ארלינג מלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארלינג מלם
Erling Malm
לידה 1882 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בנובמבר 1942 (בגיל 60 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Ole Jacob Malm עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה חסיד אומות העולם (11 בספטמבר 1994) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם ארלינג מלם
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארלינג מלםנורווגית: Erling Malm;‏ 12 באוגוסט 18827 בנובמבר 1942) היה חבר במחתרת הנורווגית בזמן מלחמת העולם השנייה, וחסיד אומות העולם שפעל להצלת זוג יהודים ונתן מחסה בביתו באוסלו בזמן מלחמת העולם השנייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו של הווטרינר דר' אולה מלם, נולד ב-12 באוגוסט 1882, בנורווגיה. ארלינג למד משפטים ומונה לשופט בית המשפט העליון הנורווגי. הוא התגורר בעיר אוסלו. ארלינג נישא לראשונה בשנת 1909 לאאורה וורם-מולר, ולאחר מכן נישא בשנית לאוטה סטפאן בשנת 1911. נולדו להם שלושה ילדים. אחד מילדיהם, אולה ג'ייקוב מלם, למד רפואה והיה פעיל מרכזי במחתרת הנורווגית. מתוקף תפקידו אולה ג'ייקוב היה ממונה על מזכירות ועדת התיאום של המחתרת.

הפעילות בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 באוקטובר 1942 ביצעו הגסטאפו ומשטרת נורווגיה מעצר וגירוש מהמדינה של כל הגברים הנורווגים היהודיים מעל גיל 15. אולה ג'ייקוב מלם נקרא לפגישה במחתרת, שבה התבקש למצוא מקומות מסתור בטוחים למספר יהודים. אולה ג'ייקוב הצליח למצוא פתרון ל-14 יהודים, אך לא הצליח למצוא מקום מסתור לפרופסור צ'כי לרפואה, ד"ר יארושצ'י ואשתו. אולה ג'ייקוב פנה אל אביו לעזרה, ואביו הסכים להסתיר את זוג הפליטים בביתו באוסלו, ברחוב ליל בורגן מספר 14, עד להעברתם על ידי המחתרת לשוודיה. בעת שניסו לחצות את הגבול, הם נתפסו על ידי סיור משטרתי ונעצרו. פרופסור יארושצ'י נחקר על ידי הגסטאפו וחשף את שמו של ארלינג מלם. אלרינג מלם נעצר ב-3 בנובמבר 1942 באשמת סיוע ליהודים באמצעות מתן מחסה. ב -6 בנובמבר 1942 הובא מלם מתא מעצרו למרתף העינויים במפקדת הגסטאפו בוויקטוריה שטראסה. מחשש שישבר בעינויים ויסגיר את בנו, התאבד ארלינג מלם בתלייה בתאו בליל 7 בנובמבר 1942. בנו הוזהר ברגע האחרון שהגסטאפו מבקשים לעצור גם אותו והצליח להסתתר.

ב-11 בספטמבר 1994, הכיר יד ושם בארלינג מלם כחסיד אומות העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]