אדלייד אירונסייד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדלייד אליזה סקוט אירונסייד
Adelaide Eliza Scott Ironside
לידה 17 בנובמבר 1831
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באפריל 1867 (בגיל 35)
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות וסט נורווד עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Victorian Honour Roll of Women עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדלייד אליזה סקוט אירונסיידאנגלית: Adelaide Eliza Scott Ironside‏; 17 בנובמבר 183115 באפריל 1867) הייתה אמנית אוסטרלית. שלושה מציוריה נתרמו לאוספים לאומיים באוסטרליה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירונסייד נולדה בסידני, בתם היחידה של ג'יימס אירונסייד, ואשתו מרתה רבקה, לבית רדמן. [1] היא התחנכה על ידי אמה ומגיל צעיר גילתה יכולת ספרותית, ותרמה לעיתונות גם בפרוזה וגם בשירה.

בשנת 1855 החליטה ללמוד ציור באירופה, ולקראת סוף אותה שנה נסעה עם אמה ללונדון. אמרו שהיא האמנית הראשונה שנולדה באוסטרליה שלמדה באירופה [2] היה לה מכתב המלצה מסר ג'יימס קלארק, דרכו פגשה את ג'ון ראסקין שגילה עניין רב בעבודתה. מלונדון אירונסייד נסעה לרומא, עבדה קשה כדי להפוך לאמנית ונשארה שם למשך שארית חייה.

בשנת 1862 איירונסייד יצגה את ניו סאות' ויילס בתערוכה הגדולה בלונדון, ושתי תמונותיה זכו לביקורות טובות מצד המבקרים. ברומא היה לה מוניטין מצוין כציירת.

הנישואין בקאנה בגליל

אירונסייד נפטרה ברומא ב־15 באפריל 1867 משחפת. היא נקברה בלונדון בבית העלמין ווסט נורווד.

למרות המוניטין הגבוה שלה ברומא, היא נשכחה במהרה במולדתה, ואין דוגמאות של עבודותיה באף אחת מהגלריות הלאומיות באוסטרליה. תמונותיה, צליינות, הנישואין בקאנה, נשלחו לאוסטרליה והושאלו לגלריה הלאומית בסידני, שם ראה אותם פרנסיס אדמס בערך בשנת 1888 מאוחסנים "במעין סככה" כי לא היה "מקום מתאים בגלריה". אדמס שיבח אותם מאוד, והציע שאפשר למצוא חדר בגלריה במלבורן להצבת תמונותיה של העלמה אירונסייד. בסופו של דבר הם מצאו בית במכללת סנט פול, אוניברסיטת סידני.

״הנישואין בקאנה בגליל״ הוצגה בגלריה לאמנות של ניו סאות' ויילס בשנת 1992. [3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדלייד אירונסייד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ruth Teale, Australian Dictionary of Biography, Canberra: National Centre of Biography, Australian National University
  2. ^ Pesman, Ros (1 July 2003). "In search of professional identity: adelaide ironside and Italy". Women's Writing. 10 (2): 307–327.
  3. ^ The marriage at Cana of Galilee, 1861, reworked 1863 by Adelaide Ironside, www.artgallery.nsw.gov.au