ארצ'יבלד ת'ורבורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארצ'יבלד ת'ורבורן
Archibald Thorburn
לידה 31 במאי 1860
הסקומב, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באוקטובר 1935 (בגיל 75) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Busbridge Church עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור בעלי חיים עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית האגודה הזואולוגית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארצ'יבלד ת'ורבורןאנגלית: Archibald Thorburn;‏ 31 במאי 18609 באוקטובר 1935)[1] היה אמן סקוטי שהתמחה בחיות בר, וצייר בעיקר בצבעי מים. הוא ביקר בקביעות בסקוטלנד כדי לשרטט ציפורים בטבע, המקום האהוב עליו היה יער גאיק ליד קינגוסי באינברנשייר. תמונותיו של חיות הבר הודפסו באופן נרחב, עם הרקע הדרמטי שלהן, זוכות להערכה בהווה כפי שהיה על ידי חוקרי טבע לפני מאה שנה.

חיים ועבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'יבלד נולד ב-Midlothian, כבנו החמישי של רוברט ת'ורבורן, מיניאטוריסט של המלכה ויקטוריה. השכלתו הראשונה הייתה בדלקייט ובאדינבורו, ולאחר מכן נשלח לבית הספר לאמנות סנט ג'ון ווד שנוסד באותו הזמן בלונדון. שהותו שם הייתה קצרה בלבד, שכן עם מות אביו ביקש את הדרכתו של יוזף וולף. המשימה שלו ב-1887 להמחיש את הדמויות הצבעוניות של הציפורים של האי הבריטי עבור לורד לילפורד, שעבורו צייר כ-268 צבעי מים. יצירות אלה ביססו את המוניטין שלו. הוא אייר מספר רב של ספרי ספורט והיסטוריה של הטבע, כולל ספריו שלו. הוא לימד את אוטו מורי דיקסון ופיליפ ריקמן, ועודד את לוחם שמירת הטבע דונלד ווטסון הצעיר כשבא לבקר אותו בדאמפריס וגאלווי. ת'ורבורן היה חברם של מאיירי ציפורים בולטים אחרים, כולל ג'ורג' אדוארד לודג' וג'ון גיל מיליי, שאיתם שיתף פעולה במספר יצירות כולל ברווזי צלילה בריטיים וציפורי צייד בריטיות.

ציוריו הוצגו בקביעות באקדמיה המלכותית והוא עיצב את כרטיס חג המולד הראשון שלהם עבור החברה המלכותית להגנה על ציפורים ב-1899, נוהג שהמשיך עד 1935.[2] הוא היה סגן נשיא החברה המלכותית להגנה על ציפורים. בשנות ה-90 של המאה ה-19 ת'ורבורן התאכזב מהמוסד הבריטי ועבודתו הוצגה במרכז לציפורים.

עם נישואיו לקונסטנס מודי, עבר ת'ורברן לאשקומבי ב-1902, שם היה אמור לבלות את שארית חייו. בשנות ה-30 סירב לעשות שימוש בתאורה חשמלית, העדיף אור טבעי לציור שלו, ועשה שימוש בנרות.

קברו נמצא בכנסיית סנט ג'ון המטביל בבוסברידג', גודלמינג.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארצ'יבלד ת'ורבורן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]