ורו טשאנדה ביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ורו טשאנדה ביה
Véro Tshanda Beya Mputu
לידה המאה ה־20
קינשאסה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר מהאקדמיה האפריקאית לקולנוע (2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ורו טשאנדה ביה מפוטוצרפתית: Véro Tshanda Beya Mputu) היא שחקנית קונגולזית. ב-2017 היא זכתה בפרס עבור השחקנית הטובה ביותר בפרסי האקדמיה האפריקאית לקולנוע על בסיס משחקה בסרט פליסיטה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טשאנדה ביה נולדה וגדלה בקינשאסה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. היא גרה עם אחותה לאחר מות הוריהם, והשלימה לימודים של תואר במנהל עסקים.[1]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017, טשאנדה ביה כיכבה בסרט פליסיטה שצולם בקינשאסה, עיר הולדתה, והוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין.[2] השמועות אומרות שהבמאי אלן גומי היה בהתחלה מסויג מלתת לה את התפקיד הראשי, מכיוון שחשש שהיא "צעירה מדי ויפה מדי", אך לבסוף נתן לה את התפקיד תודות לניסיון שלה בתיאטרון קונגולזי.[1] כדי להתכונן לתפקיד, הכלל קטעי שירה כפי שהדמות היא זמרת, טשאנדה ביה למדה שירה ממוואמבוי, הסולן הראשי של קסאי אולסטאר, להקה מקומית שהמוזיקה שלהם היא חלק מפסקול הסרט.[1] בתיאור תפקידה, היא אמרה שהייתה גאה לשחק אישה חזקה ועצמאית שלא צריכה גבר לצידה. בנוסף היא אמרה שהיה מוזר לצלם בקינשאסה מכיוון שהמקומיים לא רגילים לראות צוותי צילום ברחוב ולא תמיד ידעו איך להתמודד, כאשר היו פעמים שניגשו אליה כאשר שיחקה סצנות בהן בכתה או התנהגה כמשוגעת והציעו לעזור לה.[3] על כיכובה בסרט, היא זכתה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר בפרסי האקדמיה האפריקאית לקולנוע.[4] כמו כן, הסרט הוגש לטקס פרסי אוסקר ה-90 והיה הסרט הסנגלי הראשון שהוגש לפרס אוסקר.[5] עיתון הטיימס הבריטי ציין את הופעתה כנקודת שיא של הסרט ותיאר אותה כ"זוכת-פרסים".[6]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורו טשאנדה ביה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "4 choses à savoir sur Véro Tshanda Beya Mputu, des rues de Kinshasa à « Félicité »" [4 things to know about Véro Tshanda Beya Mputu, from the streets of Kinshasa to "Félicité"]. intothechic.com (בצרפתית). 29 במרץ 2017. אורכב מ-המקור ב-3 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Felicite". Berlinale. נבדק ב-4 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Johnston, Oliver (14 בפברואר 2017). "Félicité: An interview with star Véro Tshanda Beya Mputu". theupcoming.co.uk. נבדק ב-4 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Inyang, Ifreke (16 ביולי 2017). "Full list of winners at 2017 AMAA". Daily Post. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Thompson, Anne (14 בדצמבר 2017). "The 2018 Foreign Language Oscar Shortlist: 9 Films, Many Snubs and Surprises". IndieWire. נבדק ב-4 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Maher, Kevin (10 בנובמבר 2017). "Film review: Félicité". The Times. נבדק ב-4 באוקטובר 2020. {{cite news}}: (עזרה)