רפלקס הקרסול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפלקס הקרסול
שיוך רפלקס מתיחה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גיד אכילס ושריר הסוליה

רפלקס הקרסול או רפלקס גיד אכילס הוא החזר גידי המתרחש בעקבות מתיחה מהירה של שריר הסובך השלש ראשי, כאשר גיד אכילס נע כתוצאה של כיווץ השריר, כשכף הרגל במנח התחלתי של כפיפה גבית (לכיוון החלק הגבי של כף הרגל). רפלקס חיובי משמעו הפקת תגובה תנועת כף הרגל לכפיפה כפית (לכיוון החלק של כף הרגל שדורך על הרצפה).

רפלקס הקרסול בודק את תקינות שורשי העצבים S1,S2, עצב השת (סכיאטי) היוצא מהם ועצב השוקה ההמשכי לו. בדיקת הרפלקס מהווה חלק מן הבדיקה המוטורית בתוך בדיקה נוירולוגית סטנדרטית.

רפלקס הקרסול עשוי להיות ירוד במצב של תת פעילות של בלוטת התריס או נוירופתיה פריפרית ועשוי להיעלם כליל אצל זקנים ובמקרים של פריצת דיסק ברמת החוליות L5-S1. הרפלקס עשוי להיות מוגבר אצל צעירים וכן במצב של פגיעה בנוירון המוטורי העליון של המסלול הקורטיקו-ספינלי.

ניתן להפיק את הרפלקס בשלוש דרכים:

  1. שכיבה חלקית: רגל הנבדק מכופפת ב-90 מעלות בברך והחלק הפנימי של הקרסול פונה לתקרה. הבודק מחזיק את כף הרגל בכפיפה גבית ומכה בגיד אכילס תוך שהוא מתבונן בשריר הסובך.
  2. שכיבה מלאה: רגל הנבדק ישרה על המיטה. הבודק דוחף את הרגל לכפיפה גבית מאחורי אצבעות הרגלים של הנבדק ומכה באצבעות היד שלו תוך שהוא מתבונן בשריר הסובך.
  3. ישיבה: הנבדק כורע ברך על כיסא כך שהקרסול עומד באוויר. הבודק מכה ישירות על גיד אכילס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.