חשוב והתעשר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חשוב והתעשראנגלית: Think and Grow Rich) הוא ספר לפיתוח אישי ולעזרה עצמית שכתב נפוליאון היל בהשראתו ולפי הצעתו של איש העסקים הסקוטי-אמריקאי אנדרו קרנגי. הספר ראה אור בשנת 1937 במהלך השפל הגדול. הוא נשאר הספר הנמכר ביותר מבין ספריו של היל, ונטען שמכר 30 מיליון עותקים במהלך 70 השנים הבאות (אם כי אליס פיין האקט כותבת בספרה "70 שנים של רבי מכר" שהמספר היה נמוך יותר.)

תוכן הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבסיס לטקסט של "חשוב והתעשר" הושתת כבר בספרו המוקדם יותר של היל "חוק ההצלחה" (The Law of Success), כתוצאה של יותר מעשרים שנות מחקר בהם שהה היל במחיצתם של אנשים רבים שצברו הון רב במהלך חייהם.[1]

לפי הצעתו של אנדרו קארנגי, למד היל את סגולותיהם של העשירים הללו ופיתח 15 "חוקים" של הצלחה שכל אדם יוכל ליישם אותם על מנת להשיג הצלחה. בספר "חשוב והתעשר" הוא צמצם את החוקים הללו לכדי 13 עקרונות וגיבש אותם לכדי פילוסופיה של הצלחה.[2],

שאיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "שאיפה" מתווה עקרונות של תכנון יעדי ההכנסה העתידים יחד עם סכומים ומועדים מדויקים, שלדעתו יש להם השפעה פסיכולוגית חשובה. בין העקרונות: שאיפה (בחלק זה היל נותן דוגמא לאדם ש"חשב את דרכו" להיות שותף של תומאס אדיסון) במהלך הפרק מופיעה נוסחה בת 6 סעיפים להצלחה, הכוללת כתיבת הסכום והזמן המדוייקים, תכנון ההוצאה לפועל, איזה שירותים, באיזו כמות ותמורת אילו סכומים, כתיבת הצהרה על התוכנית וקריאתה פעמיים ביום מתוך שכנוע עמוק.

אמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק הזה מונה היל את האמונה, הלאו דווקא דתית, כמרכיב חיוני להצלחה, ומבקש מהקורא לכתוב הצהרה על איזה אדם הוא מתכוון להיות ולחזור עליה ועל קריאת הפרק לעיתים קרובות.

שכנוע עצמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק זה הוא הרחבה ל-2 הפרקים הקודמים ומדבר על חשיבות ההשאה החיובית, וההצהרות שנכתבו שיהפכו עם הזמן לשכנוע עצמי וודאות.

מומחיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה מדבר היל על רכישת התמחות בתחום ספיציפי לו יש דרישה בעולם העסקים של אז, (כמו למשל, התפתחות תכני תוכניות הרדיו של אז).

דמיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה סוקר היל את הדימיון היצירתי ואת הדימיון המצרפי ככאלו שהביאו עושר רב לאלו שהשתמשו בהן בצורה יצירתית ופרקטית. בפרק זה היל נותן את הדוגמה של הממציא אלמר גייץ, שיותר מ-200 פטנטים שלו נרשמו במשרד המדע האמריקאי. שיטתו של גייץ הובילה לכך שחברות רבות הזמינו אותו למשרדיהם, רק על מנת שישכב באחד המשרדים תמורת "זמן חשיבה על רעיונות".

תכנון מאורגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדעתו של היל, ידע עצמו אינו מוביל להצלחה ולהתעשרות אלא צורת ארגון הידע.

צוות שילוב המוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק זה מרבה היל לדבר על הנרי פורד, שידע להקיף את עצמו באנשים מומחים ומשכילים בתחומים שונים, שהובילו להצלחה הגדולה של חברת פורד. היל נותן דוגמא לכך שעיתונאי שכינה את פורד "טיפש", נתבע על-ידו למשפט, עורך דינו של העיתונאי התקיף את פורד בשאלות על ידע כללי, עד שפורד התרעם ושאל "מדוע אני צריך להוגיע את מוחי בשאלות כאלו כשעל השולחן שלי יש מספר כפתורים באמצעותם אני יכול לקרוא לכל איש בצוות שלי שיספק לי תשובות." לדידו של היל, חשוב להקיף את עצמך במומחים ואנשים חיובים ו"רעבים" שיחד יכולים לגרום ליוזמות ופעולות להתרחש. כדוגמא נוספת הוא נותן את הסיפור על הקמת תאגיד הפלדה האמריקאי. (נאום לאחר הארוחה בשווי מיליון דולר).

דבקות במטרה

היל מביא דוגמאות כאן של כורים שבזמן "הבהלה לזהב" ולאחר שקנו ציוד והשקיעו זמן ומאמץ רב, הפסיקו לחפור "מטר אחד מהזהב", כמו כן, טוען שברודויי מתגמלת רק את אלו ש"סירבו לעזוב אותה".

המסתורין של ההמרה המינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה סוקר היל אנשים מצליחים שהתמירו לדעתו את הדחפים המיניים לאנרגיה יצירתית. הוא משתמש לדוגמא באהבתו של אברהם לינקולן, שעד גיל 40 לא הגיע להישגים משמעותיים, לאישה, דבר שהביא לו את ההשראה להיות האדם שהפך להיות אליו.

תת ההכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק זה הוא סיכום של הפרקים על שאיפה, אמונה ודימיון ומראה איך בעזרת כוח החשיבה והויזואליזציה הצליחו אנשים להעביר רעיונות למישור הפיזי ולצבירת עושר גדול.

המוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחבה של הפרק על תת ההכרה.

החוש השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה מדבר היל על שילוב האלמנטים של המוח, הדימיון ותת ההכרה (תת-מודע) בצורה שיוצאת מעין אינטואיציית על שיש לאנשים המצליחים ביותר.

התמודדות עם פחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היל מדגיש רבות את החשיבות של התמודדות עם פחדים מקדיש לכך את הפרק האחרון בספר.

המהדורות הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפוליאון היל מחזיק עותק מספרו ממהדורת שנת 1937

המהדורה הראשונה של "חשוב והתעשר" יצאה לאור במרץ 1937. רק 15,000 עותקים הודפסו. אם כי הספר פורסם הרי ששמעו יצא בעיקר מפה לאוזן, והמהדורה הראשונה אזלה בתום שישה שבועות במחיר $1.50 לספר. אחרי כן הודפסו 10,000 עותקים נוספים, כדי לענות על הדרישה, והם נמכרו בתום שישה שבועות נוספים. המהדורה השלישית הסתכמה ב-20,000 עותקים. [3]

הגרסה המקוצרת של 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 קוצר הטקסט המקורי ויצא כספר בשם: "חשוב והתעשר: מהדורת המאה העשרים ואחת: מתוקנת ומעודכנת (Think and Grow Rich: The 21st-Century Edition: Revised and Updated). המוציא לאור היה High Roads Media. בגרסה זו ביל הרטלי, הסופר שהוא גם עורך הספר, הציג דוגמאות מודרניות לעקרונותיו של היל ביחד עם פרשנות שהוא צירף לאורך הספר. חלק מהקוראים הביעו את אכזבתם מכך באומרם שהדוגמאות המודרניות הן מיותרות, חסרות תועלת, מרגיזות, ושתוספת הפרשנות החיצונית מפריע לשטף הקריאה של הטקסט המקורי של נפוליון היל.

הגרסה המקורית, משוחזרת ומתוקנת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2004 פרסמו Ross Cornwell את הספר "חשוב והתעשר: הגרסה המקורית, משוחזרת ומתוקנת", זה היה הטקסט המקורי של הספר, עם תוספות מועטות, הערות שוליים המקיפות המקוריות, מפתח ואחרית דבר שהיו בספר במקור. נכון ל-2008 גרסה זו ראתה אור במהדורה השלישית שלה. [4]

תרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ‫ נפוליאון היל, חשוב והתעשר (מאנגלית - אריה חשביה). ‬‫ נתניה : שפע, 1991. ‬

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • A Lifetime of Riches: The Biography of Napoleon Hill, Michael J. Ritt and Kirk Landers (Revised Edition 1995) (ISBN 0-525-94146-0)
  • "Rich Man, Poor Man: The Story of Napoleon Hill", JM Emmert, Success magazine, January 6, 2009.
  • "Think and Grow Rich", a commentary in 50 Success Classics: Winning Wisdom for Work and Life from 50 Landmark Books by Tom Butler-Bowdon (2004), London & Boston: Nicholas Brealey (ISBN 978-1-85788-333-6) Chapter 23

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A Lifetime of Riches: The Biography of Napoleon Hill, Michael J. Ritt and Kirk Landers (Revised Edition 1995) (ISBN 0-525-94146-0)
  2. ^ שם
  3. ^ Don Green. (2008). The Next Chapter in Personal Development. [digital video]. The Napoleon Hill Foundation, The Millionaire Mentor Corp.
  4. ^ Hill, N.: "Think and Grow Rich!: The Original Version, Restored and Revised", page xi. Aventine Press, 2004; third edition, 2008