לדלג לתוכן

טיוטה:אברתן רחב שן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כריש אברתן רחב-שן (באנגלית: ״Sphyrna lewini״), ידוע גם בשם כריש פטיש חלק, הוא אחד ממיני כרישי הפטיש המוכרים והמרשימים ביותר. הנה סקירה מקיפה עליו:

מיון מדעי וסיווג

- ממלכה: בעלי חיים (Animalia)

- מערכה: מיתרניים (Chordata)

- מחלקה: דגי סחוס (Chondrichthyes)

- סדרה: כרישאים (Carcharhiniformes)

- משפחה: כרישי פטיש (Sphyrnidae)

- סוג: כריש פטיש (Sphyrna)

- מין: כריש אברתן רחב-שן (*Sphyrna lewini*)

מאפיינים ומראה

לכריש אברתן רחב-שן צורת ראש ייחודית המזכירה פטיש, אך במבנה מעוגל יותר ביחס למינים אחרים במשפחה. מאפיין זה עוזר לו במציאת מזון ובהגברת רגישות חישתית. אורך הגוף שלו נע בין 3.5 ל-4 מטרים, כשהמשקל הממוצע הוא כ-180 ק"ג, אך קיימים פרטים שיכולים להגיע למשקל של עד 400 ק"ג.

הצבע של הכריש נע בין אפור לכחול כהה, כשחלקו התחתון בהיר יותר, תכונה המשמשת להסוואה בעת השחייה.

אזור תפוצה ומחיה

כריש זה נפוץ בעיקר במים טרופיים וסובטרופיים. ניתן למצוא אותו באוקיינוס האטלנטי, ההודי והשקט, כולל סביב חופי אפריקה, אמריקה המרכזית, יפן, אוסטרליה, והמזרח התיכון. הוא חי בעיקר במים רדודים יחסית, בעומק של 25 עד 275 מטרים, אם כי ניתן למצוא אותו גם בעומקים גדולים יותר. כרישי אברתן רחבי-שן נוטים להימצא בקרבת החופים ובמפרצים מוגנים ולעיתים קרובות ניתן לראותם נעים בלהקות, תופעה יחסית נדירה אצל כרישים.

תזונה והרגלים

הכריש אברתן רחב-שן הוא טורף מגוון הניזון בעיקר מדגים, דיונונים, תמנונים, וסרטנים. צורת הראש הייחודית מאפשרת לו לחוש תנועות חשמליות קלות מאוד, דבר המעניק לו יתרון בציד על פני מיני דגים אחרים, בעיקר באזורים חשוכים או במים עמוקים.

רבייה ומחזור חיים

הכריש אברתן רחב-שן הוא מין המטיל ולדות חיים (ovoviviparous). הנקבות נושאות את הביצים בגופן, והן בוקעות בתוך הגוף עד ללידת ולדות חיים. תקופת ההיריון נמשכת בין 9 ל-12 חודשים, כשבכל רבייה נולדים בין 12 ל-41 צאצאים. הצעירים נולדים באזורים רדודים יותר, המספקים הגנה מסוימת מפני טורפים, עד שיגדלו מספיק ויתחילו לנוע למים עמוקים יותר.

מצב שימור ואיומים

הכריש אברתן רחב-שן נמצא במצב שימור של סכנת הכחדה (Endangered) לפי ארגון ה-IUCN (הארגון הבינלאומי לשימור הטבע). האיומים המרכזיים על מין זה הם דיג יתר למטרות מסחריות וספורטיביות, כולל דיג למטרות סחר בסנפירים (שימוש מרובה במרק סנפירי כריש), ותפיסות מקריות ברשתות דיג.

בנוסף, פגיעה בבתי הגידול, זיהום ימי, והרס שוניות אלמוגים משפיעים גם הם על אוכלוסיית המין. בעשורים האחרונים נרשמה ירידה חדה בכמות הפרטים באוכלוסיות רבות ברחבי העולם, ומדינות שונות מנסות לאכוף רגולציות ולהגביל את הדיג של מין זה כדי לנסות להציל אותו מהכחדה.

חשיבות אקולוגית

כמו יתר הכרישים, כריש אברתן רחב-שן ממלא תפקיד חשוב בשמירה על איזון המערכת האקולוגית הימית. הוא מסייע בבקרה על אוכלוסיות של מינים אחרים, ומניע את שרשרת המזון בצורה שמונעת השתלטות של מינים מסוימים על סביבת המחיה.

התנהגות ויחסים עם בני אדם

למרות מראהו המאיים, כריש אברתן רחב-שן אינו נחשב למסוכן במיוחד לבני אדם. התקפות על בני אדם הן נדירות מאוד ורוב הפעמים שהן קורות הן תוצאה של בלבול או תגובה להתגרות.