb7 35. Rb1 Qe7 36. Rxb7 Qxb7 37. Bxb7+ Kxb7 38. Qd6 Rc6 39. Qb4+ Kc8 40. f4 1-0

בדיאגרמה השניה אנו רואים את אותו משחק, 10 מסעים מאוחר יותר, לאחר המסע ה-25 של השחור. לחיצה על החץ ימינה תקדם את הכלים לעמדה , כדי שניתן יהיה לעקוב אחר התפתחות המשחק בצורה נוחה. אנו שוב רואים איך הרץ השחור לכוד לגמרי מאחורי הרגלים שלו, הוא איננו פעיל, ואיננו מועיל. בעמדה זו המשיך הלבן 26. א4 וזכה בצורה מרשימה, אך בעמדה זו יש הזדמנות טקטית שכנראה חמקה מעיניו של הלבן. אני מצרף את הניתוח הממחושב של תוכנת השחמט פריץ 13 שהמלצתה הראשונה היא 26. ר:ה6

({Deep Fritz 13: 1)} 26. Bxe6 f6 (26... f4 27. Bh3 fxg3 (27... a6 28. a4 +-) 28. fxg3 a6 +- {3.37/29})

(26... fxe6 27. Rxe6 Qd5 28. Qxd5 cxd5 +- {3.23/32}) 27. R5e3 f4 28. Qxf4 Qxf4 +- {3.00/32} 29. gxf4 Rh8 30. f5 Be8 31. Kg2 b5 32. Rg1 Rg7+ 33. Rg3 Re7 34. Kf3 Kc7 35. Rg7 Rh7 36. Rxh7 Rxh7 37. Rg8 Kd8 38. Bb3 Ke7 {2.94/30})

Deep Fritz 13: 2)} 26. Rxe6 fxe6 $8 27. Rxe6 Qd7 (27... Qf8 28. Rxg6 f4 29. Rg8 Qe7 30. Rxd8+ Qxd8 31. Qxf4 Qd7 32. Kg2 a6 33. a3 Qe8 34. Qe5 Qxe5 35. dxe5 Rd7

36. Be2 Rd5 37. f4 Rd2 38. Kf2 Rc2 39. f5 {2.30/30})


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "French League Top 16"] [Site "Port Barcares FRA"] [Date "2005.05.07"] [EventDate "2005.05.04"] [Round "11"] [Result "1-0"] [White "Alexander Grischuk"] [Black "Christian Bauer"] [ECO "B01"] [WhiteElo "2724"] [BlackElo "2640"] [PlyCount "79"] [FirstMove "25d"] 1. e4 d5 2. exd5 Qxd5 3. Nc3 Qa5 4. d4 Nf6 5. Bd2 c6 6. Bc4 Bf5 7. Nd5 Qd8 8. Nxf6+ gxf6 9. Nf3 e6 10. c3 Nd7 11. Nh4 Nb6 12. Bb3 Bg6 13. Qf3 Be7 14. g3 Qd7 15. O-O f5 16. Ng2 Nd5 17. Nf4 O-O-O 18. Rfe1 Nxf4 19. Bxf4 Bd6 20. Bxd6 Qxd6 21. Re5 Kb8 22. Bc4 Rhe8 23. Rae1 Re7 24. b4 Rc7 25. h4 h5 26. a4 Qf8 27. Qf4 Rdc8 28. Bf1 Bh7 29. Be2 Bg6 30. Bf3 Ka8 31. b5 Qa3 32. a5 cxb5 33. Rxb5 a6 34. Rxb7 Rxb7 35. Rb1 Qe7 36. Rxb7 Qxb7 37. Bxb7+ Kxb7 38. Qd6 Rc6 39. Qb4+ Kc8 40. f4 1-0

רצים שוני צבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מומלץ לקרוא את (Opposite-colored bishops endgame)

זו דוגמה קיצונית ליתרון חומרי גדול שיש ללבן, שלושה רצים יותר מלשחור, ובנוסף גם רגלי יותר. למרות זאת, סיום הרצים שוני צבע לא מאפשר ללבן להתקדם ואין לו אפשרות לנצח. השחור חוסם את דרכו של המלך הלבן, ופשוט מניע את הרץ שלו ממקום למקום. הרצים הלבנים לא יכולים לעשות דבר.


8
7 מלך שחור
6 רגלי שחור רגלי לבן
5 רגלי שחור רגלי לבן רץ שחור רץ לבן
4 רגלי שחור רגלי לבן רץ לבן רץ לבן
3 רגלי שחור רגלי לבן רץ לבן
2 רגלי לבן מלך לבן
1
א ב ג ד ה ו ז ח

יש כמובן גם דוגמאות שלמרות שהסיום הגיע לרצים שוני צבע ניתן לזכות, והרי דוגמה, לאחר המסע ה-28 של השחור:


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Canadian Open"] [Site "Ottawa Canada"] [Date "2007.07.07"] [EventDate "2007.07.07"] [Round "1"] [Result "1-0"] [White "Alexander Reprintsev"] [Black "Josh Guo"] [ECO "B20"] [WhiteElo "2410"] [BlackElo "2125"] [PlyCount "67"] [FirstMove "28d"] 1. e4 c5 2. b3 Nc6 3. Bb2 e5 4. f4 exf4 5. Qf3 Qh4 6. g3 fxg3 7. hxg3 Qe7 8. Bc4 Nf6 9. Bxf6 Qxf6 10. Qxf6 gxf6 11. Nc3 Bd6 12. Nge2 Be5 13. O-O-O d6 14. Nd5 Kd8 15. Rdf1 Be6 16. Nxf6 Ke7 17. Nd5 Bxd5 18. Bxd5 Raf8 19. c3 Nd8 20. d4 cxd4 21. cxd4 Bg7 22. Kd2 Ne6 23. Kd3 b6 24. Rh5 Bf6 25. Rfh1 h6 26. Rxh6 Rxh6 27. Rxh6 Rh8 28. Rxh8 Bxh8 29. Bxe6 fxe6 30. Nf4 Bg7 31. a4 e5 32. dxe5 dxe5 33. Nd5 Kd6 34. Kc4 1-0

ישנן עמדות שבהן סיום עם רצים שוני צבע יכולים להיות קשים מאוד לזכייה, עבור הצד עם היתרון. אם ישנה אפשרות להחליף את הרץ , ברוב המקרים זה יתיה פתרון טוב ויקל מאוד על הזכייה במשחק. בעמדה הזו ללבן יתרון ברגלי ועמדת המלך טובה יותר, מצד שני רגלי ד4 תחת לחץ ו-פג7 מונע מהמלך הלבן את הערוגה ב5. הלבן פתר בצורה אלגנטית את פוטנציאל הסיבוך של רצים שוני צבע על ידי 29. ר:ה6!

דוגמאות להמחשה[עריכת קוד מקור | עריכה]


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Mtel Masters"] [Site "Sofia BUL"] [Date "2007.05.20"] [EventDate "2007.05.10"] [Round "10"] [Result "1-0"] [White "Veselin Topalov"] [Black "Krishnan Sasikiran"] [ECO "E43"] [WhiteElo "2772"] [BlackElo "2690"] [PlyCount "117"] [FirstMove "14d"] 1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. e3 b6 5. Bd3 Bb7 6. Nf3 O-O 7. O-O d5 8. a3 Bd6 9. cxd5 exd5 10. b4 Nbd7 11. b5 Ne4 12. Bb2 Re8 13. a4 Re6 14. Ne2 a5 15. Ba3 Rc8 16. Bxd6 cxd6 17. Rc1 Ndf6 18. h3 Re7 19. Qb3 h6 20. Rxc8 Qxc8 21. Rc1 Rc7 22. Rxc7 Qxc7 23. Qc2 Qe7 24. Qc1 g6 25. Nh2 Kg7 26. h4 Ne8 27. f3 N4f6 28. Nf1 h5 29. Nf4 Nd7 30. Qe1 Nf8 31. Qg3 Kh6 32. Nxh5 gxh5 33. Qg8 f5 34. Ng3 Ng7 35. Bxf5 Ng6 36. Bxg6 Kxg6 37. Nxh5 Qxe3+ 38. Kh2 Qe7 39. Nf4+ Kf6 40. g4 Qf7 41. Qd8+ Qe7 42. Qg8 Qf7 43. Qd8+ Qe7 44. Qxe7+ Kxe7 45. Kg3 Ne6 46. Nxe6 Kxe6 47. f4 Bc8 48. f5+ Kf7 49. h5 Bd7 50. h6 Kg8 51. Kf4 Be8 52. Kg5 Kf7 53. h7 Kg7 54. h8=Q+ Kxh8 55. Kf6 Bxb5 56. Ke7 Bd3 57. f6 Bg6 58. f7 Bxf7 59. Kxf7 1-0


  • במשחק הבא בין נייג'ל שורט בלבן ויאן טימן בשחור נזהה בקלות את חוסר האיזונים בין שני היריבים: ללבן יתרון גדול במרחב ובניידות הכלים. כלי השחור משותקים ואינם יכולים להיכנס לפעילות. בנוסף ללבן שליטה על הערוגות השחורות באגף המלך עקב מבנה הרגלים. נשאלת השאלה איך יכול הלבן לקדם את עניניו? הסרטון מתחיל לאחר המסע ה-32 של השחור.


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Interpolis 15th"] [Site "Tilburg NED"] [Date "1991.10.21"] [EventDate "?"] [Round "4"] [Result "1-0"] [White "Nigel Short"] [Black "Jan Timman"] [ECO "B04"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "67"] [FirstMove "32d"] 1.e4 Nf6 2.e5 Nd5 3.d4 d6 4.Nf3 g6 5.Bc4 Nb6 6.Bb3 Bg7 7.Qe2 Nc6 8.O-O O-O 9.h3 a5 10.a4 dxe5 11.dxe5 Nd4 12.Nxd4 Qxd4 13.Re1 e6 14.Nd2 Nd5 15.Nf3 Qc5 16.Qe4 Qb4 17.Bc4 Nb6 18.b3 Nxc4 19.bxc4 Re8 20.Rd1 Qc5 21.Qh4 b6 22.Be3 Qc6 23.Bh6 Bh8 24.Rd8 Bb7 25.Rad1 Bg7 26.R8d7 Rf8 27.Bxg7 Kxg7 28.R1d4 Rae8 29.Qf6+ Kg8 30.h4 h5 31.Kh2 Rc8 32.Kg3 Rce8 33.Kf4 Bc8 34.Kg5 1-0

  • המשחק בין (Boris Savchenko) בלבן ל- (Karen Asrian) בשחור. בסרטון הבא נשמע תיאור של שני שחקנים שמתיעצים ביניהם איך לשחק בתור הלבן. האחד מהם מתנהג כאילו הוא תוכנת שחמט ובודק במאיות של רגלי את מצבו. השחור לעומת זאת מודע יותר למשחק ומגלה הבנה טובה יותר. המטרה בסרטון היא גם לשעשע, אבל גם להסביר עד כמה מסוכן להיות תלויים בניתוח של התוכנה, שכמובן לא עומדת לרשותנו בזמן משחק אמיתי.


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Aeroflot Open"] [Site "Moscow RUS"] [Date "2007.02.14"] [EventDate "2007.02.14"] [Round "1"] [Result "1/2-1/2"] [White "Boris Savchenko"] [Black "Karen Asrian"] [ECO "B01"] [WhiteElo "2562"] [BlackElo "2634"] [PlyCount "96"]

1. e4 c6 2. c4 d5 3. exd5 Nf6 4. dxc6 Nxc6 5. Nc3 e5 6. d3 Bf5 7. Nf3 e4 8. dxe4 Nxe4 9. Be2 Bb4 10. Bd2 Nxd2 11. Nxd2 Nd4 12. Rc1 O-O 13. Nf1 Qg5 14. Ne3 Rad8 15. h4 Qf4 16. O-O Bxc3 17. Rxc3 Nb5 18. cxb5 Rxd1 19. Rxd1 Be6 20. Ra3 Qb8 21. Ra4 g6 22. Bc4 Bxc4 23. Rxc4 Qe5 24. a4 Qxb2 25. g3 Re8 26. Rcd4 Re7 27. R1d2 Qb1+ 28. Kg2 h5 29. Rc4 Kg7 30. Rcd4 Rc7 31. Rd1 Rc1 32. Rxc1 Qxc1 33. Rf4 Qc5 34. Kh2 Kg8 35. Rc4 Qd6 36. Rf4 Qe6 37. Kg2 Kg7 38. Rc4 Qd7 39. Kg1 Qd6 40. Kg2 Qe6 41. Kg1 a6 42. bxa6 Qxa6 43. Rb4 Qc6 44. Rc4 Qd6 45. Kg2 Qa3 46. Kg1 Qb3 47. Kg2 Kf8 48. Kg1 Kg7 1/2-1/2


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Topalov - Kamsky Candidates Final"] [Site "Sofia BUL"] [Date "2009.02.24"] [EventDate "?"] [Round "6"] [Result "1/2-1/2"] [White "Gata Kamsky"] [Black "Veselin Topalov"] [ECO "B12"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "86"]

1.e4 c6 2.d4 d5 3.e5 Bf5 4.Nf3 e6 5.Be2 c5 6.Be3 cxd4 7.Nxd4 Ne7 8.Nd2 Nbc6 9.N2f3 Bg4 10.O-O Bxf3 11.Nxf3 g6 12.c4 Bg7 13.cxd5 Nxd5 14.Bc5 Bf8 15.Qc1 Rc8 16.Bxf8 Nd4 17.Qd1 Nxe2+ 18.Qxe2 Kxf8 19.Rac1 Kg7 20.h4 Qb6 21.g3 h6 22.a3 Rc5 23.Rc2 Rhc8 24.Rfc1 a5 25.Qd2 Rxc2 26.Rxc2 Rc5 27.Qc1 Rxc2 28.Qxc2 Ne7 29.Qc3 Nc6 30.b3 Qd8 31.a4 Qd1+ 32.Kg2 Qe2 33.Qe3 Qd1 34.Nd2 Nb4 35.Nc4 Nc2 36.Qd2 Qb1 37.Qf4 Ne1+ 38.Kh2 Qxb3 39.Qf6+ Kg8 40.Qd8+ Kh7 41.Qf6 Kg8 42.Qd8+ Kh7 43.Qf6 Kg8 1/2-1/2


  • (Liviu Dieter Nisipeanu) בלבן לבין ואדים מילוב בשחור. העמדה הבאה מופיעה לאחר המסע ה-29 של השחור במשחק המצ"ב. לשחור מספר רגלים חלשים (א6, ג5, ה4) וכך גם ללבן (ח2, ו2) אבל האופי של העמדה החריפה הזו משדר שיש כאן מכה טקטית שצריכה להגיע ולא משחק איטי שבא לנצל דקויות בסיום. נסה למצוא מה המסע שמנצל את הכפיתה של הפרש, ומאפשר להכריע את המשחק במהירות.


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "6th European Individual Championship"] [Site "Warsaw POL"] [Date "2005.06.25"] [EventDate "2005.06.18"] [Round "7"] [Result "1-0"] [White "Liviu Dieter Nisipeanu"] [Black "Vadim Markovich Milov"] [ECO "C10"] [WhiteElo "2670"] [BlackElo "2653"] [PlyCount "61"] [FirstMove "29d"] 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 dxe4 4. Nxe4 Nd7 5. Nf3 Ngf6 6. Nxf6+ Nxf6 7. Bg5 h6 8. Be3 Bd6 9. Bd3 Bd7 10. Qe2 Bc6 11. O-O-O Qe7 12. c4 Bxf3 13. Qxf3 c5 14. d5 e5 15. Rde1 a6 16. g4 b5 17. g5 hxg5 18. Bxg5 bxc4 19. Bxc4 Rb8 20. b3 Kf8 21. Re4 Rb6 22. Rg1 Bc7 23. Qg3 Qd6 24. Rh4 Rxh4 25. Qxh4 e4 26. Be3 g6 27. Kc2 Rb8 28. Bg5 Nh5 29. Bh6+ Ng7 30. Rg4 Qxh2 31. Qf6 1-0


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "World Blitz Championship"] [Site "Moscow RUS"] [Date "2007.11.22"] [EventDate "2007.11.21"] [Round "38"] [Result "0-1"] [White "Viswanathan Anand"] [Black "Vassily Ivanchuk"] [ECO "B42"] [WhiteElo "2801"] [BlackElo "2787"] [PlyCount "74"] [FirstMove "28d"] 1. e4 c5 2. Nf3 e6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 a6 5. Bd3 Bc5 6. Nb3 Ba7 7. Qe2 Nc6 8. Be3 d6 9. N1d2 Nf6 10. f4 O-O 11. Bxa7 Rxa7 12. g4 b5 13. O-O-O Rc7 14. Rhg1 Qe7 15. Kb1 Nd7 16. g5 Bb7 17. Rg3 Nb4 18. Rh3 g6 19. Qg4 Rfc8 20. Qh4 Nf8 21. a3 Nxd3 22. cxd3 h5 23. gxh6 Qxh4 24. Rxh4 Nh7 25. Nd4 Nf6 26. N2f3 Re8 27. Ng5 e5 28. fxe5 dxe5 29. Ndf3 Nh5 30. Rg1 Kh8 31. Nh3 Bc8 32. Nf2 Nf4 33. Nxe5 Ne2 34. Re1 Nd4 35. Neg4 Nf3 36. Nf6 Rd8 37. Nd5 Rb7 0-1


דוגמאות 21-30[עריכת קוד מקור | עריכה]


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Corus Group C"] [Site "Wijk aan Zee NED"] [Date "2007.01.26"] [EventDate "2007.01.13"] [Round "11"] [Result "1-0"] [White "Ian Nepomniachtchi"] [Black "Stellan Brynell"] [ECO "C00"] [WhiteElo "2587"] [BlackElo "2501"] [PlyCount "79"] [FirstMove "24d"] 1. e4 e6 2. Nf3 d5 3. Nc3 d4 4. Ne2 c5 5. Ng3 Nf6 6. Bc4 Nc6 7. a3 Qc7 8. d3 Bd6 9. O-O h6 10. c3 dxc3 11. bxc3 O-O 12. Qe2 Ne5 13. Ba2 Nxf3+ 14. Qxf3 Be5 15. Ne2 b6 16. Qh3 Qd7 17. f4 Bc7 18. Bb2 Ba6 19. c4 Qe7 20. Rf3 Rad8 21. Rg3 Kh7 22. Rf1 Bc8 23. Bb1 Ne8 24. e5 g6 25. Bc1 Rh8 26. Rg4 Ng7 27. Ng3 Nf5 28. Ne4 Kg7 29. Bb2 Bb7 30. Nd6 Bc6 31. d4 Bxd6 32. d5 Bc7 33. d6 Qe8 34. dxc7 Rc8 35. Bxf5 exf5 36. Rg3 Be4 37. Qh4 Qe6 38. Rd1 Kh7 39. Rd6 Qxc4 40. Rdxg6 1-0


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "M-Tel Masters"] [Site "Sofia BUL"] [Date "2008.05.09"] [EventDate "2008.05.08"] [Round "2"] [Result "0-1"] [White "Veselin Topalov"] [Black "Vassily Ivanchuk"] [ECO "C11"] [WhiteElo "2767"] [BlackElo "2740"] [PlyCount "86"] [FirstMove "19l"] 1. e4 e6 2. d4 d5 3. Nc3 Nf6 4. e5 Nfd7 5. f4 c5 6. Nf3 Nc6 7. Be3 a6 8. a3 cxd4 9. Nxd4 Bc5 10. Be2 O-O 11. Qd2 Qc7 12. Bf3 Nxd4 13. Bxd4 Nb6 14. Ne2 Bxd4 15. Qxd4 Bd7 16. b3 Bb5 17. Nc3 Rfc8 18. Nxb5 axb5 19. Be2 Nd7 20. Ra2 Nb8 21. O-O Nc6 22. Qd2 Qb6+ 23. Kh1 Qa5 24. Qxa5 Rxa5 25. Raa1 Rca8 26. Rad1 Rxa3 27. Bxb5 Nb4 28. c4 R8a5 29. f5 exf5 30. g4 Rxb3 31. gxf5 Re3 32. Rb1 Nd3 33. e6 d4 34. Be8 Nc5 35. Bxf7+ Kf8 36. f6 gxf6 37. Rxf6 Ke7 38. Rh6 d3 39. Rxh7 d2 40. Rg1 Re1 41. Bh5+ Kxe6 42. Rhg7 Ne4 43. R7g6+ Ke5 0-1



כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "European Team Championship"] [Site "Heraklion GRE"] [Date "2007.10.31"] [EventDate "2007.10.28"] [Round "4"] [Result "1-0"] [White "Michael Roiz"] [Black "Csaba Balogh"] [ECO "A04"] [WhiteElo "2644"] [BlackElo "2562"] [PlyCount "47"] [FirstMove "10d"] 1. Nf3 Nf6 2. g3 d5 3. Bg2 e6 4. O-O Nbd7 5. d3 b6 6. c4 Bb7 7. cxd5 exd5 8. Nc3 Be7 9. e4 dxe4 10. dxe4 Nc5 11. Nd4 O-O 12. e5 Bxg2 13. Kxg2 Nd5 14. Nc6 Nxc3 15. bxc3 Qe8 16. Qd5 Kh8 17. Ba3 f5 18. f4 Rg8 19. Rad1 Bf8 20. Nd8 Rxd8 21. Qxd8 Qa4 22. Bxc5 Bxc5 23. Qd2 Qe4+ 24. Rf3 1-0


דוגמאות 31-34[עריכת קוד מקור | עריכה]




חומר בסיסי[עריכת קוד מקור | עריכה]


הנה כמה קישורים ועצות איך להשתפר בשחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך לשחק לאחר שהצלחת להגיע ליתרון חומרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אחת הבעיות ששחמטאים מתמודדים איתה היא איך לממש יתרון לאחר שהצלחנו להגיע אליו. הנה מספר כללי אצבע שיסייעו לך לממש את היתרון:
  • המשימה החשובה ביותר – לא להפסיד עקב טעות טפשית. לכן, לתת עדיפות גדולה להגנה, לבעיות שהיריב עשוי לעשות לך.
  • מומלץ לשחק בצורה פשוטה ולא לסבך את המשחק.
  • לאחר שהגעת ליתרון חומרי, כדאי להחליף כלים – בדרך כלל לא מומלץ להחליף רגלים.
  • נסה להבטיח שכל הכלים שלך פעילים ומשתפים פעולה בו זמנית. (בדומה לשיתוף פעולה של כל השחקנים של קבוצת כדורגל, או להבדיל – בזמן מלחמה, שיתוף פעולה של כל החילות לצורך השגת המטרה – נצחון).
  • תתעלם מבעיות קלות ולא משמעותיות כמו רגלי כפול או רגלי בודד. תתרכז בעיקר – היתרון החומרי מפצה על כל הזוטות.
  • תימנע ככל הניתן מלהיכנס לדוחק זמן. כאשר כמעט כל הזמן נגמר יש סיכוי גבוה לעשות טעות וחבל להחמיץ נצחון במשחק שכבר השגת בו יתרון עקב מסע שטותי בדוחק זמן.

סדרת מאמרים קצרים בהם מסביר אלוף העולם לשעבר קראמניק כיצד לממש יתרון חומרי:


קריטריונים להערכת עמדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ניתוח העמדה אנו בונים בראשנו עץ של ההסתעפויות האפשריות. כמובן שאנו בוחנים רק חלק קטן מכל האפשרויות החוקיות, ואנו משקיעים את המאמץ רק במסעים שנראים לנו רלבנטיים.

במקביל לניתוח, לגבי כל עמדה שמתקבלת אנו חייבים להעריך מי עומד טוב יותר ובכמה טוב יותר, ומה הסיבות שהוא עומד טוב יותר.

יש להבחין בין הערכה סטטית להערכה דינמית.

דוגמה להערכה דינמית: לבן: ח2, ז2, ו2, צה1, מז1 שחור: ח7 , ז7, ו7, צה8 , מז8 השאלה : מי עומד טוב יותר?

דוגמה להערכה סטטית: לבן: ח2, ז2, ו2, צה1, מז1 שחור: ח7 , ז7, ו7, צד8 , מז8 מי עומד טוב יותר?

שלב ראשון, ההערכה, הוא קריטי להבנת העמדה. צריך להבין מדוע אחד הצדדים עומד טוב יותר או גרוע יותר. הדרך הטובה והקלה ביותר לעשות זאת היא על ידי בחינת ההיבטים מרכזיים בעמדה:

1. חומר
2. בטיחות המלך - התבוננו במבנה הרגלים סביב המלך, הכלים המגינים, הכלים התוקפים בקרבתו, והתקפות רגלים אפשריות שעלולות להגיע למלך.
3. פעילות הכלים - למי הכלים הפעילים יותר? זה בדרך כלל ייתן לך רעיונות לתוכנית אסטרטגית חזקה.
4. מבנה הרגלים – ספור את איי הרגלים. ככל שיש איים רבים יותר, כך העמדה חלשה יותר. הבא בחשבון גם חיילים מבודדים, אחוריים, כפולים ותלויים –כל אלה חולשות סטטיות.
5. איומים - אף אחד מהאמור לעיל לא רלוונטי אם יש לך כלי תלוי. אל תשכח לבדוק איומים אפשריים. גם שלך וגם של היריב שלך.

הערכת עמדת שחמט אורכת זמן ולא ניתן לעשות זאת בכל מסע. צריך להעריך בעמדות קריטיות; כשמשהו גדול עומד להשתנות. להלן חמש דוגמאות לעמדות קריטיות שאמורות לך לבצע הערכת עמדות:
פסקה בערך בויקיפדיה: (Evaluation_function#In_chess)

1. כשיוצאים מתיאוריה של הפתיחה ונכנסים למציעה middlegame
2. כשעוברים לסיום
3. כאשר עומדים להתרחש חילופי כלים
4. כאשר יכול להיווצר שינוי במבנה הרגלים
5. כאשר ישנם סיכויים דינמיים לשני הצדדים

בנוסף יש עוד הרבה דברים שיש להתחשב בהם:

  • ככל שיש יותר רגלים לכוון המרכז זה עדיף
  • לא להגזים בחולשה שמהווה רגלי כפול
  • להביא בחשבון את היתרון שנוצר אם יש לנו זוג רצים ולצד השני רץ ופרש (או שני פרשים) והעמדה פתוחה
  • לא להגזים בחולשת המלך, אם מבנה הרגלים לפניו לא מושלם.
  • אם ליריב יש ערוגות חלשות בצבע מסוים, ולנו יש רץ בצבע הזה, זה בהחלט יתרון
  • עמדה מאוד מסובכת מבחינה טקטית
  • עמדה בה אנו צריכים לקבל החלטה אם לפתוח את העמדה או לסגור אותה
  • האם להחליף מלכות? האם להחליף כלים ולנסות לעבור לסיום?
  • איפה למקם את המלך? לאיזה צד להצריח?

יש להמנע מאי פעילות – Queiscence error[עריכת קוד מקור | עריכה]

שגיאות יכולות להיגרם מכך שמפסיקים את הניתוח מוקדם מדי - כאשר ישנם מסעים כופים נוספים (איומי שח, הכאת כלי או איומים) העלולים לשנות את הערכת העמדה.

ראיית שחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראיית הלוח היא היכולת לראות כיצד הכלים נעים ויוצרים אינטראקציה על לוח השחמט. מיומנות זו היא מרכיב קריטי ביסודות השחמט של השחקן. אחת הדרכים הטובות ביותר לפתח את ראיית הלוח היא על ידי משחקים רבים.

החשיבות המיוחדת של ראיית הלוח היא לעקוב אחר מיקום הכלים שמשתנה כל זמן שאנו מנתחים בראש עמדות עתידיות שהמשחק עשוי להתפתח אליהן. אסור לנו ל"אבד" את מיקומם המדויק של הכלים כדי לא ליפול על אלמנט טקטי שהחמצנו בעמדה. אנו צריכים להיות מסוגלים להסתכל על הלוח ולראות מה קורה מבחינת החומר, מי מתקיף ולאן העמדה מתפתחת, האם לעמדה טובה יותר או גרועה יותר.

ייתכן שיש לנו אפשרות טקטית מעולה, אבל לא נוכל לשחק אותה, כי לא נראה אותה מראש בראיית המשחק שלנו.

הדרך האחרת היא באמצעות תרגילי ראיית לוח. הנה קישורים מועילים בנושא.

עובר שלב שלב את דרך הכרת הלוח, הזזת כלים על פני הלוח בלי לבצע את המסעים אלא רק תוך כדי "ראיית" הלוח בדמיון, ולבסוף מעקב אחר סדרת מסעים ארוכה בראש.

סרטוני הדרכה לראייה שחמטאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוך כדי האזנה לוידיאו, אני ממליץ לעצור אותו מדי סדרת מסעים שהוא מקריא, ולנסות לראות את התמונה בראשכם

טכניקה פשוטה לשיפור הראייה – הצב הלוח בעמדת הפתיחה, בקש ממישהו להקריא כמה מסעים ממשחק (מספר) ונסה לראות עד מתי תוכל לראות בדמיונך את העמדה. התחל בשני מסעים, ואם אין לך קושי, נסה שלושה מסעים, לאחר מכן ארבעה וכן הלאה.

שחמט עוור – למתקדמים יותר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האם כדאי להכות עם רגלי הצריח (ח' או א') או עם רגלי הרץ (ג' או ו')[עריכת קוד מקור | עריכה]

במידה והיריב הכה כלי שלנו, בשורה השלישית, האם כדאי להכות עם רגלי הצריח (ח' או א') או עם רגלי הרץ (ג' או ו')?

מלמדים את השחקנים המתחילים שהכלל הוא שעדיף להכות בכוון המרכז, דהיינו עם רגלי הצריח. וזה בדרך כלל נכון, אבל אין לעשות את המסע באופן אוטומטי, אלא תמיד לבדוק ולחשוב (אלא אם כן זו הכאה בשלב הפתיחה, ואתה עדיין מכיר את מסעי הפתיחה מספרות שחמטאית שקראת).

הנה דוגמה למשחק בין שני שחקנים ברמה העולמית הגבוהה ביותר (בין עשרת השחמטאים הטובים ביותר בעולם, נכון לשנת 2020) היקארו נקמורה בלבן ופביאנו קרואנה בשחור בו השחור הכה באופן אוטומטי לכוון המרכז, וכתוצאה מכך הסתבך קשות. המסע הנכון 14...ו:ז6 ולא ח:ז6 כפי שהוא עשה. ראה המשחק מטה:


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "FIDE Grand Prix Paris"] [Site "Elancourt FRA"] [Date "2013.09.29"] [EventDate "2013.09.22"] [Round "6"] [Result "1-0"] [White "Hikaru Nakamura"] [Black "Fabiano Caruana"] [ECO "D70"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "67"] [FirstMove "14l"] 1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.f3 d5 4.cxd5 Nxd5 5.e4 Nb6 6.Nc3 Bg7 7.Be3 O-O 8.Qd2 Nc6 9.O-O-O Qd6 10.h4 Rd8 11.Nb5 Qd7 12.h5 a6 13.Nc3 Nxd4 14.hxg6 hxg6 15.Bxd4 Qxd4 16.Qe1 Qxd1+ 17.Nxd1 Na4 18.b3 Nc5 19.e5 Bf5 20.f4 a5 21.Nf3 a4 22.b4 Nb3+ 23.axb3 a3 24.Qc3 e6 25.Ne3 a2 26.Qa1 Bf8 27.Nxf5 gxf5 28.b5 c6 29.bxc6 Rdc8 30.Bc4 Rxc6 31.Nd4 Rcc8 32.Kc2 Bb4 33.g4 fxg4 34.f5 1-0


הנה דיון בפורום שחמטאי בסוגיה זו: Which pawn to capture with?

איך לבנות תוכנית אסטרטגית במהלך משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנא קרא את (Chess_strategy). אנו צריכים לבסס את התכנית על העמדה הנתונה, ובעיקר על האלמנטים של חוסר האיזון בעמדה בין שני הצדדים. לא על תגובות אוטומטיות למסע האחרון של היריב.

לאחר מכן צפה בסרטון - The Concept of Imbalances

חוסר האיזון בין העמדות של שני היריבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוסר איזון יכול להתבטא בהבטים רבים בעמדות של שני הצדדים. צריך לנצל חוסר איזון זה ולבסס עליו את התכנית ואת המסעים.

  • בשטח יותר גדול עליו שולט אחד הצדדים
  • ביתרון בכוחם של הכלים הקלים
  • ביתרון בהתפתחות
  • ביתרון במבנה הרגלים
  • ביתרון ביוזמה
  • ביתרון חומרי
  • בשליטה על אחד מטורי המפתח
  • בשליטה על ערוגות חלשות או ערוגות שמהוות "חור" (לדוגמה ו6, לאחר שהשחור זז עם הרגלי ל-ז6 ורכלי ה' זז אף הוא)
  • יתרון בבטיחות של המלך
  • ביתרונות סטטיים או דינמיים.

זיהוי נקודות אי-האיזון יאפשר לך לבנות את התכנית הנגזרת מאי האיזון כדי לשפר את מצבך בהינתן אי האיזון. לדוגמא – כאשר יש לך יתרון גדול במרחב לא תנסה להחליף כלים ובכך להקטין את הלחץ על היריב, בדוגמא של הפרש הטוב שלך והרץ הגרוע של היריב, תנסה להביא את הפרש לערוגה היעילה ביותר עבורו.

השגת שליטה על מרכז הלוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://www.ecoachess.com/2019/02/25/opening-strategy-struggle-for-the-center/ שיפור עמדה של אחד הכלים השגת רגלי מעבר לאחר יתרון באחד האגפים (למשל – 3 רגלים מול שני רגלים של הצד השני) התקפה על המלך החלפת כלי פסיבי שלי בכלי אקטיבי של היריב השגת שליטה על ערוגה מסוימת החלשת אחת מהערוגות של היריב הפעלת לחץ על אחד מהכלים של היריב הגדלת המרחב שלי סגירת העמדה הטמנת מלכודת ליריב החלפת כלים לקראת מעבר לסיום

ולבסוף – מניעה מהיריב לעשות את כל אלו לך עצמך


הקצאת זמן יעילה במהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מאוד דומה לחלוקת הזמן במהלך בחינה בבית ספר, האסטרטגיה הנכונה היא לתכנן מראש לנצל כמעט את כל הזמן המוקצה לבחינה , או למשחק.

כמו שבבחינה כדאי ראשית לקרוא את כל שאלות הבחינה (במיוחד אם יש צורך לבחור אילו שאלות לפתור, כי לא כולן חובה) ולמצוא אילו שאלות אנו יודעים בוודאות לענות בקלות יחסית, ואותן לפתור בתחילה (רלבנטי מאוד בבחינות בגרות) ואז לגבי היתר לחלק את שארית הזמן בתבונה, ולא לפתור בצורה סדרתית כאשר אולי על השאלה הראשונה נשקיע זמן לא פרופורציוני ונישאר עם מעט זמן.

לגבי המשחק – צריך להקצות את זמן החשיבה לפי מורכבות המסע. למשל – במסעים הפתיחה בדרך כלל מכירים את המסעים ואין להקדיש להם זמן מיותר. צריך לאתר את המצבים הקריטיים ושם להשקיע את מירב הזמן:

א. כאשר המשחק עובר מהשלב שמוכר מספרי התיאוריה למצב שאיננו תאורטי או שאנו לא מכירים
ב. כאשר אנו עוברים משלב הפתיחה לשלב המציעה , ומשלב המציעה לשלב הסיום
ג. כאשר מבנה הרגלים, בעיקר במרכז הלוח משתנה
ד. כאשר יש יתרון טקטי זמני שעשוי להתפוגג
ה. כאשר אנו מזהים מסע שעשוי להיות המסע הזוכה
כל אלו מצבים שבהם כדאי להשקיע זמן, כי אלו מצבים קריטיים.
הנה דוגמא למצב כזה:

לבן: א4, ז4, מד4 שחור: א5 ז5 מד6 והשחור מזיז את מלכו ל-ג6 וכעת תור הלבן. האם הלבן יזיז את מלכו לכוון אגף המלך בתקווה ללכוד את ז5 או לכוון אגף המלכה ? זו החלטה שיכולה להיות ההבדל בין זכייה לתיקו.


רגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נא לקרוא את הערך רגלי או באנגלית (Pawn (chess))


שחקנים מתחילים רבים מפחדים שהיריב יגיע עם הרץ ל-ז4 (או ב4) או בשחור ל-ז5 או ב5, ולכן מקדמים את הרגלי שלפני הצריח (ח3, ח6, א3, א6). נשאלת השאלה האם כדאי לבזבז טמפו על מסע זה, בעיקר בשלב הפתיחה? התשובה בדרך כלל היא לא, אלא אם כן ראית את המסע הזה בספרי הפתיחות, למשל בפתיחה הספרדית שם נהוג לשחק במסע השלישי א6.

בשלבים מתקדמים יותר של המשחק יש לעיתים טעם לשחק מסע זה, כדי לאפשר למלך מקום מקלט, כדי שלא יקבל מט בשורה השמינית.

סיומי רגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מומלץ לקרוא את הקטעים הקצרים הבאים:

סיומי רגלים עם מלך ורגלי לכל צד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיומי רגלים עם מלך ויותר מרגלי אחד לכל צד


אסטרטגיה מבוססת על מבנה הרגלים במרכז הלוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע ביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע ביניים (Zwischenzug) הוא טקטיקת שחמט שבה שחקן, במקום לשחק את המסע הצפוי (בדרך כלל הכאת כלי), מבצע תחילה מסע אחר המהווה איום מיידי שעל המתמודד להשיב עליו, רק אז מבצע את המסע הצפוי. זהו מסע שיש בו מידה גבוהה של "יוזמה". באופן אידיאלי, מסע ביניים משנה את המצב לטובתו של השחקן, למשל על ידי השגת חומר או הימנעות ממה שאחרת יהיה המשך חזק ליריב.

דוגמה יפה הוא המשחק מטה בו הלבן שיחק 10. ר:ה4 וציפה ל-10...ד:ה4. מסע הביניים של פול מורפי (מטובי השחמטאים אי פעם) 10...מהח4 +מן הסתם הפתיע את הלבן.

כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "1st American Chess Congress"] [Site "New York, NY USA"] [Date "1857.10.22"] [EventDate "1857.??.??"] [Round "3.1"] [Result "0-1"] [White "Theodore Lichtenhein"] [Black "Paul Morphy"] [ECO "C45"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "38"] [FirstMove "10l"] 1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bc4 Nf6 4.d4 exd4 5.e5 d5 6.Bb5 Ne4 7.Nxd4 Bd7 8.Nxc6 bxc6 9.Bd3 Bc5 10.Bxe4 Qh4 11.Qe2 dxe4 12.Be3 Bg4 13.Qc4 Bxe3 14.g3 Qd8 15.fxe3 Qd1+ 16.Kf2 Qf3+ 17.Kg1 Bh3 18.Qxc6+ Kf8 19.Qxa8+ Ke7 0-1


בדוגמה השניה לאחר המסע ה-16 של הלבן ר:ב4 הלבן ציפה ל-16....מה:ב4+ והופתע ל-16....צג1+

כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "Paris"] [Site "Paris FRA"] [Date "1867.06.05"] [EventDate "1867.06.04"] [Round "?"] [Result "0-1"] [White "Samuel Rosenthal"] [Black "Cecil Valentine De Vere"] [ECO "C00"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "64"] [FirstMove "16l"] 1. e4 e6 2. f4 d5 3. e5 c5 4. Nf3 Nc6 5. c3 Nh6 6. Bd3 c4 7. Bc2 Bc5 8. d4 cxd3 9. Qxd3 Qb6 10. b4 Bxb4 11. cxb4 Nxb4 12. Qe2 Bd7 13. Bd3 Ng4 14. Rf1 Rc8 15. Bd2 O-O 16. Bxb4 Rc1+ 17. Kd2 Rxf1 18. Qxf1 Qxb4+ 19. Ke2 Qxf4 20. Qg1 Nxe5 21. Qe3 Nxd3 22. Kxd3 Qc4+ 23. Kd2 Qb4+ 24. Qc3 Qg4 25. Na3 Qxg2+ 26. Ke3 e5 27. Nxe5 Re8 28. Re1 f6 29. Kd3 Bf5+ 30. Kd4 fxe5+ 31. Rxe5 Qg4+ 32. Ke3 Qh3+ { Deutsche Schachzeitung 1867, p. 211; The Chess World 1867/68, p. 133} 0-1

הדוגמה השלישית היא בין שני ענקי שחמט של ראשית המאה ה-20: באחת התחרויות החזקות אי פעם משנת 1924. סָבֶלִי גריגורייביץ' טרטקובר בלבן וחוסה ראול קפבלנקה בשחור שהיה אלוף העולם השלישי בשחמט. כאן טרטקובר היה משוכנע שיריבו נפל למלכודת בשלב הפתיחה ולא ציפה למסע אחר מ-9...צ:ב8 שמפסיד חומר רב. 9...פד5 הוא מסע ביניים שגם מגן על הרץ השחור וגם מאיים ב"מזלג" על המלך והמלכה פה3+.


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "New York"] [Site "New York, NY USA"] [Date "1924.04.12"] [EventDate "1924.03.16"] [Round "19"] [Result "0-1"] [White "Savielly Tartakower"] [Black "Jose Raul Capablanca"] [ECO "C33"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "60"] [FirstMove "9l"] 1. e4 e5 2. f4 exf4 3. Be2 d5 4. exd5 Nf6 5. c4 c6 6. d4 Bb4+ 7. Kf1 cxd5 8. Bxf4 dxc4 9. Bxb8 Nd5 10. Kf2 Rxb8 11. Bxc4 O-O 12. Nf3 Nf6 13. Nc3 b5 14. Bd3 Ng4+ 15. Kg1 Bb7 16. Bf5 Bxf3 17. gxf3 Ne3 18. Bxh7+ Kh8 19. Qd3 Bxc3 20. bxc3 Nd5 21. Be4 Nf4 22. Qd2 Qh4 23. Kf1 f5 24. Bc6 Rf6 25. d5 Rd8 26. Rd1 Rxc6 27. dxc6 Rxd2 28. Rxd2 Ne6 29. Rd6 Qc4+ 30. Kg2 Qe2+ 0-1


אקטיביות וניידות של כלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרה שלנו היא להגדיל את האקטיביות של הכלים.

ניידות נמדדת במספר הערוגות שאליהן יכול הכלי להגיע וככל שהכלי יכול להגיע ליותר ערוגות, כן הוא נייד יותר.

לדוגמא: פרש שנמצא בפינת הלוח יכול להגיע לשתי ערוגות (לדוגמא: פח1 יכול להגיע ל-ז3 ול-ו2), אם הפרש נמצא במרכז הלוח הוא יכול להגיע לשמונה ערוגות, ואם הוא ב-ז2 הוא יכול להגיע לארבע ערוגות. כל אלה בהנחה שהלוח פנוי ואין כלים שמפריעים לתנועת הפרש, ובכך מקטינים את ניידותו. זה גם ההבדל בין ניידות פוטנציאלית (מקסימלית) לבין ניידות בפועל שמודדת לכמה ערוגות הכלי יכול להגיע באמת, בעמדה הנתונה. בעקרון כל הכלים יכולים להגיע לכל 64 הערוגות בלוח, הרצים שלא יכולים לשנות את הצבע של הערוגה יכולים להגיע רק ל-32 ערוגות.

בקישור הבא ישנם 12 תרגילים לגבי ניידות כלים: Increase Chess Piece Mobility

בקישור הבא מאמר מצוין איך להקטין את הניידות של כלי היריב https://www.ecoachess.com/2019/04/01/middlegame-strategy-limiting-the-mobility-of-pieces/

קטע מהספר של Mike Henebry שדן בניידות כלים: Chess Words of Wisdom: The Principles, Methods and Essential Knowledge of Chess

תהליכי חשיבה בשחמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמדה אנליטית ועמדה שאיננה אנליטית (עץ מסעים לעומת מצב שבו אין מסעים כופים או איומים, דהיינו עמדה שבה צריך להפעיל שיקולים כלליים או עמדת פתיחה כמו 1. ד4 ב6 2. פו3 א6 עמדה שלא מופיעה באף ספר – מה לעשות?)


מציאת המסע הטוב ביותר בעמדה במגבלת הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

א. מה היה המסע האחרון של היריב ב. מה אני רוצה לעשות ג. מה כל המסעים שאני יכול לעשות ומה היריב יענה על כל מסע, מה האיומים, התקפת נגד וכדומה ד. מה המסעים הבטוחים – שאין ליריב איום/ שח / הכאה ה. מה מבין החלופות (מסעים) הוא הטוב ביותר – לאחר שהחלטת מה המסע הנבחר – בדוק שנית שלא פספסת משהו, ממש לפני ביצוע המסע.


1. האם יש צורך להתגונן מפני איום כלשהו? 2. האם לרשותי מסע שנותן שח מועיל? הכאת כלי? או מסע שמאלץ את הצד השני לתגובה כפויה? אלו המסעים שצריך לבחון ראשונים. הבחן בין מסעים כפויים ומסעים לא כפויים. חשב קודם כל את המסעים שפשוט לחשב, ורק אחר כך את המסובכים. ייתכן ותוכל בקלות לפסול חלק מהמועמדים שלך למסע הבא. אל תשכח לבצע בדיקה אחרונה (בדיקת שפיות) לפני שתבצע את המסע בפועל. 3. אם אתה משחק משחק תחרותי עם שעון שחמט, לבדוק כמה זמן נותר לך לחשב את יתרת המסעים. זה שיקול חשוב לגבי הקצאת הזמן. 4. האם יש לי (או ליריבי) כלים גרועים, שחסרי פעילות או לא מיצו את הפונציאל שלהם? 5. האם אני יכול לגרום לחולשות בעמדת היריב? 6. כמה מסעים (סבירים) עומדים לרשותי?

פריצת מבנה רגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן עמדות שבהן יש רגלים קבועים, שאינם יכולים לזוז , למשל לבן ד4 ושחור ד5. אם נוסיף ללבן רגלי ג4, הלבן יכול להכות את ד5 כדי לשבור את מבנה הרגלים.

עמדת טיפוסית שבה השחור מנסה לפרוץ את עמדת הלבן היא בהגנה הצרפתית: 1. ה4 ה6 2. ד4 ד5 3. ה5 ואז תוכנית השחור לפרוץ על ידי ג5.

ככלל ננסה לפרוץ עם הרגלים לאותו אגף שאליו מכוונים הרצים שלנו.

את הסיום שמתואר בוידיאו בין חבסי לפקו ניתן לראות בקישור הבא חבסי - פקו

המשחק השני , לאחר המסע ה-49


כדי לראות את המשחקים, יש לאפשר בדפדפן שלכם ג'אווהסקריפט.

[Event "USSR Championship"] [Site "Moscow URS"] [Date "1952.12.07"] [EventDate "1952.??.??"] [Round "6"] [Result "0-1"] [White "Efim Geller"] [Black "Vasily Smyslov"] [ECO "D18"] [WhiteElo "?"] [BlackElo "?"] [PlyCount "116"] [FirstMove "49l"] 1.d4 d5 2.c4 c6 3.Nf3 Nf6 4.Nc3 dxc4 5.a4 Bf5 6.e3 e6 7.Bxc4 Bb4 8.O-O a5 9.Qe2 Ne4 10.Na2 Bd6 11.Bd3 Bg6 12.Nc3 Ng5 13.Nxg5 Qxg5 14.e4 Qh5 15.Qxh5 Bxh5 16.f4 Na6 17.Rf2 Nb4 18.Bc4 Kd7 19.Be3 Rae8 20.e5 Be7 21.f5 Bg4 22.fxe6+ fxe6 23.Ne4 b6 24.Bg5 Ref8 25.Bxe7 Kxe7 26.Raf1 Rxf2 27.Rxf2 Rf8 28.Rxf8 Kxf8 29.h3 Bf5 30.Nd6 Ke7 31.Bb3 Kd7 32.Nxf5 exf5 33.Kf1 c5 34.dxc5 bxc5 35.Ke2 Nc6 36.Bg8 h6 37.e6+ Kd6 38.Kd3 Ne5+ 39.Ke3 g5 40.b3 Nc6 41.Kd3 Ne5+ 42.Ke3 Ke7 43.g3 Ng6 44.Ke2 Kf8 45.Bh7 Kg7 46.Bxg6 Kxg6 47.Kd3 Kf6 48.Kc4 Kxe6 49.Kxc5 h5 50.b4 f4 51.gxf4 g4 52.hxg4 h4 53.f5+ Kd7 54.g5 h3 55.g6 Ke7 56.bxa5 h2 57.a6 h1=Q 58.Kb6 Kd6 0-1

ספרות נוספת להעשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

How to Reassess Your Chess has long been considered a modern classic. This fourth and final edition completely rewritten and featuring all new examples takes Silman's groundbreaking concept of imbalances to a whole new level. Designed for players in the 1400 to 2100 rating range and for teachers looking for a ready-made chess curriculum, the author shares a mind-expanding journey that takes the reader through imbalance-basics, ensures that every detail of all the imbalances are mastered, and leaves the player/lover of chess with something he always wanted but never believed he could achieve: a master-level positional foundation.

Chess Rules of Thumb Lev Alburt, Al Lawrence Chess Rules of Thumb gives you the winning principles of chess in clear, short statements. Three-time US Champion Lev Alburt and World Chess Hall of Fame Curator Al Lawrence have put together three centuries of insights from the masters. Fun to browse or to read from cover-to-cover, it's a book that all chess players from beginners to grandmasters will enjoy for a lifetime. Like life, chess has its rules. The difference that your parents probably didn't tell you about chess.

New Ideas in Chess -Larry Evans One of the most famous chess strategy classics, updated and revised with modern algebraic notation.

In one of the most influential chess books written, readers will learn the most important strategy, tactics and themes that comprise a successful chess game: space, time, force and pawn structure. In a book that has been called the “bible for novice to intermediate players,” Evans uses actual game examples to illustrate dozens of chess themes. Each is a mini-lesson that illustrates the fundamental concepts of modern chess theory, ones that can be learned in easy, quick sittings. Evans discusses space (mobility, the center, controlling unoccupied squares, stability.), time (development, gambits, pins, tactics), force (relative values, sacrifices), and pawn structure (passed, connected, isolated and backward pawns), showing players how to weave these concepts together for a stronger and winning chess game. Features 200 diagrams and, for the first time, chess notation in modern algebraic notation making the book accessible to a new generation of chess players who couldn’t read the antiquated notation of the original.


The Seven Deadly Chess Sins Jonathan Rowson Everyone loses chess games occasionally, but all too often we lose a game due to moves that, deep down, we knew were flawed. Why do we commit these chess-board sins? Are they the result of general misconceptions about chess and how it should be played? And how can we recognize the warning signs better? In this thought-provoking and entertaining book, Jonathan Rowson investigates, in his inimitable style, the main reasons why chess-players sometimes go horribly astray, focusing on the underlying psychological pitfalls: * Thinking (unnecessary or erroneous) * Blinking (missing opportunities; lack of resolution) * Wanting (too much concern with the result of the game) * Materialism (lack of attention to non-material factors) * Egoism (insufficient awareness of the opponent and his ideas) * Perfectionism (running short of time; trying too hard) * Looseness ("losing the plot"; drifting; poor concentration) Jonathan Rowson became Scotland's third grandmaster in late 1999, within months of graduating from Oxford University. He was runner-up in the 1997 European Junior Championship, Scottish Champion in 1999 and winner of the Canadian Open in 2000. Rowson's first book, Understanding the Grünfeld, has been highly praised for the quality and originality of his writing, and freshness of approach.

קישורים מועילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Chess tactics, chesstempo.com
  2. ^ 20,000 Chess Puzzles, www.wtharvey.com
  3. ^ Chessgames.com: Chess Games Database & Community, www.chessgames.com
  4. ^ Home - Stockfish - Open Source Chess Engine, stockfishchess.org
  5. ^ Best Free Chess Engines Every Chess Player Should Download, HobbyLark (באנגלית)