שיחת ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/תריג/המיזם הישן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המגבלות שבספר החינוך[עריכת קוד מקור]

לשימוש בספר החינוך יתרונות בולטים, אך צריך, לדעתי, לתת את הדעת על שתי הנקודות הבאות:

  • השפה של ספר החינוך ארכאית ביותר, ומיועדת לדוברי יהודית בלבד. כששואבים משם מידע כדי לכתוב אותו בערך, צריך לתרגם אותו לעברית מודרנית יותר, ולפשט, ולא להשאב אל השפה כפי שהיא שם.
  • בספר החינוך חסרים אופן קיום המצווה לאורך ההיסטוריה ובימינו. ערך שלם צריך להכיל גם את המידע הזה, ולא רק את טעמי המצווה, המקור, וכו'.

ישר כח על היזמה, טל שחר 08:35, 5 פברואר 2006 (UTC)

תודה. אין ספק שאת צודקת, והדברים גם מצויינים בפנים. אבל בתור התחלה, הבסיס של ספר החינוך נראה לי הטוב ביותר, בעיקר עקב השיטתיות שלו. הלל 08:38, 5 פברואר 2006 (UTC)
ספר החינוך טוב בתור בסיס, אך נראה לי שללא ספק צריך גם ליצור ערכים למצוות שבשיטות נוספות, ודאי של רמב"ם ורמב"ן. חוץ מזה, יצאה לאחרונה איזו סדרת ספרים על תרי"ג מצות, אני לא יודע מה ואיך היא, אבל כדאי לבדוק. אריה א 11:49, 5 פברואר 2006 (UTC)
אני מתכוון לשתף פעולה במיזם (כשירד קצת עומס המבחנים של "חופשת" הסמסטר) אבל מציע (ברוח דבריו של אריה) לעבוד בשיטת הקטגוריות: תהיה קטגוריה כללית של מצוות (שיהיו בה יותר מתרי"ג מצוות בסופו של דבר) וכל מצווה תהיה בקטגוריות של המונים אותה (למשל, קטגוריה: תרי"ג המצוות של ספר החינוך (שתכיל בסופו של דבר תרי"ג); קטגוריה:תרי"ג המצוות של הרמב"ם (כנ"ל) וכו') - מצוות ביקור חולים למשל, תהיה בקטגוריית המצוות וכן בחלק מהקטגוריות הנוספות (ולא ברמב"ם למשל) זה נראה לי פיתרון פשוט טכנית ונאמן לאמת. מה דעתכם?נריה 08:55, 6 פברואר 2006 (UTC)
סדרת הספרים (אם אני מבין נכון אתה מתכוון לסדרת ספרים כחולים כהים בהוצאה אמריקאית כלשהי) עולה הון תועפות (חוצמזה לא יצאו על כל המצוות). למרות זאת (לפחות מהדוגמית שלקחת - היה באיזשהו עלון פרשת שבוע על מצוות כיבוד אב ואם) התרשמתי שהיא מכילה: פרטים, טעם, מקור, מידע, שותי"ם בנושא ועוד. אשתדל להוסיף לפחות בנושא כיבוד אב ואם בהזדמנות משם. היהודי ּ ה' הוא המלך! ּ שיחה 15:44, 6 פברואר 2006 (UTC)
לידיעתכם - מניין המצוות של ספר החינוך מבוסס על זה של הרמב"ם (אמנם לא בסדר של הרמב"ם). וזהו המניין הנפוץ והמקובל כיום. רמב"ן הוסיף עוד מעט מצוות (כמו מצוות יישוב ארץ ישראל, אבל אין צורך להוסיף זאת כקטגוריה בפני עצמה. חוצמיזה, עד שיגמרו עם הרמב"ם והחינוך, זה כבר יהיה הישג...
סדר המצוות אצ"ל הרמב"ם הוא די מסתורי (כנראה מסודר לפי סדר משנה תורה, אבל אני לא בטוח). לעומתו סדר המצוות בחינוך מאוד ברור, ואכן הוא פחות או יותר מקביל מבחינת התוכן והדעות לשיטת הרמב"ם. אגב, אפשר לצרף למיזם את 7 מצוות דרבנן, אבל עוד חזון למועד. DGtal 15:12, 14 פברואר 2006 (UTC)
סדר המצוות אצל הרמב"ם הוא, פשוט, על פי סדר הגיוני (לא על פי סדר משנה תורה - ספר המצוות נכתב בכלל כהקדמה אליו. אפשר אולי לומר הפוך, שסדר משנה תורה הוא לפי סדר המצוות, וגם זה ממש לא מדויק). אבל זו המצאה של הרמב"ם, והיא לא ממשיכה אצל אף אחד אחר. גם סדר המצוות של ספר החינוך שבימינו אינו כפי שיצא מתחת ידיו - במקור, המצוות היו מחולקות בכל פרשה לעשה וללא תעשה, ורק המדפיסים המאוחרים החליטו לאחד אותן. הלל 23:11, 14 פברואר 2006 (UTC)

אני חושב שהרבה מהמצוות כן נכתבו (כמו לדוגמא מצוות אמונה בה') אולם לא בשם זה. צריך לעבור ולבדוק (בדוגמא הנ"ל בערכים כמו י"ג עיקרי אמונה) ולבדוק האם הערך לא נכתב כבר בצורה כלשהי או שניתן רק לעשות הפנייה. אולי את הערך הזה כדאי לשים בערך כמו שש מצוות תמידיות (אנכי ה', לא יהיה, אהבת ה', יראת ה', לא תתורו, ייחוד ה') - שאני לא יודע אם נכתב ועלי זה קצת גדול בינתיים (אבל אולי אשקול...). הקיצר, לא להמציא למצוות שמות מסובכים ולבדוק קודם בשמות הגיוניים אחרים.היהודי ּ ה' הוא המלך! ּ שיחה 15:17, 7 פברואר 2006 (UTC)

"שש מצוות תמידיות" אינו רעיון טוב בתור ערך שיחליף את המצוות הנ"ל, כיון שכל אחת מהן ראויה לערך בפני עצמו. אמנם, ניתן לכתוב ערך-על, אם יש מה לכתוב על עצם המושג. בגדול, הרעיון הוא שיהיה ערך על כל מצוה, ולא מספיק שהיא הוזכרה אגב אורחא, או שיש ערך על מושג הקשור בה. הלל 23:20, 11 פברואר 2006 (UTC)

כפילות בקטגוריות[עריכת קוד מקור]

לעורכי המיזם "תרי"ג מצוות". ברכותי, ובהצלחה!

הערה קטנה: לא נראה לכם שיש כאן כפילות בקטגוריות. גם קטגוריה:תרי"ג מצוות וגם קטגוריה:מצוות ומנהגים יהודיים? --נריה ה. 17:55, 6 אפריל 2006 (UTC)

נראה לי ש"תרי"ג מצוות" היא תת-קטגוריה של "מצוות ומנהגים יהודיים". לא כל מצוה ומנהג הם חלק מתרי"ג מצוות. הללשיחה 18:16, 6 אפריל 2006 (UTC)

שמות הערכים[עריכת קוד מקור]

לדניאל צבי - אתה עושה עבודה נהדרת. רק יש לשים לב, שאין צורך לקבוע לכל לאו ועשה ערך בפני עצמו - כשיש כמה באותו נושא (יובל, עבד עברי, וכיוצא בזה) יש לקבץ אותם ולתת כותרת אחת. בברכת חג שמח, הללשיחה 18:06, 18 אפריל 2006 (IDT)

אדרבה - שכתב! פשוט ראיתי שאף אחד לא רוצה לעשות את עבודת הנמלים, אז נרתמתי. ואני בטוח גם, שבתור מי שנמצא פה הרבה יותר זמן ממני, אתה יכול לחשוב על שמות יותר מוצלחים לערכים (או אולי אתה מכיר שמות שכבר קיימים). דניאל צבי 21:15, 19 אפריל 2006 (IDT)

על פי דף שיחתך נראה שאתה נקלע לוויכוחים פוליטיים. אולי תסכים להירתם למיזם תרי"ג שזקוק לך יותר מהם. דוד 22:53, 22 מאי 2006 (IDT)

לכבוד דוד שלו'. אני שמח על ההערכה שאתה נותן בי. תודה רבה. אולם אני כשלעצמי עדיין לא הבנתי את עניינו של המיזם הזה, שכן הוא נראה בעיני כמי שנועד להחליף ספרים רצניים בנושא. עד כמה שידוע לי, הרי שהסופר הנודע שמחה רז עוסק כבר כמה שנים בפרוייקט ענקי מעין זה, שנועד להביא את תרי"ג המצוות בשפה מודרנית ובשיוכים עדכניים. ברור לי שלא אוכל להתחרות בו, ואני מסופק מי כן יוכל. מכל מקום בהצלחה.--בי 00:49, 23 מאי 2006 (IDT)

המטרה היא לכתוב ערכים אנציקלופדיים על המצוות, לא רק בהקשרים עדכניים אלא בכל התחומים. עד כמה שידוע לי שמחה רז לא נרתע מלכתוב את ספרו רק בגלל שהרמב"ם כבר כתב ספר (משנה תורה) בו הוא מביא את המצוות בשפה ברורה. אינני חושב שמדובר כאו בתחרות, יש מספיק מקום לכל אחד להתגדר במה שהוא עושה. דוד 09:09, 23 מאי 2006 (IDT)

לכל משתתפי המיזם[עריכת קוד מקור]

קראו בבקשה את הדיון שהתקיים במזנון. וỹelloωblộớd ¤ שיחה 23:21, 6 יוני 2006 (IDT)

ממליץ לקרא את הערותיו של דוד שי בשיחה:מצוות אהבת ה'. בעל בית 08:32, 26 יוני 2006 (IDT)

יש מקום (לדעתי) להפוך את דף המיזם לערך רשימתי המפרט את כל תרי"ג המצוות (נכון שלא נהוג לעשות רשימות, אולם כאן מסודר הערך בסדר לפי הספרים ולא בסדר אלפבתי). דרור 15:47, 7 יולי 2006 (IDT)

יש בזה משהו. הללשיחה 00:51, 12 יולי 2006 (IDT)
אם זה נעשה, אז אנא לא לשכוח שלמרות שהמיזם עובד בהדרגתיות, אין כל סיבה שהערך יעשה זאת, ויש להוסיף בו גם את המצוות לדעת שאר המונים. בברכה, דניאל צבי 22:12, 12 יולי 2006 (IDT)