ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/תת-תחום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בהיררכיית DNS (ראשי תיבות של Domain Name System, תרגום: מערכת שמות תחומים) תת-תחום (Subdomain) הוא תחום המהווה חלק מתחום גדול יותר.

הסבר כללי[עריכת קוד מקור]

למערכת שמות-תחומים יש מבנה של עץ היררכי, כאשר כל רשומה שאינה RR ‏(Resource Record), בעץ היא שם תחום (Domain Name). תת-תחום הוא תחום המשויך לצומת עליון יותר בעץ ה-DNS. הצומת היחיד שאינו גם תת-תחום הוא צומת הנקרא "השורש" (root domain).

לדוגמה west.example.com ו-east.example.com הם תתי-תחומים של התחום example.com, ואילו התחום example.com הוא תת-תחום של com, המהווה TLD (תחום רמת-על) המכונה לעיתים "סיומת אינטרנט".

הכינוי תת-תחום מבטא תלות יחסית, אך לא מוחלטת. לדוגמה, jewiki.org.il מהווה תת-תחום של org.il, ומאידך מכיל את תת-התחום ftp.jewiki.org.il. באופן תאורטי, עומק העץ יכול להכיל עד 127 רמות[1], אף שגבול זה אינו מוגדר רשמית באף מסמך RFC. ב-RFC 1035[2], כל DNS label יכולה להיות באורך של 63 תווים, כל עוד שם התחום כולו אינו עולה על הגבול העליון של 255 תווים. בפועל מרבית רשמי התחומים מגבילים את שמות התחומים ל-253 תווים.

תתי-תחומים בהקשר הזה מוגדרים על ידי עריכת קובץ ה-"zone" של תחום האב ב-DNS. אולם יש ויכוח ער מתמשך בנוגע לכינוי סאב-דומיין (Subdomain) כאשר מתייחסים ל-רשומת A של host וכן רשומות אחרות של ה-DNS אשר ממפות אל יעד שהוא כתובת IP או סוג אחר של שרת. יש הטוענים כי אין זה ראוי לקרוא "תת-תחום" למיפוי אחר מאשר זה המוגדר בקובץ zone של רשומות NS ‏(Name server).

אשכול שרתים (Server Cluster)[עריכת קוד מקור]

כתלות יישומית, רשומת Resouce בתת-תחום, יכולה להפנות אל hostname או ספק שירות על ידי מספר מכונות המהוות אשכול (cluster). שימוש נפוץ לכך בשרתי אינטרנט יכול להצביע על אשכול שרתים מסוים (מתוך כמה אשכולות קיימים שלו) בעזרת תת-תחום. לדוגמה www2.jewiki.org.il המפנה לאשכול "Server Cluser 2" או "Datacentre 2", ו-www3.jewiki.org.il המפנה לאשכול "Server Cluser 3" או "Datacentre 3", וכן הלאה.

חלק מהתחומים מאחסנים את ה-nameservers שלהם בתתי-תחומים, דוגמת ns1.example.com ו-ns2.example.com, ואלו בדרך כלל לא יופיעו בתוצאות חיפוש של מנועי חיפוש שונים.

תת-תחום לעומת תיקיה[עריכת קוד מקור]

במערכת DNS, תתי-תחומים שונים מתיקיות. לדוגמה, jewiki.org.il/Beta מצביע על תיקיה בשם Beta הנמצאת בתת-התחום jewiki.org.il, אך אינה מהווה תת-תחום שלו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ "Network Administration: Domains and Domain Names"..
  2. ^ /tools.ietf.org/html/rfc1035

קטגוריה:כתובות רשת קטגוריה:אינטרנט