סלוואן מומיקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סלוואן סבאח מתי מומיקה
سلوان صباح متى موميكا
שריפת קוראן על ידי סלוואן מומיקה בכיכר בני פרדריקסון בשטוקהולם ב-21 באוקטובר 2023
שריפת קוראן על ידי סלוואן מומיקה בכיכר בני פרדריקסון בשטוקהולם ב-21 באוקטובר 2023
לידה 23 ביוני 1986 (בן 37)
עיראק
מדינה שבדיהשבדיה שבדיה
עיסוק פעיל חברתי
תחום סיקור איסלאם

סלוואן סבאח מתי מומיקה (בערבית: سلوان صباح متى موميكا. 23 ביוני 1986) הוא פליט עיראקי ומבקר האיסלאם. נודע בארגון הפגנות בשוודיה, שם שרף בפומבי את הקוראן ועורר זעם בקרב העולם המוסלמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלוואן מומיקה נולד למשפחה נוצרית בצפון עיראק, אך הגדיר עצמו כאתאיסט. מומיקה הגיע לשוודיה כפליט, לאחר שהיה פעיל פוליטי בעיראק, שם היה חלק מכוחות הגיוס העממיים (PMF) שנלחמו נגד המדינה האסלאמית. הוא הופיע בסרטונים בלבוש מיליציה בשבועת אמונים לגדודי האימאם עלי, הזרוע הצבאית של התנועה האסלאמית בעיראק, שפעלה תחת ה-PMF. לאחר מכן הוא הציג עצמו כקצין של מיליציה בשם "בריגדת רוחו של האל ישוע, בן מרים". הוא גם ייסד מפלגה של האיחוד הדמוקרטי הסורי והכוחות הסוריים של הווקס, מיליציה חמושה שהוקמה ב-2014 והייתה מזוהה עם המיליציה הפסאודו-נוצרית "גדודי בבל".

מומיקה הגיש בקשה לוויזה בשוודיה בשנת 2018, ונרשם כמהגר מעיראק באפריל 2021. הוא קיבל אישור שהייה למשך שלוש שנים. בשוודיה הוא נפגש עם חברת הפרלמנט של שוודיה-דמוקרטית, ג'וליה קרונליד. מומיקה הצהיר מאוחר יותר כי הוא רוצה להתמודד לריקסדג כמועמד למפלגה.

שריפת הקוראן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – השחתת הקוראן

בשנת 2023 מומיקה ארגן סדרה של הפגנות כביקורת על האסלאם, במהלכן הוא השחית את הקוראן על ידי שריפתו בחסות המשטרה השוודית שאפשרה זאת. פעולות אלה לוו בהתקפות כלפי מומיקה.[1][2] באותה שנה החליטה סוכנות ההגירה השוודית כי מומיקה יורחק מהמדינה עקב איומים נגדו בעיראק, עם זאת, לא ניתן היה לממש את הגירוש, ולכן הוא קיבל אישור שהייה זמני חדש עד אפריל 2024.

עמדותיו בסכסוך הישראלי-פלסטיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2024 כתב מומיקה בחשבונו ברשת X: "האדמה שעליה מתגוררים הפלסטינים, שלה הם קוראים פלסטין, היא ארץ היהודים, הארמים והכנענים. מבחינה היסטורית, הם נעקרו על ידי מוסלמים, ועלינו לעמוד לצד היהודים כדי להחזיר את כל אדמתם".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סלוואן מומיקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A woman interrupts a Quran-burning protest in Sweden by spraying activist with a fire extinguisher, AP News, ‏2023-08-18 (באנגלית)
  2. ^ Koranbränning i Malmö stormades – och avbröts, www.tv4.se (בשוודית)
  3. ^ ממשיך לתמוך בישראל - גם כשחייו מוטלים מנגד: מי אתה סלוואן מומיקה?, באתר הידברות, ‏3 במרץ 2024