אן פרנסס ביירן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אן פרנסס ביירן
לידה 1775
לונדון, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1837 (בגיל 62 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אן פרנסס ביירן, באנגלית: Anne Frances Byrne ‏ (17751837) הייתה ציירת צבעי מים בריטית. הנושא שלה כלל בעיקר ציפורים, פירות ופרחים שצוירו בסגנון ריאליסטי. אן הגיעה ממשפחה של אמנים.

חיים ומשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אן פרנסס ביירן נולדה בשנת 1775 בלונדון.[1] שמה של אמה אינו ידוע אך אביה היה ויליאם ביירן, חרט בולט שהתמחה בנופים. אן הייתה הבכורה מבין ארבעת אחיה האחרים, שכולם המשיכו להיות אמנים בעצמם. [2] מרי ביירן הייתה הבת השנייה וסטודנטית לציור בשווייץ, והתמחתה בנופים צבועים מיניאטוריים.[3] לטיטיה ביירן (אנ') הייתה אחותה הצעירה, והיא הפכה פופולרית בגלל תחריטים, גם עבודתה התמקדה בעיקר בנופים. ג'ון ביירן היה הצעיר מבין חמשת ילדי ביירן והוא התגורר עם אחותו אליזבת ביירן. הם התמחו בנופים, אם כי מדיום הבחירה שלו היה צבעי מים. אן פרנסס ביירן ואחיה גדלו ועזרו בעסק החריטה של אביהם ולמדו ממנו טכניקות אמנותיות לפני שהלכו בעצמם ללמוד.

אן פרנסס ביירן נפטרה בינואר 1837 בגיל 62.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אן פרנסס ביירן התחילה לצייר עם צבעי שמן בתחילת הקריירה שלה, אך בהמשך עברה לצבעי מים כמדיום הבחירה שלה. היא הציגה את היצירה הראשונה שלה, ציור פירות, בשנת 1796 בגיל 21.[1] הייתה לה מערכת יחסים בעייתית עם האקדמיה בגלל הסקסיזם ששלט בעולם האמנות ובחברה באותה תקופה. מערכת יחסים זו התאפיינה בחוסר יכולתה של ביירן להחליט אם להמשיך להיות חלק מהאקדמיה או לא.

ביירן הפכה לחברה מלאה באגודת צבעי המים המלכותית (אנ') בשנת 1809, אך הפסיקה את חברותה בשנת 1813, הצטרפה שוב בשנת 1821 ועזבה שוב בשנת 1834.[3] הרייט גולדסמית' (אנ'), אחת מבנות דורה של ביירן, כתבה שכאשר זכתה לשבחים באותה תקופה, "השבחים הגבוהים ביותר שהוענקו, היו ... במידה רבה בהדגשה שהתמונה צוירה בידי אישה". [4] תופעה זו הייתה נפוצה בקרב נשים באמנות באותה תקופה… עבודותיהן של נשים בתקופה זו היו לעיתים קרובות פחות מכובדות פשוט בגלל מין האמן, ולא מבוססות על טיב היצירה עצמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אן פרנסס ביירן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Humphreys, Janet (1885). "Byrne, Anne Frances". The Dictionary of National Biography: 127.
  2. ^ "Byrne family (per. 1765–1849), engravers and painters". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. 2004.
  3. ^ 1 2 Gray, Sara (2009). "Byrne, Anne Frances". The Dictionary of British Women Artists. Cambridge: The Lutterworth Press: 60.
  4. ^ Heleniak, Kathryn Moore (2005). "Money and marketing problems: The plight of Harriot Gouldsmith (1786–1863) a professional female landscape painter". The British Art Journal. 6 (3): 25–36.