שיחה:האמונה הבוגומילית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קישור למושג דואליזם[עריכת קוד מקור]

האם לא כדאי לקשר למושג דואליזם?

בפרק על עיקרי האמונה כתוב שמדובר באמונה דואלית עם קישור לרואליזם. בברכה. ליש - שיחה 10:25, 6 ביוני 2008 (IDT)[תגובה]


הועבר מהדף שיחת משתמש:מוטי
בעקבות מחיקת הערך "בוגומילים" והעברת המתעניינים לערך "האמונה הבוגומילית" ברצוני להבהיר מספר דברים:

  1. הבוגומילים היו כת ולא אמונה. על כן אין ערכים כמו "בוגומיליזם" או "בוגומיליות". בלקסיקון לנצרות של א. בורשטיין הם מכונים בוגומילים וכנ"ל באנציקלופדיה למדעי החברה. ב-ENCYCLOPEDIA OF THE MIDLE AGES הכת מכונה BOGOMILS.אני תוהה מאוד אם לאדם שיחפש מידע על הבוגומילים יעלה בדעתו לחפש זאת דוקה בערך "האמונה הבוגומילית".
  2. נכון שהבוגומילים האמינו בסוג מסויים של דואליזם אך לתת הסבר על הבוגומילים כהגדרה למושג דואליזם נראה לי מופרך לגמרי. אני לא רוצה להתעקב כאן על הגדרת הדואליזם כפי שמופיעה בערך "האמונה הבוגומילית". אומר רק שרעיון הדואליזם בנצרות הוא הרבה יותר עמוק ורחב מאשר אגדה תמימה על מלחמה בין אל רע ואל טוב. ואם כבר, למה לא להעביר את המתעניין ישר מחיפוש הערך "בוגומילים" לערך "דואליזם"? תשובתי היא לא, דואליזם ובוגומילים אינם היינו הך!
  3. משפטים המופיעים בערך "האמונה הבוגומילית" הם מוזרים בלשון המעטה. למשל "...להכריז על אמונתם מעל פסגות ההרים באירופה" (!?).
  4. איך הם נעלמו מעל פני האדמה? באילו מקורות ניתן לקרוא עליהם מלבד המקורות בשפה הרומנית המובאים בערך?
  5. מעיון בשיחותיך אני רואה שאתה מרבה במחיקת ערכים. יתכן שזה תפקידך בויקיפדיה, איני יודע. אך גם אם כך, אני סבור שמינימום של נימוס והתחשבות בהשקעה (בזמן וברצון טוב) של אחרים למען הויקיפדיה היו מחייבים שהודעה על המחיקה והסבר על סיבתה תבוא לפני המחיקה כדי שאוכל לפחות, להביע את דעתי (אם לא את הסכמתי לכך).
  6. הצעה קונסטרוקטיבית - בניגוד אליך, אני לא אשנה על דעת עצמי את הערך "אמונה בוגומילית" (הרחבה, העמקה ושדרוג) אלא אבקש, קודם, את הסכמתך לכך.

וידנפלד - שיחה 16 למרץ 2010

נקודת המוצא לא נכונה. לא מחקתי את הערך שלך ולא נגעתי בו. אין לי דעה לגבי שם הערך הנכון. מצדי יכול להיות כך או אחרת - החשוב שלא תהייה כפילות.מוטי - שיחה 00:47, 17 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

סוף העברה, ‏Ori‏ • PTT12:47, 17 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

שלום ויידנפלד,
קראתי את דבריך ואנסה להשיב להם.
  1. שימוש במילה כת הוא שימוש שיפוטי הלוקח צד ובוודאי שגוי לגבי אמונה שהייתה דת מדינה. מכל מקום, המושג "כת" הוא מושג חדש יחסית, שלא היה מקובל בתקופה בה רווחה האמונה הבוגומילית והם לא הגדירו את עצמם כ"כת".
  2. לא כל כך הבנתי מדבריך את הביקורת שלך על תיאור האמונה הבוגומילית כאמונה דואלית - האם אתה טוען שאינה כזאת? ואם כן, על איזה מקורות אתה מסתמך? גם לא ברור לי לאיזה דואליות ב"נצרות" אתה מתכוון.
  3. המוזר הוא שאני לא מצליח למצוא בערך את המשפט שהבאת כדוגמה. אולי תבדוק פעם נוספת? אולי כתוב שם שהאמונה התפשטה לאורך רכסי ההרים ולא המשפט המוזר שאתה הצגת?
  4. לצד המקורות הרומניים יש גם מקור באנגלית. הם נרדפו ודוכאו וכך נעלמו, כמו דתות אחרות שעברו מסלול דומה.
יפה מצדך שאינך מתכנן לשנות את הערך מבלי להתייעץ לפני כן. אם אתה רוצה לדעת מי כתב מה בערך, תלחץ על הלשונית "גרסאות קודמות" וכך תוכל לברר מי הוסיף מה. כמי שכתב את מרבית התוכן של ערך זה, אשמח להבהיר כל נקודה לא ברורה, כדי שהמשפטים לא יראו לך "מוזרים". בברכה. ליש - שיחה 15:19, 17 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

למר' אריה ענבר שלום,

  1. אני משתמש במושג "כת" ואתה משתמש במושג "זרם". האם המושג זרם היה קיים בתקופת הבוגומילים (בניגוד למושג "כת" שנראה בעיניך מודרני מדי)? דרך אגב, גם דואליזם הוא לא מושג שהיה קיים בזמן הבוגומילים אלא מודרני יותר.
  2. אתה בעצמך מביא מקור "כתות מיסטיות בעולם הסלאבי" איך זה הולך עם הערתך על המושג "כת"?
  3. הסבר לי בבקשה את המשפט "...הפיצו את אמונתם לאורך רכסי ההרים של אירופה"
  4. עדיין אני סבור שמחיקת ערך שאחר כתב (או העברתו ל"גרסאות קודמות" שזה שווה למחיקה) מבלי לבקש קודם את רשותו של הכותב או את תגובתו, הוא צעד של התנשאות, חוסר נימוס וחוסר התחשבות באחרים שמנסים לשפר את הויקיפדיה העברית.

בברכה וידנפלד - שיחה 00:59, 18 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

שלום,
  1. כפי שכבר ציינתי, המושג כת הוא מושג שיפוטי שמיועד לעשות דה לגיטימציה. בעברית מצמידים למילה כת קונוטציה שלילית. אינני מתנגד למושג כת בגלל המודרניות, אלא בגלל השיפוטיות שלו. בעבר היו בוויקיפדיה גם ערכים שנקרא "הכפירה ה..." ודאגתי לשנות זאת. אני מניח שבאותו סגנון, ודאי היו מכנים ערך זה בשם "הכפירה הבוגומילית".
  2. בהמשך למה שהשבתי בסעיף הראשון, המקור שהובא על ידי הוא מקור נוצרי (כומר), לכן הוא משתמש במילים שיפוטיות המציגות את עמדות המצדדת בכנסייה שלו ועושה דה לגיטימציה ליתר האמונות. את כותרת מאמרו הבאתי כלשונה, אך בכתיבת תוכן המאמר הפעלתי את הסגנון הוויקיפדי המקפיד על ניטרליות. מכל מקום, החלפתי את המקור ההוא (בגלל היעלמות הקשר איתו) בקישור אחר המוביל למאמר של אותו מחבר.
  3. ההסבר פשוט - המטיפים הבוגומילים נעו ברגל לאורך רכסי ההרים, באזורים פחות נגישים לרוכבים (נציגי השלטונות) והטיפו את אמונתם. כך הובילו אותה עד דרום צרפת וצפון מזרח ספרד, שם כונו קתרים ולבסוף הכריז עליהם האפיפיור מסע הצלב האלביגנזי (אני ממליץ על קריאת הערך - השקעתי בו די הרבה עבודה).
  4. אני לא הייתי מעורב בכך. יש גישות שונות לכך בוויקיפדיה וצריך לזכור שכתיבתך לא נמחקה - היא קיימת בגרסאות הקודמות. אני אישית דוגל בהידברות לפני שינוי ולא כפי שהיה במקרה זה, אך השינוי שנעשה לגיטימי ואין חובת הידברות במצבים כאלה. במקום בו דרושה עבודה שיתופית רצוי להיות סלחני יותר כלפי אחרים, לא להיעלב מדברים שלא היו מכוונים להעליב, דוגמת עריכה ללא הידברות, ציטוט לא מדויק, כינוי משפטים של אחר במילים "...מוזרים בלשון המעטה...". בוא נניח שיש אי הבנות שלא נובעות מרצון רע, אלא מאי הכרת הסביבה והכותבים. נקווה שבעתיד כתיבתך וכתיבתי יזכו ליחס יותר מכובד. בברכה. ליש - שיחה 07:19, 18 במרץ 2010 (IST)[תגובה]

המקורות הראשונים המספרים על הבוגומילים הם[עריכת קוד מקור]

מחקתי את המשפט החלקי שבכותרת. הוא נוסף בעריכה [1].


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 01:51, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

מאמר על האמונה הבוגמילית[עריכת קוד מקור]

בתגובה לעריכה של Okedem אני סבור כי המאמר שפירסמתי על האמונה הבוגמילית הינו עומד בקריטריונים של ויקיפדיה מכיוון ש: 1)כי הוא מבוסס על מחקר אקדמי שאני באופן אישי עורך במסגרת עבודת המאסטר שלי באוניברסיטת חיפה 2)הוא מכיל מקור ל ידע על ההיסטוריה של האמונה הבוגומילית שלא קיים למיטב ידיעתי בשפה העברית בשום במקורות אחרים 3)כי הוא מאפשר לקורא להמשיך להעמיק בנושא זה ומקשר לנושאים אחרים של מיסטיקה נוצרית ולכן יש להחזיר אותו לאלתר ,גם מכיוון שאין קישורים למאמרים נוספים בשפה העברית המפרטים על הנושא בערך הנ"ל . בברכה Zeevbenarie - שיחה 17:28, 7 בינואר 2016 (IST)[תגובה]

הוויקיפד, שמחק את הקישור, כתב בתמצית העריכה: "לא מקור אמין, פרסומי" ואני מסכים איתו. אתה לא התייחסת לחוסר האמינות ולפרסומיות. מחקר במסגרת עבודת מסטר אינו מקור מתאים - קודם תמצא במה רצינית מתאימה ותפרסם את המחקר ורק לאחר מכן יתאים לקשר אליו לוויקיפדיה. בברכה. ליש - שיחה 17:49, 7 בינואר 2016 (IST)[תגובה]
כפי שאמרתי בעבר, פתחת במסע הוספת קישורים לאתר שלך, שאינו מקור אמין. אם עבודתך תפורסם בכתב עת אקדמי או בספר במסגרת אקדמית, המצב יהיה שונה. תשובתך להודעתי בדף השיחה שלך לא הייתה נכונה, מה שרק מגדיל את הבעיה (טענת כי במרבית המקרים הוספת קישורים "במקום" קישורים שאחרים הוסיפו למאמרים שלך באתרים אחרים, אולם למעשה רק ב-3 מתוך 29 ערכים היו בכלל קישורים למאמרים שלך). עופר קדם - שיחה 05:00, 8 בינואר 2016 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (מרץ 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באמונה הבוגומילית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 14:53, 17 במרץ 2024 (IST)[תגובה]