פורטל:ערכים מומלצים/ערכים/שרה צ'רצ'יל, הדוכסית ממרלבורו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרה צ'רצ'יל, הדוכסית ממרלבורו
שרה צ'רצ'יל, הדוכסית ממרלבורו

שרה צ'רצ'יל, הדוכסית ממרלבורו, לשעבר ג'נינגס, הייתה אחת הנשים המשפיעות ביותר בהיסטוריה של בריטניה כתוצאה ממערכת היחסים ההדוקה שלה עם אן, מלכת בריטניה.

שרה נהנתה ממערכת יחסים קרובה עם בעלה ג'ון צ'רצ'יל, הדוכס הראשון ממרלבורו, לו נישאה ב-1677. היא שימשה בתפקיד הסוכנת האישית של אן לאחר שאביה של אן, המלך ג'יימס השני, הודח מכסאו במהפכה המהוללת; היא המשיכה לקדם את ענייניה גם בתקופת שלטונם של יורשי ג'יימס, ויליאם השלישי ומרי השנייה. לאחר עליית אן לשלטון ב-1702 מונו בעלה ג'ון וידידו סידני גודולפין לעמדות בכירות בממשל, בין השאר בזכות הקרבה בין שרה למלכה. שרה יידעה את בעלה על המתרחש בחצר המלוכה כשהוא פיקד על הצבא האנגלי במלחמת הירושה הספרדית, ובתגובה הוא שלח לה בקשות ועצות פוליטיות שאותן הייתה אמורה להעביר למלכה. שרה הייתה בעלת נטיות פוליטיות ויגיות, והקדישה את זמנה גם למפעלי בנייה כגון ארמון בלנהיים.

היא הייתה אשה בעלת כוח רצון עז, ואתגרה את סבלנותה של אן בכל פעם שחלקה עליה במינויים בחצר המלוכה, בפוליטיקה או בכנסייה האנגליקנית. לאחר המריבה הסופית ביניהן ב-1711 סולקה שרה מחצר המלוכה ביחד עם בעלה, אך חזרה לעמדת כוח תחת שלטון בית הנובר שהחל לאחר מות אן. לאחר מכן היו לה מחלוקות עם אנשים משפיעים רבים, בהם ראש ממשלת בריטניה רוברט וולפול והמלך ג'ורג' השני. הכסף שירשה לאחר מות בעלה הפך אותה לאחת הנשים העשירות ביותר באירופה.