מתקן לסבון נוזלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקן ידני לסבון נוזלי

מתקן לסבון נוזלי (דיספנסר) הוא מכשיר שבזמן לחיצה או הפעלה מתאימה, מוציא סבון (בדרך כלל בכמויות קטנות חד פעמיות). הוא יכול להיות מופעל ידנית באמצעות ידית או יכול להיות אוטומטי. מתקנים לסבון נמצאים לעיתים קרובות בשירותים ציבוריים .

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשירי סבון ידניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיצוב של מתקן סבון ידני נקבע בדרך כלל על ידי סוג הסבון המגיע בצורת נוזל, אבקה או קצף.

סבון נוזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור סבון נוזלי, המתקן הוא בדרך כלל בבקבוק לחיץ או במשאבה. מכשירי הסבון הפופולריים ביותר מסוג זה הם בקבוקי משאבת פלסטיק, רבים מהם חד פעמיים.

ויליאם קוויק רשם פטנט על סבון נוזלי ב-22 באוגוסט 1865. תאגיד Minnetonka הציג את הסבון הנוזלי המודרני הראשון ב-1980, ורכש את כל היצע משאבות הפלסטיק המשמשות במכשירים שלהם, כדי לעכב את כניסת התחרות לשוק.[1]

חלקים ממתקן הסבון הנוזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • מַפעִיל – זהו החלק העליון של המשאבה הנלחץ כלפי מטה כדי להוציא את הנוזל החוצה
  • סגירת מעגל – סגירה היא הבקבוק שמוצמד לצוואר הבקבוק. יש לו משטח חלק או מצולע
  • אטם חיצוני – עשוי מפלסטיק או גומי, מתאים בתוך הסגר ומונע דליפה
  • משאבה  – המשאבה הראשית השומרת על שאר הרכיבים במקום הנכון ושולחת נוזל למפעיל מהצינורית.
  • צינור טבילה – זהו הצינור הנראה לעין המוביל נוזל מתחתית הבקבוק עד למשאבה
  • רכיבי פנים – יש מגוון רכיבים כולל קפיץ, כדור, ובוכנה שעוזרים להזיז את הנוזל ליציאה
הפעלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משאבת המתקן דומה למכשיר יניקת אוויר השואב נוזלים כלפי מעלה לידיו של המשתמש כנגד כוח הכבידה. כאשר המשתמש לוחץ על המפעיל, הבוכנה דוחסת את הקפיץ ולחץ אוויר כלפי מעלה מושך את הכדור כלפי מעלה, יחד עם הסבון הנוזלי לתוך צינור הטבילה ואז מגיע ליציאה. כאשר המשתמש משחרר את המפעיל, הקפיץ מחזיר את הבוכנה והמפעיל למצב הרגיל והכדור חוזר למצבו הקודם כדי לעצור את זרימת הנוזל חזרה לבקבוק.

כאשר המשתמש לוחץ שוב על הבקבוק, הנוזל במארז נשאב משם ומשתחרר אל מחוץ למפעיל. במהלך תהליך זה, המשאבה מתמלאת שוב חזרה הקפיץ, והתהליך ממשיך.

סבון יבש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקן לטחינת סבון יבש

יש מכשירי סבון שלוקחים חפיסות סבון מוצקות, אותן מגררים, משטחים,[2] או טוחנים לפתיתים או לאבקה תוך כדי הוצאתם. בערך 40 גרם (1.4 ounce) משקל טרי של סבון שווה ל 1 liter (0.22 גלונים; 0.26 גלון) של סבון נוזלי, מספק סבון עבור עד 400 שטיפות ידיים.

מטחנות סבון כנ"ל נפוצות בחדרי רחצה ציבוריים בגרמניה.[3] קיימות גם פומפיות סבון במיוחד במיוחד לשימוש ביתי;[4][2] מתקנים אלו יכולים להיות צמודי קיר, או עומדים (כמו מטחנת פלפלים ) ועמידים למים לשימוש במקלחת. [5] [6] חלק מהפומפיות מיועדות לסבון במידות מיוחדות, אחרות יקבלו מגוון רחב של סבון רגילים.[3][2]

מתקנים לאבקת סבון, כגון בוראקס, מגיעים לעיתים קרובות צורה של קופסת מתכת עם מנוף משוקלל; כשלוחצים על הידית, משתחרר חופן סבון. סבון טחון משמש גם לשטיפת כביסה. [7]

סבון קצף[עריכת קוד מקור | עריכה]

למכשירי סבון קצף יש משאבות קצף כפולות שבשימוש, הן דוחסות אוויר וגם סבון, אשר מוזרקים יחד דרך פתחים קטנים כדי ליצור קצף. ניתן למצוא אותם מתקנים ידניים ואוטומטיים כאחד.

מתקנים ידניים של סבון קצף מורכבים לרוב מכפתור גדול שסוחט את הקצף מתוך שפופרת. מכשירי סבון נוזלי רבים פועלים כך גם כן. כמה מתקנים פועלים עם ידית הנמשכת קדימה וסוחטת את הסבון החוצה.

לרוב מכשירי סבון קצף ידניים יש את הסבון בשקית במתקן בצורה נוזלית, כאשר המשאבה נלחצת, הסבון הנוזלי נדחף דרך פיית קצף קטנה המקציפה את הסבון.

מכשירי סבון אוטומטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקן סבון אוטומטי הוא מתקן המוציא סבון ללא-מגע (הן סבון נוזלי והן סבון מקציף), אך בדרך כלל ניתן להשתמש בו עבור נוזלים אחרים כגון חומרי חיטוי ידיים, שמפו או קרם ידיים. מתקנים אוטומטיים מופעלים לרוב על ידי סוללות. למכשירים ללא-מגע לנוזלים ולסבון/לחיטוי ידיים יש מיועדים לרוב עבור חדרי ניתוח וחדרי טיפול.

מַנגָנוֹן[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיצוב נטול המגע מפיץ את הנוזל כאשר חיישן מזהה תנועה מתחת לזרבובית. בחדרי ניתוח הרכיבים האלקטרוניים של מתקן הסבון האוטומטי מאותתים (צליל, אורות וכו') כדי להצביע למשתמשים האם שטפו ידיים במשך פרק הזמן הנכון או לא.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתקן לסבון נוזלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The History of Soaps and Detergents".
  2. ^ 1 2 3 "Trockenseifenspender SoapPlaner". SoapPlaner (בגרמנית).
  3. ^ 1 2 Morwood, Peter. "Trockenseifenspender (dry soap dispenser)" (באנגלית).
  4. ^ John Brownlee (12 בינואר 2011). "Bar soap dispenser will double as cheese grater in a pinch". Geek.com. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Soap Grater Looks Practical". Cool Things. 11 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Soap Flakes - Soap Bar Dispensers". The Green Head - Finds Cool New Stuff! (באנגלית).
  7. ^ "How To Make Classic DIY Laundry Detergent With NO Grating!". Farming My Backyard. 10 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)