גביע הייזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גביע הייזמן
Heisman Trophy
תיאור הצטיינות בליגת פוטבול המכללות
מיקום הטקס Palladium Times Square עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 1935–הווה (כ־89 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
נקרא על שם ג'ון הייזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
www.heisman.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גביע הייזמןאנגלית: Heisman Memorial Trophy Award ובקיצור Heisman Trophy) הוא הפרס היוקרתי ביותר המוענק לספורטאי כיחיד בליגת פוטבול המכללות בארצות הברית. הפרס הקרוי על שמו של מאמן העבר ג'ון הייזמן, ניתן מדי שנה, מאז 1935, לשחקן הפוטבול המצטיין של העונה, כפי שנקבע משקלול הצבעות אנשי תקשורת ברחבי המדינה, זוכי העבר והציבור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרס נוסד על ידי חברי מועדון דאונטאון אתלטיק קלאב (Downtown Athletic Club) ששכן במנהטן, ניו יורק, לאחר שמינו ועדת בחירה והחליטו על צורת הגביע, העניקו אותו לראשונה לאחר סיום עונת פוטבול המכללות של 1935, לג'יי ברונגר מאוניברסיטת שיקגו. את השם "גביע הייזמן" קיבל הפרס ב-1936 לאחר מותו של ג'ון הייזמן, שחקן ומאמן עבר, שניהל את פעילות הספורט של המועדון.

באופן מסורתי מוענק הפרס מדי שנה בטקס וסעודה חגיגית שנערכים לאחר תום העונה הסדירה של ליגת המכללות, אליהם מוזמנים המועמדים המובילים. לאחר שמועדון דאונטאון הכריז על פשיטת רגל בעקבות הנזק שנגרם לבניין בו שכן בפיגועי 11 בספטמבר, אירחו את הטקס מועדון אוניברסיטת ייל ב-2002 וב-2003, מלון הילטון בניו יורק ב-2004 ותיאטרון נוקיה בכיכר טיימס מאז 2005.

מרבית הזוכים היו תלמידי השנה האחרונה, ורק מעטים זכו בגביע כבר בשנתם השלישית באוניברסיטה. ב-2007 זכה בפרס לראשונה תלמיד השנה השנייה, טים טיבו מאוניברסיטת פלורידה, וב-2008 חזר על הישג זה סם ברדפורד מאוניברסיטת אוקלהומה, ב-2012 זכה לראשונה שחקן השנה הראשונה, הקוורטרבק ג'וני מנזל מאוניברסיטת טקסס A&M. רק שחקן אחד, ארצ'י גריפין, זכה בפרס פעמיים, ב-1974 וב-1975. שתי עמדות בולטות הרבה מעל השאר במספר הזכיות, הקוורטרבק והרץ האחורי (ראנינג בק), עם 80 מתוך 85 גביעים שהוענקו עד 2019. רק פעם אחת הוענק הפרס לשחקן הגנה (צ'ארלס וודסון ב-1997).

ב-1966 בחר זוכה גביע הייזמן, סטיב ספורייר להעביר את הגביע לנשיא אוניברסיטת פלורידה בה למד ושיחק, על מנת שהסטודנטים והסגל בה יהנו מהצגתו. ועד הסטודנטים של האוניברסיטה החליט לאות תודה לממן יצירת העתק של הגביע עבור ספורייר. מאז, מוענק גביע הייזמן בשני העתקים, אחד לשחקן הזוכה והשני לאוניברסיטה עבורה שיחק. מספר זוכי עבר מכרו את הגביע בו זכו מסיבות שונות, המפורסם שבהם הוא או. ג'יי. סימפסון, הזוכה משנת 1968, שנאלץ למכור את הגביע כתוצאה מהתביעה האזרחית נגדו, הגביע של סימפסון נמכר תמורת כ-230 אלף דולר.

בספטמבר 2010 הודיע רג'י בוש, זוכה הפרס מ-2005, כי הוא מחזיר אותו, לאחר שהודה כי בתקופת לימודיו זכה להטבות הנאה האסורות על פי תקנון ה-NCAA. ב-2024 הוחזר לו הפרס.

תיאור ומידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיצוב הגביע נמסר לפרנק אליסקו פסל בעל שם שבחר אד סמית', הרץ האחורי של אוניברסיטת ניו יורק כדוגמן שלו. אליסקו יצר דגם חימר של הגביע, ולאחר התייעצות עם חברי נבחרת הפוטבול של אוניברסיטת נוטרדאם שיפר את העיצוב על מנת להקנות לו חזות קרובה ככל הניתן למציאות, של שחקן פוטבול בפעולה, הנושא את הכדור בידו האחת ומותח את ידו השנייה על מנת להרחיק את שחקני הקבוצה היריבה ממנו.

הגביע עשוי ארד, גובהו ורוחב בסיסו כ-35 סנטימטרים ומשקלו כ-11 קילוגרם.

שיטת הבחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירה בזוכה גביע ההייזמן מתבצעת על ידי הצבעות של אנשי תקשורת ברחבי ארצות הברית, המדינה מחולקת ל-6 אזורים גאוגרפיים, בכל אחד מהם 145 בוחרים מהמדיה, סך הכל 870 קולות. בנוסף זכאים גם זוכי הפרס בעבר להצביע, ומשנת 1999 נוסף גם קול אחד משקלול בחירת הציבור הרחב.

כל אחד מהמצביעים מדרג את שלושת השחקנים המובילים לפי סדר, הבחירה הראשונה מקבלת 3 נקודות, השנייה שתיים והשלישית נקודה בודדת, התוצאות משוקללות ובעל הניקוד הרב ביותר מוכרז כזוכה בפרס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גביע הייזמן בוויקישיתוף