דנילו טורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
דנילו טורק
Danilo Tür
לידה 19 בפברואר 1952 (בן 72)
מריבור, הרפובליקה הסוציאליסטית של סלובניה, יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סלובניהסלובניה סלובניה
השכלה
בן או בת זוג ברברה מיקליץ' טורק עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא סלובניה
דצמבר 2007דצמבר 2012
(כ־5 שנים)
פרסים והוקרה
  • הצלב הגדול של מסדר הוורד הלבן של פינלנד עם צווארון (5 במרץ 2010)
  • אביר הצלב הגדול של מסדר אולב הקדוש (2011)
  • אות הכוכב הגדול על שירות הרפובליקה האוסטרית
  • אביר הצלב הגדול עם חגורה של מסדר ההצטיינות של הרפובליקה האיטלקית
  • אביר הצלב הגדול של מסדר האמבט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דנילו טורקסלובנית: Danilo Türk; נולד ב-19 בפברואר 1952) הוא דיפלומט סלובני, פרופסור למשפט בינלאומי, מומחה לזכויות אדם ופוליטיקאי סלובני, שכיהן כנשיא סלובניה בשנים 2007–2012. הוא היה שגריר סלובניה הראשון באו"ם, מ-1992 עד 2000, והיה עוזר מזכ"ל האו"ם לעניינים מדיניים מ-2000 עד 2005.

טורק הוא פרופסור אורח למשפט בינלאומי באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, פרופסור אמריטוס בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ליובליאנה, ועמית בכיר שאינו תושב במכון צ'ונגיאנג ללימודים פיננסיים באוניברסיטת רנמין בסין בבייג'ינג. הוא מייסד קרן דנילו טורק, המוקדשת בעיקר לשיקום ילדים קורבנות סכסוכים. טורק הוא גם יו"ר הפאנל העולמי הגבוה למים ושלום ויו"ר מועצת המנהלים של יוזמת ההגינות העולמית, וושינגטון הבירה-ארגון לא ממשלתי המוקדש לפיתוח כלכלי וחברתי במדינות מתפתחות.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורק נולד במשפחה מהמעמד הבינוני נמוך במריבור, סלובניה (אז חלק מהרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה). הוא למד בבית הספר לדקדוק של מאריבור. בשנת 1971 נרשם לאוניברסיטת ליובליאנה, שם למד משפטים. לאחר סיום לימודיו ב-1975 שימש כמזכיר הוועדה לענייני מיעוטים וגולים בברית הסוציאליסטית של אנשים עובדים (SZDL), ארגון בחסות המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה. בדצמבר 1979 התמנה ליו"ר הוועדה ולחבר הוועד הפועל של ה-SZDL. במקביל המשיך בלימודיו. הוא קיבל תואר שני עם תזה על זכויות מיעוטים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת בלגרד. בשנת 1978 הפך לעוזר הוראה בפקולטה למשפטים בליובליאנה. בשנת 1982 קיבל את הדוקטורט שלו עם עבודת דוקטורט על עקרון אי ההתערבות במשפט הבינלאומי באוניברסיטת ליובליאנה וקיבל עבודה במשרה מלאה כפרופסור עוזר באוניברסיטה בפקולטה למשפטים של ליובליאנה. בשנת 1983 התמנה למנהל המכון למשפט בינלאומי באוניברסיטת ליובליאנה. בשנים הבאות עסק בזכויות אדם ומיעוטים. באמצע שנות ה-80 הוא שיתף פעולה עם אמנסטי אינטרנשיונל כדי לדווח על סוגיות של זכויות אדם ביוגוסלביה.

קריירה דיפלומטית ואקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1992 עד שנת 2000 היה טורק הנציג הסלובני הקבוע הראשון באו"ם. במהלך תקופה זו הוא הבטיח את בחירתה של סלובניה למועצת הביטחון של האומות המאוחדות בשנים 1998–1999 והיה נשיאה מאוגוסט 1998 עד בנובמבר 1999. בין השנים 1996–1998 היה חבר בועדת האו"ם לזכויות אדם. בשנים 2000–2005 כיהן כעוזר מזכ"ל האו"ם לעניינים מדיניים תחת המזכ"ל קופי אנאן. בשנת 2005 חזר לסלובניה והתמנה לפרופסור למשפט בינלאומי. ממאי 2006 עד דצמבר 2007 כיהן כסגן דיקן לענייני סטודנטים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ליובליאנה. טורק פרסם למעלה מ-100 מאמרים בכתבי עת משפטיים שונים ושלושה ספרים. הוא חיבר את הספר הסלובני הראשון על המשפט הבינלאומי.

נשיאות סלובניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2007 התמודד טורק בבחירות לנשיאות סלובניה. כמועמד עצמאי, הוא נתמך על ידי קואליציה רחבה של מפלגות שמאל, שהורכבה ממפלגת האופוזיציה זארס והסוציאל-דמוקרטים (סלובניה) , המפלגה הדמוקרטית של הגמלאים של סלובניה, המפלגה הנוצרית-סוציאליסטית החוץ-פרלמנטרית והמפלגה הדמוקרטית של סלובניה. בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, שנערך באוקטובר 2007, הוא הגיע למקום השני עם 24.54% מהקולות, מה שהביא אותו להתמודד מול מועמד המרכז-ימין לוז'ה פטרלה (שקיבל 28.50% מהקולות). הוא ניצח בבחירות בנובמבר 2007 עם 68.2% מהקולות והפך לנשיא השלישי של סלובניה בדצמבר 2007. טורק התמודד בבחירות חוזרות ב-2012, אך הפסיד בבחירות לבורוט פאחור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דנילו טורק בוויקישיתוף