נחש הקשת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור סלע של נחש הקשת בארץ ארנהם.

נחש הקשת (אנגלית: Rainbow Serpent), הוא שם שנתנו אתנוגרפים ואתנולוגים מודרניים לדמויות מיתיות במיתולוגיות של הילידים אבוריג'ינים באוסטרליה. לדמויות נחש קשת יש שמות מקוריים שונים ותפקידים שונים אצל עמי ילידים שונים, אך הן בדרך-כלל מתוארות כאל, לעיתים האל הבורא, בדמות נחש או דג, החי בבורות מים, וכאשר הוא עובר מבור אחד למשנהו הוא נראה בדמות הקשת בענן.

נראה כי הראשון שהשתמש במונח באנגלית, וייתכן שטבע אותו, היה האנתרופולוג הבריטי אלפרד רדקליף-בראון.

מינים שונים של בעלי-חיים, בעיקר נחשים, באזורים שונים של אוסטרליה, הוצעו כהשראה לדמות המיתית, למשל פיתון אונפלי ופיתון מים חום. כמו כן הוצע מין של נחש נכחד, הוונאמבי.

בארץ ארנהם בטריטוריה הצפונית, ציורי סלע של נחש הקשת מתוארכים לתקופה של 4,000 עד 6,000 שנה לפני זמננו ולפיכך תוארו כ"דת העתיקה בעולם". ארכאולוגים שיערו שראשית הופעתם קשורה להצפת אזורי החוף באוסטרליה בראשית ההולוקן[1].

פסטיבל נחש הקשת (Rainbow Serpent Festival) הוא פסטיבל שנתי של מוזיקה, אמנויות ותרבות במדינת ויקטוריה בדרום-מזרח אוסטרליה.

האחיות וואווילאק (Wawalag) הן שתי דמויות בוראות במיתולוגיה של אנשי היונגור (Yunggor) בארץ ארנהם. מסופר כי דם הווסת (או בגרסה חלופית של הסיפור, דם הלידה) של אחת מהן זיהם בור מים שבו חי יורלונגור, שמו המקומי של נחש הקשת. יורלונגור זעם על כך והוריד מבול אשר שטף את הארץ ובלע את האחיות ואת בניהן התינוקות. לאחר מכן הפך יורלונגור לקשת בענן, ירד לאדמה והקיא את האחיות ואת בניהן כשהם בחיים[2]. סיפור זה שימש כבסיס לטקסי בגרות אצל בני היונגור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחש הקשת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Taçon, P. S., Wilson, M., & Chippindale, C. (1996). Birth of the Rainbow Serpent in Arnhem Land rock art and oral history. Archaeology in Oceania, 31(3), 103-124.
  2. ^ Leeming, David. Wawilak sisters, in The Oxford companion to world mythology. Oxford University Press, 2005.