ולדיסלב לושצ'קביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ולדיסלב לושצ'קביץ'
Władysław Łuszczkiewicz
לידה 3 בספטמבר 1828
קרקוב, העיר החופשית קרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 במאי 1900 (בגיל 71)
קרקוב, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ראקוביצקי עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום פולנים עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיית יאן מטייקו לאמנות יפה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, מוזיאולוגיה, תולדות האמנות, רסטורציה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולדיסלב לושצ'קביץ'פולנית: Władysław Łuszczkiewicz; נכתב גם ולדיסלב לושצ'קייביץ'; 3 בספטמבר 182823 במאי 1900) היה צייר היסטורי פולני מתקופת הרומנטיקה המאוחרת מקרקוב, פעיל בתקופת חלוקתה של פולין. הוא היה פרופסור באקדמיה לאמנויות היפות ושימש כמנהל שלה בשנת 1893/95. אחד מתלמידיו הטובים ביותר היה יאן מטייקו, הצייר ההיסטורי הפולני הבולט ומאוחר יותר.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולדיסלב לושצ'קביץ' נולד בקרקוב בשנת 1828. לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר התיכון סנט אן (שם היה אביו פרופסור),[2] הוא נרשם למחלקה להיסטוריה באוניברסיטה היגלונית. במקביל, החל ללמוד ציור בבית הספר לאמנויות היפות אצל וויצ'ך שטאטלר ויאן נפומוצן גלובאצקי.

כישרונו העניק לו מלגה שאפשרה לו להמשיך את לימודיו באקול דה ביו-ארט בפריז משנת 1849. בשהותו בצרפת, הוא פיתח גם את עניין חייו בהיסטוריציזם.

לושצ'קביץ החל ללמד אמנות עוד כשהיה סטודנט בעצמו. באותה העת קרקוב הייתה תחת שלטונה הצבאי של אוסטריה-הונגריה, וכל תחומי החינוך הוזנחו באופן גס. לעיתים קרובות הוא העביר שיעורי אמנות פרטיים בחינם לאמנים מתקשים. הוא קיבל תואר פרופסור באקדמיה בשנת 1877.

בין תלמידיו (מלבד מטייקו) היו הציירים העתידיים של האמנות הפולנית של ראשית המאה, כולל ארתור גרטגר, פיוטר סטאחביץ', אלכסנדר קוציס, יוזף מהופר, יאצק מלצ'בסקי, סטניסלב ויספיאנסקי, אלכסנדר אוגוסטינוביץ', וויצ'ך וייס. הוא הציג בפניהם סגנון ציור בשטח על ידי ארגון טיולים למקומות בעלי חשיבות היסטורית מחוץ לעיר.[1]

בשנת 1883 נבחר למנהל המוזיאון הלאומי בקרקוב.[3] ב־1893/95 כיהן כרקטור האקדמיה לאמנויות. ציוריו ההיסטוריים, המלאים בידע על חפצים ותלבושות תקופתיים, היוו מקור השראה ליאן מטייקו.

לעיתים קרובות הם נוצרו כמיצגים ציוריים של תגליותיו המדעיות והספרות בנושא. הוא הפסיק לצייר לקראת סוף חייו ופנה כולו לסייעת בכתיבה ושימור אמנות.

כהוקרה על עבודתו, הוענק ללושצ'קביץ' תואר כבוד של האוניברסיטה היגלונית בשנת 1900. הוא מת בקרקוב לפני טקס הענקת הפרסים באותה שנה.[1]

הוא היה נשוי למלווינה רמלוף (1858), ונולדו להם ארבעה ילדים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולדיסלב לושצ'קביץ' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]