לדלג לתוכן

גאצי וגאים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גאציגאורגית: გაცი וגאים (გაიმ; או גא, გა) היו, לפי הרשומות הגאורגיות של ימי הביניים, אלוהויות בפנתיאון קדם-נוצרי של הפרוטו-גאורגים מכארתלי (מוכרת כאיבריה במקורות הקלאסיים). היצירה ההגיוגרפית הגאורגית 'חיי נינו הקדושה (אנ')' מספרת שכאשר נינו הקדושה, מטבילה נוצרית של הגאורגים מהמאה הרביעית, הגיעה לעיר מצחתה, היא ראתה כי בצד ימין של האליל הראשי של ארמזי "עמדה תמונה נוספת, עשויה זהב, עם פניו של אדם שמה היה גאצי, ומשמאלה אליל כסף עם פנים אנושיות, שמו גאים".[1] קטע אחר מהרשומות הגאורגיות של ימי הביניים מספר כי גאצי וגא (ים) שלטו ב"כל רזי המסתורין".[2]

עם זאת, מלבד קטעים מתולדות גאורגיה של ימי הביניים, חסרים לנו תיעוד עכשווי ועדויות ארכאולוגיות לגבי אלוהויות אלה. שני האלוהויות הללו, על פי הדיווחים שהובאו על ידי השליט האגדי למחצה אזוי ממולדתו המקורית, אריאן כארתלי (אנ'), יכולות להיות גרסה של אטיס (אנ') וקיבלי מאנטוליה.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דויד מרשל לאנג (אנ') (1956), Lives and Legends of the Georgian Saints, selected and translated from the original texts, p. 24. London: Allen & Unwin.
  2. ^ גיורגי מליכישווילי (אנ') (1970), საქართველოს ისტორიის ნარკვევები (מחקרים בהיסטוריה של גאורגיה), Vol. 1. טביליסי: ברית המועצות. (בגאורגית)
  3. ^ מיכאיל צרתלי 1935 מצוטט ב- סיריל טומנוף (אנ')‏ (1967),‏ Studies in Christian Caucasian History,‏ p. 90, n. 124, ‏ Georgetown University Press (אנ')
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאורגיה ובנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.