סטניסלבה דה קרלובסקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטניסלבה דה קרלובסקה
Stanisława de Karłowska
לידה 8 במאי 1876
Wszeliwy, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בדצמבר 1952 (בגיל 76)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קוקפילד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיה ז'וליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רוברט בוואן (18971925) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים R. A. Bevan עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטניסלבה דה קרלובסקה ( פולנית: Stanisława de Karłowska ‏; 8 במאי 18769 בדצמבר 1952) הייתה אמנית ילידת פולין, שהייתה נשואה לצייר הבריטי רוברט בוואן מקבוצת קמדן טאון.[1]

חיים ועבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטניסלבה דה קרלובסקה הייתה בתם של אלכסנדר דה קרלובסקי ופאולינה של טוכולקוב. משפחת אביה הייתה מהאצולה הפולנית (szlachta) והיו להם אחוזות גדולות ליד לוביץ', במרכז פולין. למשפחה הייתה היסטוריה ארוכה של פעילות פטריוטית, ואביה נלחם בקרבות שהיו בפולין נגד הכובשים. הוא גם ספג הפסד כספי ניכר בגלל החלק שהוא מילא במרד ינואר בשנת 1863.

סטניסלבה התאמנה כאמנית בקרקוב לפני שנרשמה לאקדמיה ז'וליאן בפריז, בשנת 1896. בקיץ שלאחר מכן נסעה לג'רסי לחתונה של סטודנטית לאמנות ג'נינה פלם לאריק פורבס-רוברטסון. כאן פגשה את האמן האנגלי רוברט בוואן, ובסוף אותה שנה הם נישאו בוורשה.[2]

הם התיישבו בסוייס קוטג', לונדון. היא הציגה במועדון האמנות הבינלאומי לנשים ובמועדון האמנות האנגלי החדש ושניהם הוציגו באגודת האמנים בשנת 1908. עם זאת, בהיותה אישה, היא לא הייתה זכאית לחברות בקבוצת פיצרוי או בקבוצת קמדן טאון.

קרלובסקה הייתה חברה מייסדת בקבוצת לונדון והציגה איתם לאורך כל חייה. עבודותיה שילבו סגנון מודרניסטי עם אלמנטים של אמנות עממית פולנית.

לסטניסלבה נולדו שני ילדים, אדית הלינה ורוברט אלכסנדר (בוואן). היא נשארה בלונדון לאחר מות בעלה בשנת 1925, ובילתה את שנות המלחמה בצ'סטר.

היא נסעה לפולין עד סוף שנות השלושים של המאה העשרים.

סטניסלבה דה קרלובסקה נפטרה בלונדון בשנת 1952 ונקברה בקבר משפחת בוואן בקוקפילד, סאסקס.

קרלובסקה מכרה מעט מיצירותיה במהלך חייה. הירושה שלה, כללה את האחוזה וכמה מאות מציוריה, רישומיו והליטוגרפיות של רוברט בוואן, חולקה בין שני ילדיה. עבודות רבות נתרמו לאוספים ציבוריים בעשרים השנים הבאות.

הייתה לה תערוכת יחיד אחת במהלך חייה בגלריית אדמס בלונדון, בשנת 1935. תערוכת הזיכרון שלה נערכה שם גם בשנת 1954, ובשנת 1968 נערכה תערוכה משותפת של בני הזוג בוואן - דה קרלובסקה בחברה האנגלו-פולנית, לונדון.

עבודותיה נמצאות במוזיאונים ציבוריים בבריטניה וברחבי העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bevan, R.A., Robert Bevan 1865-1925. A memoir by his son. Studio Vista, London. 1965.
  2. ^ Helena Bonett, Stanislawa de Karlowska 1876–1952, Tate, 2012-05-01, ISBN 978-1-84976-385-1. (באנגלית)