לדלג לתוכן

הליגה הבינלאומית נגד גזענות ואנטישמיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הליגה הבינלאומית נגד גזענות ואנטישמיות
תחום other voluntary membership organizations (France) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Bernard Lecache עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש Mario Stasi עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1928–הווה (כ־96 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.licra.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוגו ארגון LICRA

הליגה הבינלאומית נגד גזענות ואנטישמיותצרפתית: Ligue internationale contre le racisme et l'antisémitisme - LICRA) הוקמה ב-1927 ומתנגדת לחוסר סובלנות, שנאת זרים והדרה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1927, העיתונאי הצרפתי ברנרד לקאצ'ה יצר את "הליגה נגד פוגרומים" ופתח בקמפיין תקשורתי לתמיכה בשלום שוורצברד, שרצח את סימון פטליורה ב-25 במאי 1926, ברובע הלטיני של פריז. שוורצברד ראה בפטליורה אחראי לפוגרומים רבים באוקראינה. לאחר זיכויו של שוורצברד, הליגה התפתחה ל-LICA (Ligue internationale contre l'antisémitisme, או הליגה הבינלאומית נגד אנטישמיות), ושוורצברד הפך לחבר בולט ופעיל בארגון.

בשנת 1931, LICA מנתה 10,000 מנויים בצרפת. היא מילאה תפקיד משמעותי במהלך הקרב בין הליגות בפברואר 1934. לאחר 1932, LICA התפתחה ל-LICRA, אך השם שונה רשמית רק ב-1979, במהלך כהונתו של ז'אן פייר-בלוך (מ-1968 עד 1992 בתפקיד).

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 1939, עם תחילת מלחמת העולם השנייה, גויסו רבים ממנויי LICRA, ורבים מהם היו חברי הרזיסטנס לאורך כל המלחמה. במהלך הכיבוש הגרמני של צרפת, פעילות ה-LICRA נאסרה על ידי ממשלת וישי, והוא נאלץ להתארגן מחדש בחשאי כדי לעזור לקורבנות תורת הגזע הנאצית. זה נעשה על ידי הסתרתם הרחק מפריז, על ידי מתן תעודות זהות מזויפות, ועל ידי סיוע להם לברוח לשוויץ, ספרד ואנגליה.

פעילות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972, החוק הצרפתי אישר ל-LICRA לייעץ לקורבנות של מעשים גזעניים במהלך הופעותיהם בבית המשפט. מאוחר יותר, LICRA קיבל תשומת לב תקשורתית רבה במהלך התיק של LICRA נגד Yahoo!, בו הוגש כתב אישום נגד Yahoo! על מכירת מזכרות נאציות לאנשים בצרפת תוך הפרה של החוקים הצרפתיים.

ה-LICRA פועל נגד ניאונאציזם והכחשת שואה. לדוגמה, הארגון תמך בזוג קלרספלד (סרג ' ובייט קלרספלד) והיה פעיל במהלך משפטו של קלאוס ברבי ב-1987.

בשנות ה-90, LICRA פתח סניפים בחו"ל: בשוויץ, בבלגיה, בלוקסמבורג, בגרמניה, בפורטוגל, בקוויבק, ואף בקונגו, ברזוויל ובאוסטריה.

משנת 1999, עם הגעתו של הנשיא פטריק גאוברט, LICRA הרחיב את היקף פעילותו וכלל טיפול בנושאים חברתיים כגון אפליה בעבודה, אזרחות ונוער מקופח.

ועדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארגון ישנן מספר ועדות בתחומים שונים:

  • הוועדה לעזרה פסיכולוגית תומכת בקורבנות במצוקה של מעשים גזעניים או אנטישמיים.
  • הוועדה המשפטית בוחנת ומחליטה אם לתבוע על דיבור או כתיבה גזעניים. היא גם עשויה לעזור לקורבנות בייעוץ משפטי.
  • ועדת הנוער הוקמה ב-2002 כדי לתת מענה למחסור במנויים צעירים בארגון. היא מבצעת פעולות מקומיות ולאומיות כדי להפוך צעירים לרגישים יותר לנושאי גזענות ואנטישמיות. ועדה זו מפגישה מנויים בגילאי 16 עד 30 בכל יום ראשון השני בחודש.
  • ועדת הזיכרון, ההיסטוריה וזכויות האדם, שהוקמה ב-1986, מיידעת ומכשירה את חברי LICRA. פעולותיה הן:
    • מידע היסטורי על החברים,
    • מומחיות לגבי ספרים, תמונות וסרטונים הקשורים לגזענות או אנטישמיות,
    • הפצת ידע היסטורי למורים ולתלמידים.
  • ועדת הספורט מנסה לשמור על הספורט ככלי אינטגרציה. היא מובילה פעולת מניעה כלפי אלימות באצטדיונים. היא נלחמת נגד קומוניטריזם ונגד מי שמשתמש בספורט כאמצעי לגיוס והסתננות. באירופה, LICRA מייצגת את צרפת ברשת FARE .
  • ועדת החינוך, בראשות ברברה לפבר ואלן סקסיג, מעודדת צעירים להיות מודעים יותר לערכים הרפובליקנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]