האחות אגנס וולש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגנס וולש
Agnes Walsh
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע נזירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסידת אומות העולם
פרסים והוקרה חסידת אומות העולם (1 במרץ 1990) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם האחות אגנס וולש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האחות אגנס וולשאנגלית: Agnes Walsh), נולדה בשם קלרה וולש (18961993, באנגלית: Clara Walsh), נזירה בריטית, חסידת אומות העולם, שהצילה במלחמת העולם השנייה משפחה יהודית ממוות בידי הנאצים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחות אגנס וולש נולדה בשם קלרה וולש בשנת 1896. וולש נולדה בהאל או בשמה המלא קינגסטון אפון האל (באנגלית: Kingston upon Hull), עיר היסטורית באנגליה הנמצאת על שפך נהר האמבר שבמחוז מזרח יורקשייר.

בשנת 1916, הצטרפה אגנס לארגון הכנסייתי בנות הצדקה ( Daughters of Charity) . ארגון זה הוקם בשנת 1633 בצרפת על ידי סנט וינסנט דה פול (St Vincent de Paul) וסנט לואיז דה מריאק ( St Louise de Marillac), במטרה לעזור לעניים ולחלשים בחברה באמצעות פתיחת בתי ספר חדשים להשכלתם ומפעלים להעסקתם. במהלך עבודתה במסגרת הארגון, הוצבה אגנס לעבודה בפלשתינה ובאירלנד.

במהלך שליחותה, נפלה אגנס ונחבלה ובעקבות כך נשלחה למנזר סנט וינסנט דה-פול בקדואן (Cadouin) שבדורדון (Dordogne) שבצרפת כדי להתאושש. מלחמת העולם השנייה פרצה באותה עת ולכן אגנס מצאה את עצמה בשטח כבוש.

הפעילות להצלת יהודים בתקופת השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה, בצרפת הכבושה, האחות אגנס מונתה כעוזרת של הממונה העליונה, האחות גרנייר (Sister Granier) במנזר בו התאשפזה קודם לכן.

בדצמבר 1943, במהלך חיפוש שביצעו הנאצים אחר היהודים באזור המנזר, ביקש יהודי צרפתי בשם פייר קרמייה (Pierre Cremieux) מהנזירות להסתיר את אשתו, יחד עם בנם אליין (Alain) בן השבע וילדיהם התאומים בני הארבעה חודשים.

אליין סיפר כי הוא זכה לקבלת פנים חמה במנזר. אמו הוצגה כקרובת משפחה רחוקה של האחות אגנס, שהגיעה למנוחה אחרי לידת התאומים. רבות מן האחיות לא ידעו את הסיבה האמיתית בגינה האם וילדיה הגיעו למנזר ושהו בו.[1]

האחות אגנס העמידה פנים שהיא ממוצא אירי, ולא אנגלי באמצעות דרכון אירי שהיה ברשותה מתקופת שהותה באירלנד. בתקופת המלחמה, כאנגליה, היא נחשבת לנתינה של מדינת אויב ולפיכך נוכחותה עלולה הייתה לסכן את קהילת הנזירות.

הכרה והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת קרמייה שרדה בזכות האחות אגנס ושמרה עמה על קשר באמצעות מכתבים, עד מותה.

ב-1 במרץ 1990 הכיר יד ושם באחות אגנס כחסידת אומות העולם. היא אחת מ-21 הבריטים בלבד שזכו להוקרה זו, ושמה רשום על האנדרטה ביד ושם. בשנת 2009, הקרן לחינוך השואה (Holocaust Education Trust) השמיטה את שמה בטעות מרשימת חסידי אומות העולם הבריטים. שמה הוסף לרשימה לאחר שנודע לקרן על טעותה. בשנה שלאחר מכן, היא הוכרזה כ"גיבורה בריטית של השואה", פרס אשר נוצר על ידי גורדון בראון, ראש ממשלת בריטניה דאז.[2]

במכתב התודה שכתבה האחות אגנס ליד ושם כתבה:

קיבלתי את מכתבכם בהפתעה גדולה ושמחה רבה. היה לי ולאחיות במנזר מזל גדול שזכינו לארח את המשפחה היהודית ולהציל אותם מידיהם של הנאצים. בזמנים כאלו שמחנו שיכולנו להושיט יד אל עבר העם היהודי בזמן צרתם וצערם הלא מוצדק, שזוועותיו לעולם לא יישכחו. אני לעולם לא אשכח את המשפחה הנהדרת, תודה לאל שהם בסדר כעת. עד היום אנו בקשר ואני שמחה לקבל עדכונים וחדשות טובות מהם, מילדיהם ואפילו מנכדיהם. כפי שאתם יודעים זוהי משפחה נפלאה אשר נאמנה לעקרונותיה.

תיק חסיד אומות עולם, יד ושם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך תיק חסיד אומות העולם, יד ושם.
  2. ^ Simon Caldwell, Ten Catholic heroes of the Holocaust, CATHOLIC HERALD, ‏19.1.2011(הקישור אינו פעיל)