דימיטרי שוורדנדזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דימיטרי שוורדנדזה
დიმიტრი შევარდნაძე
דיוקן עצמי, 1913
דיוקן עצמי, 1913
לידה 1 בדצמבר 1885
בַּחְוִוי, גאורגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1937 (בגיל 51 בערך)
טביליסי, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות יפה, מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דימיטרי שוורדנדזהגאורגית: დიმიტრი შევარდნაძე;‏ 1 בדצמבר 18851937) היה צייר גאורגי, אספן אמנות, שנרצח במהלך הטיהורים הגדולים של סטלין.

חַיִים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוורדנדזה נולד בבַּחְוִוי (גאו'), כפר קטן במחוז גוריה שבמערב גאורגיה, אז חלק מהאימפריה הרוסית. הוא התחנך באקדמיות לאמנות של סנקט פטרבורג ומינכן. עם שובו לגאורגיה בשנת 1916, הוא הקים והנהיג את אגודת האמנים הגאורגים. הוא עזר גם בהקמת הגלריה הלאומית לאמנויות יפות (1920) ואת האקדמיה הלאומית לאמנויות של טביליסי (אנ') (1922). הוא עיצב בכמה הצגות אופרה ותיאטרון וסרטים, וכן עיצב לוגו רשמי של האוניברסיטה הממלכתית של טביליסי.

מֶרֶד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1937 התכוון המנהיג הקומוניסטי של גאורגיה הסובייטית, לברנטי בריה, להרוס כנסייה מימי הביניים בטביליסי, אך נתקל בהתנגדות עיקשת של קבוצת אינטלקטואלים גאורגים בראשות דימיטרי שוורדנדזה. בריה השיב לבקשותיהם, שבוודאי יספיק לשמר דגם מוקטן של הכנסייה כדי שאנשים יוכלו לראות אותה במוזיאון, ואז אמר לשווארדנדזה באופן פרטי שאם יוותר על מאמציו להציל את הכנסייה הוא ימונה למנהל המוזיאון העתידי. האמן סירב ולבסוף נכלא והוצא להורג. עם זאת הכנסייה נשתמרה.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דימיטרי שוורדנדזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ami Knight (אנ') (1993), Beria: Stalin’s First Lieutenant, page 84. Princeton University Press, ISBN 0-691-01093-5(הספר בקטלוג ULI)