אובו-צמחונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אובו-צמחונים צורכים ביצים, אך לא חלב או בשר מן החי.

אובו-צמחונות הוא סוג של צמחונות, המאפשרת צריכת ביצים. מקור השם הוא מהמילה הלטינית "ovum" (ביצה). הדוגלים באובו-צמחונות נקראים "אובו-צמחוניים" או "ביצמחונים" (eggetarians).

המונח הוא חלק מ"הדור הבא" בצמחונות, אשר אינו דורש מחויבות ללא פשרות לרעיון הצמחונות, אלא רואה בה אידיאל שאין חובה ליישם במלואו. מתוך ההכרה שצמחונות וטבעונות אינן מושגים מוחלטים אלא נתונים לפרשנות ויישום אישיים, נוצרו כמה קבוצות הרואות בעצמן צמחוניות או טבעוניות ובכל זאת מרשות לעצמן סטיות מהפירוש הרגיל של המושג. בין קבוצות אלה נמנים בנוסף על האובו-צמחונים גם לקטו-צמחונים, וצמחונים או טבעונים אוכלי דגים.

ניתן לזהות כמה קבוצות שדוגלות באובו-צמחונות:

  • אנשים המעוניינים לאמץ אורח חיים צמחוני, אולם מתקשים לוותר על כלל המרכיבים מהחי, ובוחרים להמשיך לצרוך ביצים.
  • אנשים הרואים בעצמם "צמחונים חלקיים" ("חצימחונים") או "צמחונים גמישים" ולדעתם גם בחירה בסוג זה של צמחונות היא עדיין טובה יותר מבחינה בריאותית או מבחינת כדור הארץ מתזונה ללא צמחונות כלל.
  • הדוגלים בצמחונות אקולוגית, מרגישים נח לאכול ביצים משום שפליטת פחמן הקשורה לגידול תרנגולות היא נמוכה יותר מזאת הקשורה לגידול בקר.
  • צמחונים המודעים לסבל שגורמת תעשיית הביצים[1] לתרנגולות ולאפרוחים, ובוחרים לגדל תרנגולות בעצמם[2], בסביבה טבעית ולא מסחרית. קבוצה זו היא מיעוט בתוך מיעוט הצמחונים, אולם בכל זאת יש להכיר בקיומה כחלק ממגמות הקיימות והמזון האיטי (slow food) בישראל ומחוצה לה.

ביצמחונים מעדיפים לרוב ביצים אורגניות או ביצי חופש, כלומר ביצים של תרנגולות לא כלואות, אשר תנאי גידולן מעט יותר טובים מאשר תנאי הגידול והשחיטה של תרנגולות בכלובי סוללה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונה אובו-צמחונית עלולה להיתפס כקוריוז או פרדוקס. תכופות נשמעות טענות כי אין מקום לאידאולוגיה חלקית, וכי האובו-צמחונים הם חסרי כח רצון, חסרי עקביות, ומוכנים להגמיש את עקרונותיהם.[3]

צמחונים וטבעונים טוענים כנגד האובו-צמחונו בנוסף כי מי שמבין את הנזק הסביבתי שמסיבה תעשיית הבשר והביצים,[4] ואת הסבל הכרוך בה, אינו יכול להרשות לעצמו להמשיך לאכול ביצים.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לחיות בלי יכולת לזוז, באתר אנימלס, ‏(ללא תאריך)
  2. ^ עמית קלינג, סמל הסטטוס החדש: תרנגולת, באתר מקו, ‏16/7/20
  3. ^ רחל טלשיר, יתרונותיה הגדולים של הטבעונות הגמישה, באתר עיתון הארץ, ‏26/7/18
  4. ^ מפגעים סביבתיים בלולי עופות, באתר אנימלס