ג'ון לוין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון לוין
John Lewin
לידה 1770
אנגליה, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 באוגוסט 1819 (בגיל 49 בערך)
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Blue Mountains, drawings by John William Lewin 1815-1816, Birds of New South Wales, with their natural history by John William Lewin, 1813 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Anna Maria Lewin עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ויליאם לויןאנגלית: John William Lewin‏; 177027 באוגוסט 1819) היה אמן יליד אנגליה, פעיל באוסטרליה משנת 1800. האמן המקצועי הראשון של המושבה ניו סאות' ויילס, הוא אייר את הכרכים הראשונים של היסטוריית הטבע האוסטרלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוין היה בנו של אמן מדעי מקצועי, ויליאם לוין, שהיה מחבר היצירה בת שמונה כרכים על "הציפורים של בריטניה" (1789–1794). שני בניו של ויליאם לוין, ג'ון ויליאם ותומאס, עבדו איתו בהכנת העבודה. ויליאם מזכיר אותם בהקדמה לספרו. [1] בסביבות 1797, ג'ון לוין התעניין בביקור בניו סאות' ויילס.

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון לוין תכנן לנסוע על האוניה "באפלו" לניו סאות' ויילס בשנת 1798 כדי לתעד חיים אורניטולוגיים ואנטומולוגיים עבור פטרון בריטי, דרו דרורי. איכשהו הוא החמיץ את ההפלגה הזו אבל אשתו נסעה בה והגיעה לאוסטרליה ב -3 במאי 1799. לוין נסע באוניה "מינרווה", והגיע לאוסטרליה חצי שנה מאוחר יותר ב - 11 בינואר 1800, והפך לאמן המקצועני התושב הראשון במושבה.

הספרים שיצר נועדו לממן את המסע, אך האופנה של עניין בפלאי הטבע האוסטרלים כבר דעכה עד שפרסם את ספר האנטומולוגיה של ניו סאות' ויילס, [2] בשנת 1805. רק שישה עותקים של הספר הבא, על ציפורי ניו הולנד [3] שפורסם בשנת 1808 בלונדון, שרד. מהדורה משנת 1813, שהורכבה מהדפסים הייתה הספר המאויר הראשון שנחקק והודפס באוסטרליה. "ציפורי ניו סאות' ויילס", ששלושה עשר עותקים שרדו ממנו, נחשבת לאחת מהסדרות הנדירות האוסטרליות הגדולות. [4] הטקסט הבסיסי ביותר היה של לוין עצמו, שהודפס על ידי המדפיס הממשלתי ג'ורג' האו.

מפרץ סידני 1808[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוין ואשתו קיבלו חווה קטנה ליד פרמטה, אך ב־1808 הם עברו להתגורר בסידני שם פרסם האמן את שירותיו כצייר מיניאטורות של פורטרטים. המושלים פיליפ גידלי קינג וויליאם בליי היו לקוחותיו הראשונים. המושל מקווארי, שהכיר בתועלתו של אמן מקצועי בתוכניותיו למושבה, וכדי להבטיח לו הכנסה, מינה אותו בשנת 1810 לחוקר העיר, וכלל אותו במשימות הפיקוח הרשמית של 1815 על אדמות החדשות שהתגלו מעבר להרים הכחולים.

צבעי המים של לוין של מסע זה מוחזקים כעת על ידי הספרייה הממלכתית של ניו סאות' ויילס. מקווארי גם הזמין איורים של צמחים שאסף המודד הכללי, ג'ון אוקסלי, בחקירותיו את פנים הארץ.

לוין נפטר בסידני ב־27 באוגוסט 1819 והשאיר אלמנה ובן.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרקע שלו כאמן היסטוריה טבעית הפך את לוין למתבונן מעולה במציאות הנוף האוסטרלי ובעלי החיים והצומח: המבקר רוברט יוז מעיר שהוא היה הראשון שרשם את "המראה" המובהק של אוסטרליה מבלי להתחשב בשיטות האמנות האירופיים. ולדברי היסטוריון האמנות ברנרד סמית', "לוין תפס את אופי האקליפטוס, את העלווה השקופה והקלה שלו שניתן לראות דרכה את האופק ואת אופי הדשא הדקיק והנוצות של הפנים. הוא הצליח גם לתאר אווירת בוש אותנטית."

וולטר וילסון פרוגט הצהיר בזכרונותיו על לוין: "הוא אסף את החרקים בכל שלבי ההתפתחות, חקר את תולדות חייהם, ציין את צמחי המזון שלהם, ועשה ציורים צבעוניים מדויקים מחרקים החיים". [5]

אף על פי שלוין הפך למקורב לאגודת לינן, הוא לא היה חלק מהסביבה המדעית של חוקרי טבע משמעותיים כמו רוברט בראון, סר ג'וזף בנקס או אלן קנינגהאם. במקום זאת הכשרתו הייתה של אספן מעשי. הוא התקשה לכתוב על מדע - והטקסט שלו על ציפורי ניו סאות' ויילס הוא נאיבי ופשוט. במקום זאת הוא הצטיין כמתבונן, ואף על פי שמעולם לא היה אמן גדול של היסטוריה טבעית, הביא ליצירתו תחושה חדה של התבוננות ועיצוב.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון לוין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Phyllis Mander-Jones, Australian Dictionary of Biography, Canberra: National Centre of Biography, Australian National University
  2. ^ Lewin, J. W. (John William); Renard, Julien G. R; Edition Renard (2007), Prodromus entomology; or, a natural history of the lepidopterous insects of New South Wales : illustrated with nineteen plates (3rd ed.), Edition Renard,
  3. ^ Birds of New Holland with their natural history, Trove (באנגלית)
  4. ^ Lewin John William (1813). Birds of New South Wales, with their natural history (1st ed.). G. Howe, Sydney.
  5. ^ Dictionary of Australian Biography L, gutenberg.net.au