שיחה:יונה קרפילוב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 6 שנים מאת ביקורת בנושא יחס חריג כעילוי

יחס חריג כעילוי[עריכת קוד מקור]

האם היה לר' יונה קרפילוב יחס חריג בעולם הישיבות, או שמא כפי שנטען באחד מתקצירי העריכה הוא היה פשוט בחור מוכשר, והניסוח המקורי של הערך החיל יחס ל"מי שאנחנו מעריצים"?

דומה שניתן לענות על השאלה הזו על ידי בחינת המקורות: כתבה ב"הצופה" שמוזכרת בערך שדיווחה על מותו ותיארה אותו כ"העילוי המינסקאי הנודע", למשל, אינה התייחסות לסתם בחור מוכשר או הערצה שלי לנשוא הערך. שמואל קלמן מירסקי בספרו "מוסדות התורה באירופה", כלל מסה צנועה על ישיבת מיר מאת הרב יוסף ד. עפשטיין, קריאת המסה תביא כל קורא הגון למסקנה שלא מדובר במסה בעלת מניע או חזות הגיוגרפית. במסה זו נאמר בתוך הדברים: ...עליהם נטפלו גם אחרים מטובי תלמידיו של ר' ברוך בער לפנים, ובעלי שם בעולם הישיבות כר' אלי חזן ור' יונה קרפילוב, במיר הביטו אל אלה בהערתה מיוחדהף כי דרכם נפתח לישיבת מיר מקור עליה בלימוד לפי "שיטת בריסק". הרב אליהו שלזינגר בחר משום מה אחרי אזכור שמו בספר השו"ת שלו "שואלין ודורשין" חלק ז' סימן פא (עמ' תיג) להוסיף ”[שהיה מבחירי עולם הישיבות לפני השואה ונהרג על קידוש ה'...]”. אוצר מפרשי התלמוד בחר לשלב את חידושיו בתוך הספר, למרות היותו בחור. כתב העת "הנאמן", גליון כו (תשי"א) עמ' 11, רשם לפי תומו במדור ספרים שנתקבלו: "קונטרס יונת אלם לזכרו של הרב הגאון המפורסם בחיר הישיבות הקדוש ר' יונה קרפילוב ז"ל מפינסק". וכהנה דוגמאות רבות.

לטעמי ההערצה משתקפת בעיתונות וספרות התקופה וניתן לדווח עליה כעל עובדה יבשה. אני דוחה את ייחוס ההערצה לתקופות מאוחרות, כפי שהראיתי הוא היה נערץ בעולם הישיבות בזמן אמת וההערצה זו השתקפה גם מחוץ לעולם זה. לומר על זה "כל בחור מוכשר הוא מושא הערצה במידה זו או אחרת", זה רחוק מהאמת. אני חושב שלאור הנ"ל האמירה שהייתה בערך ולפיה "נחשב לבחיר עולם הישיבות באירופה, לפני השואה שבה נספה" אינה גוזמה וההסרה הייתה טעות. ביקורת - שיחה 17:26, 9 ביוני 2017 (IDT)תגובה