הכרזת כפל בברידג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הכרזת כפל בברידג' הייתה במקור הכרזה מענישה במשחק הברידג', כאשר השותף של מכריז הכפל, היה בדרך כלל מכריז בתורו פאס. המשמעות שלה היא שאם הכרוז אינו מבצע את החוזה, המגנים מקבלים יותר נקודות מאשר במצב רגיל (ללא הכרזת כפל). ומנגד, אם הכרוז מצליח לבצע חוזה מוכפל, הוא מקבל יותר נקודות מאשר ללא הכרזת כפל. עם התפתחות שיטות ההכרזה (אנ') בברידג', נוספו הכרזות כפל שאינן מענישות, אלא הן קונבנציות (אנ') אינפורמטיביות, שמטרתן להעביר מידע לשותף. המשמעות שלהן היא תלוית הקשר. כך למשל, הכרזות כפל נפוצות הן Takeout Double, Negative double ו-Support double.

Takeout Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Takeout Double

Takeout Double היא הכרזת התערבות המתארת יד עם המאפיינים הבאים:

  • בין 12 נקודות ל-16 נקודות
  • קוצר בסדרה בה פתח הפותח.

לרוב בין 2 קלפים לחוסר בקלפים בסדרה

  • לפחות שלושה קלפים בכל סדרה אחרת. בדרך כלל לפחות שתי סדרות עם ארבעה קלפים.

שותפו של המכריז מתבקש להכריז בסדרה ארוכה שלו שבה יש לו ארבעה קלפים או יותר. הוא מתבקש לעשות זאת עם כל מספר נקודות שיש לו. גם ללא נקודות.

Big Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Big Double

Big Double היא הכרזת Double במצב זהה להכרזת Takeout Double. שותפו של המכריז מניח שהכרזת הכפל של שותפו היא Takeout Double. ההבדל בין שתי ההכרזות הוא שכשלמכריז הכפל יש 17 נקודות או יותר ההכרזה היא הכרזת Big Double. בשונה מהכרזת Takeout Double, הכרזת Big Double אינה מחייבת מבנה יד מסווים. למכריז יכול להיות אורך או קוצר או מספר ממוצע של בכל סדרה, כולל הסדרה אותה הכריז שחקן יריב. ההבדל בין Takeout Double בא לידי ביטוי בהכרזה השנייה של המכפיל. אחרי Takeout Double ברוב המקרים, מכריז הכפל קורא Pass.

Negative double[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Negative double

Negative Double היא הכרזה לאחר פתיחה של השותף והתערבות של שחקן יריב. ההכרזה שוללת התאמה בסדרת השותף ומבטיחה לפחות ארבעה קלפים בסדרת מייג'ור במקרים בהם לא הוכרזו שתי סדרות המייג'ור. אם הפותח והמתערב הכריזו את שתי סדרות המייג'ור היא מבטיחה ארבעה קלפים לפחות בכל אחת מסדרות המיינור.

Support Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Support double

Support Double היא הכרזה שנייה של הפותח, אחרי הכרזה בסדרה חדשה של המשיב והתערבות יריב. ההכרזה מראה שלושה קלפים בסדרת המשיב. המשיב הבטיח לפחות ארבעה קלפים בסדרה בה הכריז. יכולים להיות לו חמישה קלפים או יותר. אם יש לו חמישה קלפים או יותר נמצאה התאמה בסדרה.
דוגמה:

דרום South מזרח East צפון North מערב West
1 1 Pass 1
‏ Double

הכרזת הכפל של מערב היא הכרזת Support Double. המראה שלושה קלפים בסדרת ה-. המשיב הבטיח לפחות ארבעה קלפים בסדרה אותה הוא הכריז. אם יש לו חמישה קלפים נמצאה התאמה.
לו היה דרום קורא Double, מערב היה מראה שלושה קלפים בסדרת ה- באמצעות הכרזת Redouble. הכרזת Redouble כזו נקראת Suppport Redouble.
יש המתייחסים להכרזת הכפל ולהכרזת הכפל כפליים בעלת אותה משמעות כקונבנציה אחת ומכנים אותה Support Double/Redouble.[1]

Maximal Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

Maximal Double היא הכרזת כפל המזמינה למשחק מלא במכרז תחרותי. דוגמה:

דרום South מזרח East צפון North מערב West
3 2 2 1
‏ Double

עד להכרזת הכפל התנהל מכרז תחרותי על משחק חלקי. מערב היה יכול להמשיך להתחרות על משחק חלקי באמצעות הכרזת 3. הכרזת הכפל מראה יד חזקה יותר המזמינה למשחק מלא. [2]

Responsive Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

Responsive Doubleהיא הכרזת כפל של שותפו של מכריז Takeout Double לאחר תמיכה של המשיב בסדרת הפותח. אם סדרת הפותח היא סדרת מיינור, ההכרזה מבטיחה לפחות 4-4 בסדרות המייג'ור. אם סדרת הפותח היא סדרת מייג'ור, ההכרזה מבטיחה לפחות 4-4 בסדרות המיינור. [3] להכרזה נדרשות לפחות 6 נקודות אם השותף יכריז בגובה 2 ו-8 נקודות לפחות אם השותף יכריז בגובה 3.
דוגמה:

דרום South מזרח East צפון North מערב West
Double 2 Double 1

Lightner Double[עריכת קוד מקור | עריכה]

Lightner Double היא הכרזת כפל, לרוב נגד חוזה בסלאם, המבקשת הובלה בלתי שגרתית. תסריט אופייני כזה הוא כשהיריבים הגיעו לסלאם עם סדרת שליט וההובלה הבלתי שגרתית היא בסדרה הראשונה אותה הכריז הדומם. למבקש אין אף קלף בסדרה והחיתוך המידי עשוי להביא להפלת החוזה. אפשרות נוספת היא הובלה בסדרה שהכריז הכרוז ואינה סדרת השליט. הכפל שולל הובלה בסדרה אותה הכריזו המגנים במהלך המכרז. [4]
דוגמה:

דרום South מזרח East צפון North מערב West
Pass 2 Pass 1
Pass 4NT Pass 3
Double 6 Pass 5

דרום מתאר יד ללא קלפים בסדרת ה- ומבקש הובלה בסדרה זו. הוא יחתוך את קלף ההובלה.
יד אפשרית של דרום

432

A765
J98764

כפל מעניש[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מצבים שבהם הכרזת כפל היא על מנת להעניש. בדרך כלל הכרזות כפל בגובה 4 או 5 הן הכרזות המתכוונות להעניש. במצב כזה שותפו של המכפיל צריך לקרוא Pass.
בגובה נמוך יותר הקביעה האם כפל מעניש או בעל משמעות אחרת תלויה בהסכמות בין זוגות שחקנים.
ניתן גם להפוך כפל שמטרתו אינה להעניש לכפל מעניש. דוגמה: צפון פתח 1. מזרח הכפיל. דרום קרא Pass. ידו של מערב:

43
83
AKT965
864

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Support Double Support Redoubles, Bridge guys
  2. ^ Maximal Double, Bridgebum
  3. ^ Responsive Double, Bridgebum
  4. ^ Lightner Double, Bridgebum