אבן שמוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבן שמוט בתוך כבשן

שָׁמוֹט הוא סוג של אבן חימר חסינת אש המשמשת לייצור קרמיקה, ולבני אש. הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית מגדירה שמוט באופן כללי כ"מצבר מינרלי המורכב מסיליקטים מימיים של אלומיניום (Al2O3·2SiO2 ·2H2O) עם או בלי סיליקה חופשית". [1]

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להיקרא "אבן שמוט" החומר חייב לעמוד בטמפרטורה מינימלית של 1,515°C.[2] אבן שמוט באיכות טובה יכולה לעמוד בטמפרטורות של עד 1,775°C, ועשויה מחומרים טבעיים, בעיקר חומרי קבוצת קאוליניט, יחד עם נציץ וקוורץ, וכמו כן, עשויים להכיל גם חומרים אורגניים ותרכובות גופרית.

השמוט עמיד לטמפרטורות גבוהות, ולו נקודות היתוך גבוהות מ-1,600°C; לכן הוא מתאים לציפוי תנורים, לייצור של אבן שמוט לאפייה, ולייצור כלים המשמשים בתעשיות עיבוד המתכת. יציבותו בזמן השריפה בכבשן גורמת לכך שניתן לייצר ממנו פריטי חרס מורכבים כמו צינורות וכלים סניטריים.

שימוש באפייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן השמוט, היא כלי חשוב באפייה ביתית ומסחרית. האבן תורמת לתהליך האפיה ביכולתה לשמור על טמפרטורה גבוהה ואחידה לאורך זמן, גם כשדלת התנור נפתחת ונסגרת, ותומכת בתהליך התפיחה ויצירת הקרום. אבן השמוט נפוצה בטאבונים ותנורים, בעיקר עבור פיצות ולחמים. לאחרונה נפוץ השימוש בחומרים נוספים ליצירת אבני אפיה, כמו אבן, חומרים קרמיים ואף מלח.[3]

אבן אפייה בתנור ביתי

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Calciners and Dryers in Mineral Industries" (Background Information for Proposed Standards). U.S. Environmental Protection Agency. 1985: 3–48. EPA-450/3-85-025a. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (עזרה)
  2. ^ Minerals Zone, World Mineral Exchange. (אורכב 14.07.2011 בארכיון Wayback Machine) Retrieved 2011-6-23.
  3. ^ האופה, המדריך המקיף לאבן שמוט - 2022, באתר האופה, ‏2018-05-30


אבן אפיה המשמשת להגשת פיצה