URL

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

URL (ראשי תיבות באנגלית: Uniform Resource Locator; בעברית: מַעַן מַשְׁאַבִּים אָחִיד), הוא רצף של תווים במבנה אחיד המשמש לייצוג המיקום של דפי אינטרנט וקבצים ברשת האינטרנט. באופן עממי ה־URL מכונה כתובת האתר, כתובת רשת או כתובת הדף. למעשה, URL הוא מקרה פרטי של URI, שהוא המונח הנכון, הכולל את כל הכתובות בהן נעשה שימוש, אך בשל סיבות היסטוריות, המונח URL נמצא בשימוש נרחב.

מבנה כתובת URL[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתובת URL בנויה באופן כללי בצורה:

scheme://authority/path?query

כאשר:

  • scheme – מציינת את אופן השימוש בכתובת: הפרוטוקול בו יעשה שימוש (למשל HTTP או HTTPS) ובכפוף אליו גם אילו פרמטרים נוספים יש להעביר.
  • authority – ה"רשות" אליה שייך המשאב, כלומר כתובת ה־IP של השרת עליו הוא נמצא, או כתובת מילולית שתתורגם לכתובת כזו על ידי מנגנון ה־Domain Name System, בנוסף ניתן להוסיף נקודתיים ואת פתחת (port) ה־TCP בשרת.
  • path – ה"נתיב" בו נמצא המשאב במערכת הקבצים של השרת - אם ישנן תיקיות משנה ועד שם העמוד. אם הנתיב ריק, סימן ששם העמוד הוא גנרי כגון index.html, default.asp וכו'.
  • queryשאילתה (בשיטת GET; בשיטת POST הנתונים לא עוברים ב־URL) שנועדה להעביר לאותו המשאב פרמטרים נוספים בצורת parameter=value, להפרדה בין מספר פרמטרים משמש הסימן "&".

מבנה כתובת HTTP[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב כתובות ה־URL בהן נעשה שימוש באינטרנט מיועדות לשימוש על ידי פרוטוקול HTTP ובנויות בצורה -

schema://[username[:password]@]server[:port]/path[?query][#anchor]

כאשר החלקים שבסוגריים מרובעים הם אופציונליים.
לדוגמה -

https://he.wikipedia.org/wiki/URL

זהו ה-URL של ערך זה, ה-schema היא https, ה-server הוא שרת ויקיפדיה העברית - he.wikipedia.org, וה-path הוא הנתיב של מסמך זה בשרת - wiki/URL

http://anonymous@he.wikipedia.org:443/wiki/URL

זוהי למעשה הכתובת לאותו משאב (דף), בתוספת הזדהות כ־anonymous, וציון פתחת (port) ברירת המחדל - 443.

 http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=URL&action=submit

זהו ה־URL של דף העריכה של ערך זה, ה־path השתנה ל־w/index.php שהוא הדף המאפשר עריכה של עמודים בוויקיפדיה, וכמו כן נוספה שאילתה - query בת שני פרמטרים, כותרת הערך אותו יש לערוך - title=URL, וכן הפעולה אותה יש לבצע - action=submit.

URI[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש דומה לזה של URL קיים במבנה של URI,‏ Uniform Resource Identifier. במקרה זה, מדובר בביטוי המזהה נתיב למקור מידע (Resource) באופן חד חד ערכי. ה-URI מהווה בפועל הרחבה של URL, כך שניתן לזהות כל מקור מידע בעזרתו ולא רק דפי אינטרנט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא URL בוויקישיתוף