קמפנגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקמפנגו
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: שפמנונאים
משפחה: בגרידיים
סוג: Bagrus
מין: קמפנגו
שם מדעי
Bagrus meridionalis
גינטר, 1894
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קמפנגו (שם מדעי: Bagrus meridionalis) הוא מין של שפמנון גדול משפחת הבגרידיים, המצוי בסכנת הכחדה חמורה והוא אנדמי לימת מלאווי ואגם מלובל (אנ') שלצידה וכן לעיתים מגיע לנהר שיר (אנ').

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה הוא מהגדולים שבדגי ימת מלאווי והוא מגיע לאורך ממוצע של 42 ס"מ, אם כי נמצאו פרטים באורך של 1 ואפילו 1.5 מטר. הוא דומה מאוד לבאיאד וייתכן שמגיע למשקל דומה. דג זה שחור בבגרותו והצעירים לבנים עד כתמים חומים עליהם. דגים אלה הם פעילי לילה, כאשר במשך היום הם נחים במערות.

זהו דג טורף הניזון בעיקר ממיני אמנוניים קטנים יותר, אותם הוא מחפש בעיקר על קרקעית האגם עם הבינים הגדולות שלו. בעונת הרבייה הזכר חופר קן רדוד בקרקעית חולית, לרוב בקרבת סלעים, שם הנקבה מטילה כמה אלפי ביצים. הצעירים ניזונים עם בקיעתם בעיקר מביציות לא מופרות של אמם וכן מחסרי חוליות שאביהם מספק להם. שני ההורים מטפלים יחדיו בצעירים ומגוננים עליהם ממגוון טורפים, הכוללים בעיקר אמנונים גדולים. השפמנון מנוקה לעיתים בתחנות ניקוי בידי האמנון Pseudotropheus crabro, אף שהוא עלול לטרוף את צעיריו. הוא עצמו נטפל בידי השפמנון Bathyclarias nyasensis וכן מספר אמנונים מטילים ביצים בקרבתו, כדי להשתמש בהגנתו לצעיריהם. הצעירים שלו מתבגרים ועוזבים את הוריהם כשהם מגיעים לאורך של 12 ס"מ בקירוב.

הדג מצוי בטבע בסכנת הכחדה חמורה עקב דיג יתר לבשרו המשובח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קמפנגו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קמפנגו באתר הרשימה האדומה של IUCN