פדמה (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פדמה
পদ্মা নদী
הנהר פדמה - מראה מגשר לאלול שאה.
הנהר פדמה - מראה מגשר לאלול שאה.
מידע כללי
אורך 120 קילומטרים
ספיקה ממוצעת 32,000 מ"ק לשנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן ניקוז 1,640,000 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
יובלים ג'מונה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך Meghna River עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז בנגלדש, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פדמהבנגלית: পদ্মা) הוא נהר חשוב בבנגלדש. פדמה למעשה השם הניתן לזרם הראשי של הגנגס בארץ זו. הוא זורם לרוב דרומית -מזרחית למשך 120 ק"מ עד להתמזגותו עם הנהר מגנה, סמוך למפרץ בנגל. על גדותיו נמצאת העיר ראג'שאהי.

לאורך 145 ק"מ מהווה הגנגס את הגבול בין הודו לבנגלדש, לפני שהוא נכנס למדינה האחרונה ומהווה את הגבול הצפוני של המחוז קושטיה באמצעות החלק העליון של פדמה. הפדמה העילית זורמת דרומית-מזרחית ועל יד ראג'בארי מקבלת את מי הנהר ג'מונה (השם המקובל בבנגלדש לנהר ברהמפוטרה). הזרם הממוזג של שני נהרות אלה יוצר את פדמה התחתית הממשיכה לזרום דרומית-מזרחית, חוצה את מרכז בנגלדש ואחר כך, קרוב לעיר צ'נדפור מתמזג עם מגנה ונשפכת למפרץ בנגל.

פדמה ידועה באפקט הסחיפה על האדמות מסביבה. היובל הראשי שלה הוא מהננדה. יובל אחר נקרא מדהומטי (או גאראי בחלקו העילי) . זרימת הפדמה מבוקרת על ידי הסכר פאראקה, הנמצא כמה קילמוטרים למעלה במדינת בנגל המערבית בהודו. לאורך הפדמה שוכנים הרבה מרכזים עירוניים, ביניהם ראג'שאהי ופבנה. פדמה היא דרך תחבורה עמוסה והויא עתירת דגים.

השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה פדמה משמעותה בסנסקריט "פרח לוטוס" והיא מציינת במיתולוגיה ההינדית - בוודות, בספרי פוראנה, ראמאיאנה ומהבהרטה - את האלה לקשמי השם פדמה ניתן לחלק התחתי של הנהר גנגס מתחת לשפך הנהר בהגיראטהי. קרוב לוודאי זרם הפדמה בתקופות שונות באפיקים שונים

סירת מנוע על יד גשר פדמה

.

אגני הנהרות גנגס-הרהמפוטרה-מגנה, הנהרות הגדולים הזורמים אל מפרץ בנגל

המסלול[עריכת קוד מקור | עריכה]

גנגס שמקורו בקרחון גנגוטרי שבהרי ההימאלאיה זורם אל מפרץ בנגל דרך השטח ההודי ונכנס לבנגלדש בשיבגאנג', במחוז צ'אפאי נוואבגאנג'. ממש מערבה משיבגאנג' נשפך לגנגס היובל בהגיאטהי, שנודע בעת השלטון הבריטי בשם "נהר הוגלאי" (Hooglyy) ומנקודה זו הזרם הראשי של הגנגס נודע בשם "פדמה" או החלק העילי של פדמה. בחלקו התחתי בגואלאנדו, 2200 ק"מ ממקור הגנגס, מתלווה לפדמה הנהר ג'מונה או ג'ומונה (যমুনা), הלא הוא החלק התחתי של נהר ברהמפוטרה. אחרי מיזוגם על יד אריצ'ה ממשיך הנהר דרומה תחת השם פדמה (החלק התחתי של פדמה), עד קרוב לצ'נדפור. באותו מקום הנהר הרחב ביותר בבנגלדש, נהר המגנה מתמזג עם פדמה וממשיך בקו ישר בשם מגנה עד לשפכו בדרום במפרץ בנגל.

מחוז פבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פדמה מהווה למשלך 120 ק"מ את כל הגבול הדרומי שלמחוז פבנה

מחוז קושטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנקודה שבה הנהר פדמה מגיע לפינה הצפונית ביותר של מחוז קושטיה יוצא ממנו הנהר ג'לנגה, זורם לאורך הגבול הצפוני בכיוון קצת דרומית-מזרחית עד שעוזב את המחוז כמה קילומטרים ממזרח לקושטיה. הוא נושא עמו כמויות אדירות של מים והוא בנדוקות מסוימות רחב מאוד ומשנה בהתמדה את אפיקו הראשי תוך כדי סחיפת אדמות רחבות הסמוכות אליו.

מחוז מורשידאבאד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז מורשידאבאד נמצא בגדה המערבית של נהר פדמה. פדמה בזרימתה מפרידה את המחוז רג'שאהי ממחוז מורשידאבאד שבבנגל המערבי ויוצרת גבול מים טבעי בין הודולבנגלדש. האזור ג'לנגי של מחוז מושפע מאוד באפקט הסחיפה של הגדה על ידי הפדמה.

המחוז ראג'שאהי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג'שאהי היא העיר הגדולה ביותר השוכנת על גדות הפדמה. היא העיר השלישית בגודלה בבנגלדש. היא העיר הראשית בצפון בנגל. בראג'שאהי נבנתה מקושטת על גדת הפדמה. על גדת הנהר נמצא מכללת ראג'שאהי, אחד מבתי הספר הוותיקים שבתת היבשת ההודית. שינויי האפיקים של הפדמה השיקו פעמיים לבניין בית הספר. בעלי חשיבות תיירותית על גדת הפדמה הם פארק המזון של הפדמה, הפארק המרכזי וגן החיות קמרוזמאן, פארק ברוקוטהי ננדאן והסוללה בצורת "טי".

תשתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי בניית סכר פאראקה בבנגל המערבי, הזרם המרבי בנהר פדמה הופחת בצורה משמעותית. הפחתה פגעה בבנגלדש על ידי היעלמות מיני דגים מסוימים, ייבוש יובלים של הנהר, חדירה של מיים מלוחים מהמפרץ בנגל, ונזקים ליערות הסונדרבאנס.

גשר פדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר פדמה הרב-תכליתי

גשר פדמה הרב-תכליתי הוא גדול הגשרים של בנגלדש, שעלותו עלתה על 3 מיליארד דולר. הגשר נחנך ב-25 ביוני 2022. חלקו הראשי נבנה על ידי חברה סינית. במעל הנהר פדמה נחצית גם על ידי הגשרים ללון שאה והרדינג'.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פדמה בוויקישיתוף