ויליאם בראדלי למונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם בראדלי למונד
William Bradley Lamond
לידה 1857
אנגוס, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1924 (בגיל 67 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם בראדלי למונדאנגלית: William Bradley Lamond;‏ 18571924) היה צייר סקוטי, יליד ניוטייל, אנגוס. לא הייתה לו הכשרה פורמלית באמנות ועבד עבור חברת הרכבות הקלדונית במשך שנים רבות.[1] הוא התמחה בתחילה בדיוקנאות ומאוחר יותר עבד על נופים שתוארו כ"סצנות אימפרסיוניסטיות נמרצות - עם שימוש חזק בצבעי שמן".[2] הוא נבחר לחבר באגודה המלכותית של אמנים בריטים ב-1906, והציג באקדמיה המלכותית, האקדמיה המלכותית הסקוטית ובמכון לאמנויות יפות של גלאזגו.[3]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם בראדלי למונד הציג לראשונה את יצירותיו בפומבי בתערוכת האמנות של דאנפרמלין ב-1883, ואחריה תערוכת האמנות של דנדי ב-1884. חמש שנים לאחר מכן הציג לראשונה באקדמיה הסקוטית המלכותית.[4] ב-1890 הוא הפך לאחד מהחברים המייסדים של האגודה לאמנויות גרפיות של דנדי והציג עבודות בגלריה של רוברט סקוט בעיר.

העבודה הבולטת הראשונה שלו הגיעה בשנה שלאחר מכן - דיוקן של סמל מיג'ור קילגור מ"הדנדי היילנדרס". בסביבות 1894, הוא יצר את אחד הנושאים הרווחיים ביותר שלו - סצינות חוף בהשתתפות מלקטי אצות בעבודה עם סוס ועגלה. הוא הציג סצנה אחת כזו אצל סקוט, ש"איבנינג טלגרף" כינה את היצירה כ"קטע מבריק של עבודה מבריקה".[5] עד מהרה הוא נקנה על ידי אספן מקומי ולמונד צייר עוד הרבה וריאציות על אותו נושא.(1896).

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפר דייגים

בשנת 1895 הייתה לו השנה המוצלחת ביותר, כשהוא הופיע במכון גלאזגו והסתיימה בתערוכה של ציורים ורישומים בסטודיו שלו. אף שלמונד נמנע מאמנות מודרנית, הקומפוזיציות שלו נתפסו לעיתים קרובות כמיוחדות בשל העדפתו ללכוד אפקטים מסוימים במקום בחירת נושא בשל המשמעות החברתית או הסמלית שלו, בניגוד לציירי דנדי אחרים כמו ג'ון דאנקן או סטיוארט קרמייקל.

בשנת 1898, 60 מציוריו נמכרו במכירה פומבית על ידי ויליאם פייף בחדרי האספה של העירייה, והניבו מחירים של עד 19 גינאה. בשנת 1900 הוא הופיע באקדמיה המלכותית בפעם הראשונה, ועד מהרה החל לטפח קהל לונדוני. בשנת 1902 הוא פתח את תערוכת היחיד הראשונה שלו בלונדון, בגלריה של קליפורד בהיימרקט. למרות שמאיירים וקריקטוריסטים רבים של דנדי זכו להצלחה בלונדון (כגון מרטין אנדרסון ומקס קאופר), ציירי העיר רק לעיתים רחוקות השפיעו כל כך בבירה.

למונד חזר ללונדון ב-1903 כדי לקבל על עצמו מספר עבודות ומאוחר יותר באותה שנה נבחר לחבר באגודה המלכותית של האמנים הבריטיים.[6]

הוא המשיך להציג עבודות בתערוכות אך ב-1906 בריאותו התדרדרה והוא הפחית בעבודתו.[7]

בקיץ 1908 למונד חזר לדנדי, שם ערך תערוכה של עבודותיו האחרונות בסטודיו החדש שלו בשנה שלאחר מכן עבר שוב ושם נשאר עד סוף חייו. בשנת 1915 הוא זכה לפטרון ידוע הארי לאודר, שהזמין ממנו שני ציורים וביקר אותו מעת לעת בדנדי או באוכמיטי.

מאוחר יותר ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם הראשונה, למונד המשיך לצייר כתמיד, בילה את הקיץ שלו באוכמיטי ואז הראה את התוצאות בתערוכות בסטודיו שלו בסתיו.

למונד מת מדלקת ריאות ב-1924 בביתו ברחוב ויליאם.

כדי לנסות למכור את ציוריו שנותרו, נערכה תערוכת זיכרון בגלריות ויקטוריה ב-1925, שהציגה 68 יצירות שהושאלו על ידי אספנים שונים, יחד עם ציורים רבים שנתרמו על ידי חבריו האמנים בכדי לגייס כסף לפרנסת אלמנתו ולהקים מצבה מעל קברו בבית העלמין המזרחי.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ William B Lamond". Exploreart.co.uk: Historic Art. Retrieved 2 November 2012.
  2. ^ "William Bradley Lamond". Leighton Fine Art. Retrieved 20 June 2010. (NB birthplace is misspelled as "Newtyre")
  3. ^ "William Bradley Lamond". Premier Paintings.
  4. ^ Jarron, Matthew (2015). Independent & Individualist – Art in Dundee 1867–1924. Abertay Historical Society: University of Dundee Museum Services. p. 112.
  5. ^ Dundee Evening Telegraph". 1894.
  6. ^ Dundee Evening Telegraph". 1903.
  7. ^ Jarron, Matthew (2015). Independent & Individualist” – Art in Dundee 1867-1924. Abertay Historical Society: University of Dundee Museum Services. p. 114.