סרקומה על שם יואינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרקומה על שם יואינג
תחום אונקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
טיפול
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 990378 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D012512
סיווגים
ICD-10 C41.9 עריכת הנתון בוויקינתונים
ICD-11 XH8KJ8 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מיפוי עצמות הגוף לפי מקומות השכיחים להופעת הגידול ושכיחים פחות

סרקומה על שם יואינג הוא סוג של סרטן המופיע בעצם או ברקמות הרכות. המוקדים הראשוניים הנפוצים בו מופיע הגידול הם הרגליים, האגן ובית החזה. ב-25% מהמקרים הסרטן כבר גרורתי בעת האבחון. האבחנה מתרחשת בדרך כלל לאחר הופעת תלונות, כשהשכיחות - הופעת גוש, כאבים, תפקוד לקוי של הגפה, שבר פתולוגי ופקקת ורידים. התסמינים משתנים בהתאם למיקום הגידול ולשלב בו הוא נמצא. הטיפול כולל בדרך כלל ניתוח, כימותרפיה, הקרנות ולעיתים נדירות גם השתלת מח עצם. סדר הטיפולים ומישכם משתנה ממטופל למטופל.

הגידול סווג על ידי ג'יימס יואינג בשנת 1920. השכיחות היא 1 למיליון בארצות הברית. הגידול שכיח יותר בקרב בנים (1.6 מקרים על כל 1 בקרב בנות), והוא מופיע בדרך כלל בילדות או במבוגרים צעירים, כשהשיא הוא בגילאי 10-20 והוא מהווה כ-2% מגידולי סרטן בקרב ילדים.

הגידול יכול להופיע בכל מקום בגוף, אך שכיח יותר באגן ובעצמות הגפיים הפרוקסימליות.

סימנים וסימפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיקום השכיח של סרקומה ע"ש יואינג הוא בעצמות הארוכות ובאגן, בייחוד באזורי פלטות הגדילה. הוא שכיח יותר בקרב גברים ביחס של 1.6:1, ובדרך כלל מופיע בשנות הילדות או הבגרות המוקדמת, כשהשיא הוא בגילאי 10-20. הדיאפיזה (גוף העצם) של הירך היא המקום הנפוץ ביותר, כשלאחריה הטיביה וההומרוס. גרורות מופיעות בקרב 30% מהחולים בעת האבחנה.

התסמין השכיח הוא כאב בעצמות. תיתכן נפיחות במקרה והגידול ממוקם באזור חיצוני יחסית. תסמינים נפוצים שכיחים הם חומים, אנמיה, לויקוציטוזיס, שקיעת דם מוחשת ותסמינים דלקתיים נפוצים אחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרקומה על שם יואינג בוויקישיתוף