לדלג לתוכן

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/טיוטה/אולנד/שקר (אולנד)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של המועדון הנורדי.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של המועדון הנורדי.
תבנית {{אי}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

שֶקָרשוודית: Kökar, ‏האזנה?‏) הוא אי, ארכיפלג וקונט ((אנ'), מועצה מקומית) בדרום-מערב ים הארכיפלג אולנד השייך לפינלנד. היות ושקר מבודד יחסית, ניתן להגיע אליו מאולנד עצמה (האי המרכזי) במעבורת מלונגנס (אנ'), או לחלופין מגלטבי שמרושתת בעצמה לפינלנד היבשתית (אנ').

שטח הקונט הכולל הוא כ-2165 קילומטר רבוע, כאשר כ-2101 מתוכם הם שטח ימי.[1] מספר תושבי האיים (נכון ל-1 בפברואר 2022) הוא 224.[2] אוכלוסיית שקר היא חד-לשונית, ודוברת כולה בשוודית. שמורת הטבע אסטרה לונגח'ר ממוקמת בשטח הקונט, כמו גם האי שירקגודן (Kyrkogårdsö).

הסופרת, כלת פרס פינלנד (אנ') של האקדמיה השוודית ופרס פינלנד (אנ') אולה-לינה לונברי היא ילידת האי, ומספר ספריה מספרים על החיים באי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

שקר יושב לראשונה לפני כ-3000 שנה על ידי ציידי כלבי ים.[3] מנזר פרנציסקני הוקם בהמנה (Hamnö, צפון-מערב הארכיפלג) במאה ה-15, אך הוא לא שרד וכיום נותרו ממנו שרידים בלבד,[4] ועל חורבותיו נבנתה ב-1784 כנסייה המוקדשת לאנה הקדושה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ Suomen_pa_2018_kunta_maakunta.pdf, טבלת סדרי גודל של הקונט בפינלנד, מתוך אתר מדד הקרקעות הלאומי של פינלנד (בפינית)
  2. ^ Preliminary population structure by area, 2021M01*-2022M02*, מספר תושבי שקר, מתוך אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של פינלנד (באנגלית)
  3. ^ From seal hunters to monastery brothers, מתוך אתר kokar.ax (באנגלית)
  4. ^ The monastery ruins and Hamnö, מתוך אתר kokar.ax (באנגלית)