טיוטה:אור הסולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בעל הסולם בזמן כתיבה

עמותת אור הסולם היא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם במטרה להוציא לאור את כתבי היד של בעל הסולם.

הרב יהודה לייב אשלג - בעל הסולם כתב אלפי מאמרי קבלה והדרכה רוחנית עד סוף ימי חייו.

במהלך חייו נאגרו אלפי מסמכים, מאמרים שכתב בעודו בפולין כאשר למד אצל רבו האדמו"ר מפוריסוב והביאם ארצה (מאמרים אלא ראו אור בספר מאמרי הסולם בהוצאת אור הסולם ובספר פתח השער בהוצאת מכון עטרת שלמה).

כתבים במחשבת ישראל, יהדות וקבלה נכתבו ונאספו וראו אור בהוצאת אור הסולם במאמרי הסולם א'.

הכתבים הועברו במשפחתו של בעל הסולם ורובם ככולם הועברו לעמותת אור הסולם בשביל להוציאם לאור.

כתבי יד נוספים של בעל הסולם הועברו מרחוב הרב"ש בפתח תקווה, ומאור הגנוז בצפון - בשביל שצוות עמותת אור הסולם יוכל לעבד את חלקי הכתבים ולסדר אותם בצורה הכי נכונה ואותנטית שיש,

לאחות את קרעי הכתב ולהוציאו לאור.

כלל החומרים נאספו ונבדקו במעבדה - כך שחלקי המאמרים יוכלו להיות מורכבים עם הדף המקורי שהמאמר שייך אליו. לאחר עבודה סיזיפית של אלפי שעות עמותת אור הסולם הוציאה את כתבי היד בצורה הכי מדויקת שאפשר.

כמו כן באור הסולם נאספו חומרים מכתבי היד של תלמידיו והכל פתוח לכלל ציבור הלומדים בחינם במערכת הלימוד של אתר אור הסולם. כל כתבי בעל הסולם ותלמידיו

מטרות העמותה מתוך אתר אור הסולם

"אור הסולם הוקמה כמענה לקושי בלימוד חכמת הקבלה בכלל ובדרך בעל הסולם בפרט, הנובע מפיזור ההגדרות והמושגים במקומות שונים וחוסר יכולת לחבר את כל המקומות ביחד על מנת לראות תמונה שלמה.

לצורך כך הקמנו עמותה רשומה ללא כוונת רווח עם עובדים בשכר ומערך מתנדבים לפיתוח ותמיכה בפרויקטים השונים שיתנו מענה לקושי זה ולהשגת מטרות העמותה. במשך השנים הגיעו לידנו חומרים רבים מבעל הסולם שלא יצאו לאור מעולם שהוסיפו למטרותיה של אור הסולם את הוצאתם לאור של חומרים אלו.

מטרת עמותת אור הסולם, לפתוח לציבור את מרחבי חכמת הקבלה על פי דרכו של בעל הסולם, ולתת לעוסקים בה כלים להתקדמות לימודית ורוחנית."

העמותה הוקמה על ידי ג'רמי לנגפורד וצוות העמותה נבחר בקפידה כך שתהיה שמירה על כתבי היד ומקוריותם.

ספרי העמותה נלמדים בכל העולם. ומשתמשים בכתבים שלהם בצורה מלאה או חלקית, בכל מקום שמלמד קבלה על פי הסולם.

הסכמות לספרים התקבלו

פירוש "פנים מאירות" ו"פנים מסבירות" על ה"עץ חיים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרפ"ז – תר"צ (1930 – 1927)

הוצאה לאור ראשונה: הרב דוד מינצברג והרב משה ברוך למברגר.

תוכן הספר ומהותו: פירוש על הספר "עץ חיים" מהאריז"ל, שהינו הבריח התיכון והחיבור העיקרי בסדר ההבנה וההשתלשלות של חכמת הקבלה. הספר "עץ חיים" כשלעצמו, הינו סתום מכל וכל לבאים בשעריו, המתעמקים בו והחפצים לבא בסודו ללא הדרכה מפי רב מובהק שקיבל גם הוא מרבותיו, מועדים להיכשל ולהסתבך בו, לשגות בהבנתו ולהגשים את שפתו הרוחנית. כיוון שכתבי האריז"ל לא נכתבו לפי סדר השתלשלות החכמה, אלא נאמרו בשיעורים על ידי האר"י לפי שאלות של תלמידים, ופעמים רבות סטו והסתעפו למרחבי החכמה, ראה בעל הסולם לנחוץ, לא רק לבאר את דברי האר"י הקדוש, אלא גם לסדרם כסדר, מן הקל אל הכבד, ממחשבת הבריאה של רצונו להיטיב לנבראיו, עדי המשכיותה בעולמות ופרצופים לפרטי פרטים. כל נושא וכל שלב, נערך ב'ענף' מיוחד לעצמו, דהיינו פרק העוסק אך בו. בצמוד לדברי האר"י ערך את פירושו "פנים מאירות", המבאר באופן מקומי את ביאור המילות, אשר כל מילה ומילה הנראית כגשמית, למעשה מרמזת על בחינה רוחנית. בסופו של כמעט כל פרק הובא פירוש "פנים מסבירות" המבאר בצורה הקפית את הנושא שבו עסק האר"י בקטעים שצוטטו, צולל בעמק העיון ומבארו כראוי למתחילים: תוכן סדר הספירות, הסבר ההשתלשלות, דיוק מקומות הפרצופים וכדומה. בתחילת הספר צורפו הקדמה בעניין תוכן הספר וענייני עבודת ה', וכן פתיחה כוללת לחכמה.

תלמוד עשר הספירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ג – תרצ"ז (1937 – 1933)

הוצאה לאור ראשונה: מהדורה פנימית, המשוכפלת בכמות מצומצמת במכונת "סטנסיל".

תוכן הספר ומהותו: שנים ספורות אחר הוצאת פירושי "פנים מאירות ומסבירות", ראה בעל הסולם כי חיבורו לא השיג את מטרתו, ועדיין מתקשים הלומדים לבא בשערי תורת האר"י, על כן שינס מותניו בשנית לחבר חיבור נוסף, בו הופשטו והוסברו ביתר פירוט לשונות האר"י וסגנונו, וכן הביאור ההקפי הותאם עד אשר "כל מעיין בינוני" יוכל להיכנס בפתחי החכמה. הביאור המקומי נקרא בשם "אור פנימי", והביאור ההקפי שבסוף כל חלק: "הסתכלות פנימית". בשונה מהחיבור הקודם, הובאו בספר זה קטעים מכל כתבי האר"י, ולאו דווקא מן הספר "עץ חיים". הם נערכו בשישה עשר חלקים (שנקראו "שיעורים" במהדורה הראשונה), כשכל חלק מתמקד בשלב מסוים בהשתלשלות החכמה מן הקל אל הכבד. בסוף כל חלק צורף לוח שאלות ותשובות. אחד מהם עוסק במילון המילים והערכים שנתחדש באותו החלק, והשני, הוא שאלות סיכום על הנלמד.

לספר רחב הקף זה, צורפו שתי הקדמות המבארות את שיטתו של בעל הסולם בעניינים רבים בעבודת ה' ובלימוד פנימיות התורה. בהדפסות שנדפסו אחר פטירת בעל הסולם – הן צורפו לאחת.

מני אז שהוצא לאור, נחשב ספר זה למרכזי בין ספרי בעל הסולם בביאור חכמת הקבלה, ותלמידיו ותלמידי תלמידיו קבעו בו את עיקר לימודם.

הגדה של פסח "וזאת ליהודה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תר"צ (1930)

תוכן הספר ומהותו: שלשה ביאורים קצרים ומאמר רחב יותר בענייני עבודת ה' על סדר ההגדה של פסח, שצורפו להגדה של פסח שהדפיס אחד מתלמידי בעל הסולם באותו הזמן. ההגדה כמו שהיא לא נדפסה בשנית, והמאמרים נדפסו בהמשך אם בצורת הגדה מורחבת, ואם בסוף ספר "מתן תורה".

מתן תורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ג (1933)

תוכן הספר ומהותו: ספר זה הינו למעשה קיבוץ של שלשה קונטרסים שפרסם בעל הסולם בשנת תרצ"ג (1930), ועוד קונטרס רביעי שעמד לפני הדפסה. מאמרים נוספים היו אמורים עוד להתפרסם בסדרה של חמישים חוברות אבל בגלל סיבות שונות לא יצאו לאור.

במאמר "עת לעשות" הפותח את סדרת הקונטרסים, כותב בעל הסולם כי המניעים לכתיבתו הם ההידרדרות הרוחנית והחילון המהיר עד ש"כמעט כל הדור הצעיר נשמט תחת ידינו". את הסיבה להידרדרות זו תולה בעל הסולם בהתעלמות כמעט מוחלטת מהתעסקות בחכמת הקבלה, ובהבנה שטחית של מהות הדת ומטרתה.

בסדרת מאמרים מבאר בעל הסולם רבים מיסודות הדת: ביאור מעמיק במעמד מתן תורה והערבות ההדדית שנתחייב בה כלל ישראל בזמן זה, כיצד מצוות "ואהבת לרעך כמוך" היא כלל גדול בתורה ובחכמת הקבלה.

בית שער הכוונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ט (1939).

תוכן הספר ומהותו: חיבור זה נועד על ידי בעל הסולם להיות כעין מבוא לחיבור רב הקף בביאור כוונות התפילה בימי חול ומועדים, המובאים בכתבי האריז"ל בעיקר בכרך הנקרא "שער הכוונות". מסיבות שונות, החליט בעל הסולם שלא להוציא מחשבתו לאור, ותחת זאת נותר בידינו רק ה"בית שער", שבו מצוטטים לשונות האריז"ל בעיקר בעניין סדר עמידת העולמות, ועליהם צירף בעל הסולם את ביאורו "אור פשוט".

ספר הזהר עם פירוש הסולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תש"ג – תשט"ו (1955 – 1943)

הוצאה לאור ראשונה: בית אולפנה רבתא עיטור רבנים.

תוכן הספר ומהותו: ספר הזוהר – למרות חשיבותו הרבה של ספר הזהר הוא נותר חתום מהמוני בית ישראל מעז התגלותו.

ישנם פירושים רבים מגדולי המקובלים, שהסבירו את הזוה"ק לעומקו, אך לא היה בידם ליתן כלים אל הלומד להבין את דבריהם, כך שגם עם מח כביר וחשק עז פירושם נותר חתום כדברי הזהר עצמו. פירושים אחרים נכתבו בניסיון לפשט את הזהר ולתרגמו ללשון הקודש בצורה עממית השווה לכל נפש, אולם לא היה בהם כדי ליתן סיפוק לחפצים להבין בשיעור מה את רזיה ועומקה, כי הרי אין ההבנה הפשוטה של המילים שלו אלא כקליפה המכסה את הפרי.

עד שהגיעה עת רצון, ובעל הסולם טרח להסיר את הלוט המכסה על הזוהר, והציב "סולם" בו ניתן לעלות בהבנת הזוהר.

פירוש "הסולם" חולל פלאות בהבנת הזוהר ולימודו. מחד גיסא הוא אכן מתרגם בפשטות את כל דברי הזוהר ללשון הקודש, מהחל ועד כלה, באופן שכל יהודי ויהודי יוכל להבין את הנאמר, גם ללא הכנה מוקדמת. אולם מאידך הוא לא עצר בזאת, אלא בפעם הראשונה בתולדות לימוד הזוהר הוא גם נתן פירוש מקיף להבנת פנימיות הזוהר עם פתיחה והקדמות המפשטים ומבארים את נושאי הלימוד, באופן שהרוצה מתוך תשוקה פנימית לבא בשערי הזוהר הקדוש – יוכל להתעלות בסולם שהציב לו בעל הסולם ולצלול בעומק סודות הזוהר.

פעמים רבות מביא בעל הסולם בסופי המאמרים פירוש מקיף יותר לכל תוכן המאמר, ולעיתים, כשנדרש הסבר ארוך, נכתב פירוש "מראות הסולם" לצד פירוש "הסולם".

לצד פירושו, ערך בעל הסולם גם את גוף דברי הזוהר: חילק את הטקסט לקטעים, פיסק אותו, וערכו לפי סדר מאמרים.

בראש פירושו הצמיד בעל הסולם את הספרים הבאים: פתיחה לחכמת הקבלה – שהוא קיצור של כל סדר השתלשלות חכמת הקבלה, וחשיבותו רבה ללומד המתחיל. פתיחה לפירוש הסולם – שהוא ביאור מקיף לנושאים שונים בחכמת הקבלה המובאים רבות בקיצור בגוף דברי "הסולם". מבוא לספר הזוהר – הנותן הסבר לתוכן ולמדרגה שבה עוסק ספר הזוהר. הקדמה לספר הזהר – ובה ביאור בדרכי עבודת ה' למהות האדם ועבודתו בעולם.

פירוש "הסולם" הינו חיבורו המרכזי של בעל הסולם, על שמו הוא מכונה "בעל הסולם", ובו הוא ראה את עיקר תפקיד חייו ביחס לדורות הבאים, כפי שיעידו עשרות העובדות שבהן ניכר גודל החשיבות שרחש לכתיבת הפירוש והטרחה והיגיעה העצומה שהשקיע בהכנתו. ואכן, משהשלים את כתיבת הפירוש, השלים כנראה בעל הסולם את תפקידו בעולם ונפטר לחיי עולמים. שני הכרכים האחרונים נדפסו כבר אחר הסתלקותו.

פרי חכם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשמ"ה-תשס"ג (2003 – 1985).

הוצאה לאור ראשונה: הרב אברהם יחזקאל אשלג

תוכן הספר ומהותו: כרך ראשון "מאמרים", הינו בעיקר מאמרים וטיוטות למאמרים העוסקים בביאור נושאים במחשבת ישראל כמו "הגלות והגאולה", "חכמת ישראל בערך חכמת החיצונים", וכדומה. כרך שני "אגרות קודש", הינו אוסף מכתבים מבעל הסולם לתלמידיו, ומתוכנם ניתן ללמוד על דרך הנהגתו והדרכתו לתלמידיו. כרך שלישי "שיחות קודש" וכרך רביעי "על התורה", הינם לקט כתבי יד מבעל הסולם שנסדרו לפי נושאים ולפי פרשיות התורה.

אור הבהיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשנ"א (1991)

הוצאה לאור ראשונה: הרב אברהם ברנדוויין.

תוכן הספר ומהותו: ערכים בחכמת הקבלה ומחשבת ישראל, המסודרים לפי סדר אלף-בית, ונדפסו מתוך כתב יד של בעל הסולם.

אדרא זוטא קדישא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשס"ד (2004).

הוצאה לאור ראשונה: מכון "עטרת שלמה".

תוכן הספר ומהותו: ישנו פירוש של האריז"ל ל"אדרא זוטא" שהינו המאמר שאמר רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו ביום הסתלקותו מן העולם. בין כתביו של בעל הסולם נמצא גנוז צרור כתבים בהם הוא מבאר ומסביר את ביאור האר"י, זאת בנוסף לפירוש "הסולם" שכתב הוא עצמו על ה"אדרא זוטא" במסגרת פירושו המקיף על ספר הזהר.

פתח השער[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשס"ט (2009).

הוצאה לאור ראשונה: מכון "עטרת שלמה".

תוכן הספר ומהותו: לקט שירים, תפילות אישיות, רשימות רוחניות וכתבים, שנדפסו מתוך כתב יד של בעל הסולם שכתבם בשנת תרע"ט (1919).

אגרות הסולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשע"ג (2013) מהדורה שנייה תשע"ז.

הוצאה לאור ראשונה: מכון "אור הסולם".

תוכן הספר ומהותו:מכתבים שכתב בעל הסולם לתלמידיו בתוספת מכתבים חדשים שלא ראו אור מעולם, הערות עזר קצרות, אלפי מראי מקומות ומפתחות לפי נושאים בעבודת ה'.מסמך נדיר המאפשר הצצה לעולמם הפנימי המתחבט והמתלבט בשאלות בדרכי עבודת ה' של בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזהר, ותלמידיו המביאה את הקורא להזדהות ושאיפה להתעלות לרום מעלתם.

פירוש "פנים מאירות" ו"פנים מסבירות" על ה"עץ חיים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרפ"ז – תר"צ (1930 – 1927)

הוצאה לאור ראשונה: הרב דוד מינצברג והרב משה ברוך למברגר.

תוכן הספר ומהותו: פירוש על הספר "עץ חיים" מהאריז"ל, שהינו הבריח התיכון והחיבור העיקרי בסדר ההבנה וההשתלשלות של חכמת הקבלה. הספר "עץ חיים" כשלעצמו, הינו סתום מכל וכל לבאים בשעריו, המתעמקים בו והחפצים לבא בסודו ללא הדרכה מפי רב מובהק שקיבל גם הוא מרבותיו, מועדים להיכשל ולהסתבך בו, לשגות בהבנתו ולהגשים את שפתו הרוחנית. כיוון שכתבי האריז"ל לא נכתבו לפי סדר השתלשלות החכמה, אלא נאמרו בשיעורים על ידי האר"י לפי שאלות של תלמידים, ופעמים רבות סטו והסתעפו למרחבי החכמה, ראה בעל הסולם לנחוץ, לא רק לבאר את דברי האר"י הקדוש, אלא גם לסדרם כסדר, מן הקל אל הכבד, ממחשבת הבריאה של רצונו להיטיב לנבראיו, עדי המשכיותה בעולמות ופרצופים לפרטי פרטים. כל נושא וכל שלב, נערך ב'ענף' מיוחד לעצמו, דהיינו פרק העוסק אך בו. בצמוד לדברי האר"י ערך את פירושו "פנים מאירות", המבאר באופן מקומי את ביאור המילות, אשר כל מילה ומילה הנראית כגשמית, למעשה מרמזת על בחינה רוחנית. בסופו של כמעט כל פרק הובא פירוש "פנים מסבירות" המבאר בצורה הקפית את הנושא שבו עסק האר"י בקטעים שצוטטו, צולל בעמק העיון ומבארו כראוי למתחילים: תוכן סדר הספירות, הסבר ההשתלשלות, דיוק מקומות הפרצופים וכדומה. בתחילת הספר צורפו הקדמה בעניין תוכן הספר וענייני עבודת ה', וכן פתיחה כוללת לחכמה.

לעיון נוסף כנס לכלים לימודיים

תלמוד עשר הספירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ג – תרצ"ז (1937 – 1933)

הוצאה לאור ראשונה: מהדורה פנימית, המשוכפלת בכמות מצומצמת במכונת "סטנסיל".

תוכן הספר ומהותו: שנים ספורות אחר הוצאת פירושי "פנים מאירות ומסבירות", ראה בעל הסולם כי חיבורו לא השיג את מטרתו, ועדיין מתקשים הלומדים לבא בשערי תורת האר"י, על כן שינס מותניו בשנית לחבר חיבור נוסף, בו הופשטו והוסברו ביתר פירוט לשונות האר"י וסגנונו, וכן הביאור ההקפי הותאם עד אשר "כל מעיין בינוני" יוכל להיכנס בפתחי החכמה. הביאור המקומי נקרא בשם "אור פנימי", והביאור ההקפי שבסוף כל חלק: "הסתכלות פנימית". בשונה מהחיבור הקודם, הובאו בספר זה קטעים מכל כתבי האר"י, ולאו דווקא מן הספר "עץ חיים". הם נערכו בשישה עשר חלקים (שנקראו "שיעורים" במהדורה הראשונה), כשכל חלק מתמקד בשלב מסוים בהשתלשלות החכמה מן הקל אל הכבד. בסוף כל חלק צורף לוח שאלות ותשובות. אחד מהם עוסק במילון המילים והערכים שנתחדש באותו החלק, והשני, הוא שאלות סיכום על הנלמד.

לספר רחב הקף זה, צורפו שתי הקדמות המבארות את שיטתו של בעל הסולם בעניינים רבים בעבודת ה' ובלימוד פנימיות התורה. בהדפסות שנדפסו אחר פטירת בעל הסולם – הן צורפו לאחת.

מני אז שהוצא לאור, נחשב ספר זה למרכזי בין ספרי בעל הסולם בביאור חכמת הקבלה, ותלמידיו ותלמידי תלמידיו קבעו בו את עיקר לימודם.

לעיון נוסף כנס לכלים לימודיים

הגדה של פסח "וזאת ליהודה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תר"צ (1930)

תוכן הספר ומהותו: שלשה ביאורים קצרים ומאמר רחב יותר בענייני עבודת ה' על סדר ההגדה של פסח, שצורפו להגדה של פסח שהדפיס אחד מתלמידי בעל הסולם באותו הזמן. ההגדה כמו שהיא לא נדפסה בשנית, והמאמרים נדפסו בהמשך אם בצורת הגדה מורחבת, ואם בסוף ספר "מתן תורה".

מתן תורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ג (1933)

תוכן הספר ומהותו: ספר זה הינו למעשה קיבוץ של שלשה קונטרסים שפרסם בעל הסולם בשנת תרצ"ג (1930), ועוד קונטרס רביעי שעמד לפני הדפסה. מאמרים נוספים היו אמורים עוד להתפרסם בסדרה של חמישים חוברות אבל בגלל סיבות שונות לא יצאו לאור.

במאמר "עת לעשות" הפותח את סדרת הקונטרסים, כותב בעל הסולם כי המניעים לכתיבתו הם ההידרדרות הרוחנית והחילון המהיר עד ש"כמעט כל הדור הצעיר נשמט תחת ידינו". את הסיבה להידרדרות זו תולה בעל הסולם בהתעלמות כמעט מוחלטת מהתעסקות בחכמת הקבלה, ובהבנה שטחית של מהות הדת ומטרתה.

בסדרת מאמרים מבאר בעל הסולם רבים מיסודות הדת: ביאור מעמיק במעמד מתן תורה והערבות ההדדית שנתחייב בה כלל ישראל בזמן זה, כיצד מצוות "ואהבת לרעך כמוך" היא כלל גדול בתורה ובחכמת הקבלה.

לעיון נוסף כנס לכלים לימודיים

בית שער הכוונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תרצ"ט (1939).

תוכן הספר ומהותו: חיבור זה נועד על ידי בעל הסולם להיות כעין מבוא לחיבור רב הקף בביאור כוונות התפילה בימי חול ומועדים, המובאים בכתבי האריז"ל בעיקר בכרך הנקרא "שער הכוונות". מסיבות שונות, החליט בעל הסולם שלא להוציא מחשבתו לאור, ותחת זאת נותר בידינו רק ה"בית שער", שבו מצוטטים לשונות האריז"ל בעיקר בעניין סדר עמידת העולמות, ועליהם צירף בעל הסולם את ביאורו "אור פשוט".

ספר הזהר עם פירוש הסולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תש"ג – תשט"ו (1955 – 1943)

הוצאה לאור ראשונה: בית אולפנה רבתא עיטור רבנים.

תוכן הספר ומהותו: ספר הזוהר – למרות חשיבותו הרבה של ספר הזהר הוא נותר חתום מהמוני בית ישראל מעז התגלותו.

ישנם פירושים רבים מגדולי המקובלים, שהסבירו את הזוה"ק לעומקו, אך לא היה בידם ליתן כלים אל הלומד להבין את דבריהם, כך שגם עם מח כביר וחשק עז פירושם נותר חתום כדברי הזהר עצמו. פירושים אחרים נכתבו בניסיון לפשט את הזהר ולתרגמו ללשון הקודש בצורה עממית השווה לכל נפש, אולם לא היה בהם כדי ליתן סיפוק לחפצים להבין בשיעור מה את רזיה ועומקה, כי הרי אין ההבנה הפשוטה של המילים שלו אלא כקליפה המכסה את הפרי.

עד שהגיעה עת רצון, ובעל הסולם טרח להסיר את הלוט המכסה על הזוהר, והציב "סולם" בו ניתן לעלות בהבנת הזוהר.

פירוש "הסולם" חולל פלאות בהבנת הזוהר ולימודו. מחד גיסא הוא אכן מתרגם בפשטות את כל דברי הזוהר ללשון הקודש, מהחל ועד כלה, באופן שכל יהודי ויהודי יוכל להבין את הנאמר, גם ללא הכנה מוקדמת. אולם מאידך הוא לא עצר בזאת, אלא בפעם הראשונה בתולדות לימוד הזוהר הוא גם נתן פירוש מקיף להבנת פנימיות הזוהר עם פתיחה והקדמות המפשטים ומבארים את נושאי הלימוד, באופן שהרוצה מתוך תשוקה פנימית לבא בשערי הזוהר הקדוש – יוכל להתעלות בסולם שהציב לו בעל הסולם ולצלול בעומק סודות הזוהר.

פעמים רבות מביא בעל הסולם בסופי המאמרים פירוש מקיף יותר לכל תוכן המאמר, ולעיתים, כשנדרש הסבר ארוך, נכתב פירוש "מראות הסולם" לצד פירוש "הסולם".

לצד פירושו, ערך בעל הסולם גם את גוף דברי הזוהר: חילק את הטקסט לקטעים, פיסק אותו, וערכו לפי סדר מאמרים.

בראש פירושו הצמיד בעל הסולם את הספרים הבאים: פתיחה לחכמת הקבלה – שהוא קיצור של כל סדר השתלשלות חכמת הקבלה, וחשיבותו רבה ללומד המתחיל. פתיחה לפירוש הסולם – שהוא ביאור מקיף לנושאים שונים בחכמת הקבלה המובאים רבות בקיצור בגוף דברי "הסולם". מבוא לספר הזוהר – הנותן הסבר לתוכן ולמדרגה שבה עוסק ספר הזוהר. הקדמה לספר הזהר – ובה ביאור בדרכי עבודת ה' למהות האדם ועבודתו בעולם.

פירוש "הסולם" הינו חיבורו המרכזי של בעל הסולם, על שמו הוא מכונה "בעל הסולם", ובו הוא ראה את עיקר תפקיד חייו ביחס לדורות הבאים, כפי שיעידו עשרות העובדות שבהן ניכר גודל החשיבות שרחש לכתיבת הפירוש והטרחה והיגיעה העצומה שהשקיע בהכנתו. ואכן, משהשלים את כתיבת הפירוש, השלים כנראה בעל הסולם את תפקידו בעולם ונפטר לחיי עולמים. שני הכרכים האחרונים נדפסו כבר אחר הסתלקותו.

לעיון נוסף כנס לכלים לימודיים

פרי חכם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשמ"ה-תשס"ג (2003 – 1985).

הוצאה לאור ראשונה: הרב אברהם יחזקאל אשלג

תוכן הספר ומהותו: כרך ראשון "מאמרים", הינו בעיקר מאמרים וטיוטות למאמרים העוסקים בביאור נושאים במחשבת ישראל כמו "הגלות והגאולה", "חכמת ישראל בערך חכמת החיצונים", וכדומה. כרך שני "אגרות קודש", הינו אוסף מכתבים מבעל הסולם לתלמידיו, ומתוכנם ניתן ללמוד על דרך הנהגתו והדרכתו לתלמידיו. כרך שלישי "שיחות קודש" וכרך רביעי "על התורה", הינם לקט כתבי יד מבעל הסולם שנסדרו לפי נושאים ולפי פרשיות התורה.

אור הבהיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשנ"א (1991)

הוצאה לאור ראשונה: הרב אברהם ברנדוויין.

תוכן הספר ומהותו: ערכים בחכמת הקבלה ומחשבת ישראל, המסודרים לפי סדר אלף-בית, ונדפסו מתוך כתב יד של בעל הסולם.

אדרא זוטא קדישא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשס"ד (2004).

הוצאה לאור ראשונה: מכון "עטרת שלמה".

תוכן הספר ומהותו: ישנו פירוש של האריז"ל ל"אדרא זוטא" שהינו המאמר שאמר רבי שמעון בר יוחאי לתלמידיו ביום הסתלקותו מן העולם. בין כתביו של בעל הסולם נמצא גנוז צרור כתבים בהם הוא מבאר ומסביר את ביאור האר"י, זאת בנוסף לפירוש "הסולם" שכתב הוא עצמו על ה"אדרא זוטא" במסגרת פירושו המקיף על ספר הזהר.

פתח השער[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשס"ט (2009).

הוצאה לאור ראשונה: מכון "עטרת שלמה".

תוכן הספר ומהותו: לקט שירים, תפילות אישיות, רשימות רוחניות וכתבים, שנדפסו מתוך כתב יד של בעל הסולם שכתבם בשנת תרע"ט (1919).

אגרות הסולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשע"ג (2013) מהדורה שנייה תשע"ז.

הוצאה לאור ראשונה: מכון "אור הסולם".

תוכן הספר ומהותו:מכתבים שכתב בעל הסולם לתלמידיו בתוספת מכתבים חדשים שלא ראו אור מעולם, הערות עזר קצרות, אלפי מראי מקומות ומפתחות לפי נושאים בעבודת ה'.מסמך נדיר המאפשר הצצה לעולמם הפנימי המתחבט והמתלבט בשאלות בדרכי עבודת ה' של בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזהר, ותלמידיו המביאה את הקורא להזדהות ושאיפה להתעלות לרום מעלתם.

לרכישה

הקדמות הסולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשע"ה (2015) מהדורה שנייה תשע"ז.

הוצאה לאור ראשונה: מכון "אור הסולם".

תוכן הספר ומהותו:הוצאה חדשה ומהודרת של כל ההקדמות של בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזהר לספריו העוסקים במהות האדם ומטרתו, ועוסק בחשיבות לימוד חכמת הקבלה בתוספת שש הקדמות חדשות ומאמרים נוספים מבעל הסולם שלא ראו אור ובתוספת הערות שוליים עזר ללומדים. צוות המכון עבד יותר משנה וחצי על הכנתו של הספר שכלל איסוף הקדמות חדשות שטרם ראו אור ממקורות שונים, ומעבר על אלפי כתבי יד מארכיון אור הסולם בכדי לאתר מאמרי בעל הסולם המשלימים ומבארים את תוכן ההקדמות. חשיבותו של הספר ניכרת בהיותו משמש מתחילים ובקיאים כאחד, וביחודם של הכתבים החדשים שבמקוריותם פותחים צוהר לרבדים עמוקים בחכמת הקבלה הנובעים מעולמו הפנימי של רבינו בעל הסולם ונחשפים כאן בפעם הראשונה.

מאמרי הסולם א'[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשע"ו (2016) מהדורה שנייה תשע"ח.

הוצאה לאור ראשונה: מכון "אור הסולם".

תוכן הספר ומהותו:הספר מבוסס על שמונה מאמרים שיצאו בספר מתן תורה ונוספו עליו עשרות מאמרים חדשים שלא יצאו לאור בנושאים אלו, ועוד שסודרו מחדש על פי כתב היד. למאמרים מצורפים הערות שוליים המביאות ציטוטים מכתבי יד נוספים של בעל הסולם ומובאת מספריו האחרים המבארות נושאים המדוברים במאמרים. המאמרים החדשים, ריכוזם וחלוקתם לנושאים מרענן ומחדש את תמונת העולם אותה מציג בעל הסולם ומביאה את הקורא לתובנות ושיאים חדשים.

מלבד הרשימה הנ"ל הכוללת אך ורק ספרים שרשמם בעל הסולם בעצמו, ישנם עוד ספרים מתלמידים שרשמו ממנו דברי תורה: בנו, רבי ברוך שלום, רבי משה ברוך למברגר, רבי בנימין סינקובסקי. וכן: רבי משה מרדכי שולץ, רבי יהודה צבי ברנדוויין, רבי דוד מינצברג, רבי יוסף וינשטוק, רבי משה יאיר וינשטוק.

כן נדפסו במהלך השנים ספרי ליקוטים ומפתחות שונים, כמו "הזוהר על מועדים", "חוק לישראל", "אבן ספיר" ועוד.

ציון הקבר של בעל הסולם

ספר מאמרי הסולם חלק ב – "דרכי עבודה וחסידות"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה: תשפ"א (2021)

250 מאמרים בנושאים שונים בעבודת ה': המאמרים הם מתוך רשימות בכתב ידו של בעל הסולם, ובהם אוצר בלום של הדרכות וביאורים. רוב הגדול של המאמרים היו גנוזים בכתב יד יותר ממאה שנים וכעת רואים אור עולם לראשונה.

המאמרים מראים פן לא מוכר לציבור של דרך העבודה של בעל הסולם- תורה שבעל פה שהיה ידוע רק בין תלמידיו- שילוב של דרך האריז"ל ועבודת הבעל שם טוב. לוקטו בעריכה מפוארת בתוספת מפתחות מראי מקומות והערות.

תלמידי בעל הסולם לפי א"ב[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי שלמה בנימין אשלג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בה' בטבת תר"ע 17/12/1909
  • ממשיך דרך אביו בבית מדרש ברח' שד"ל בבני ברק
  • נפטר בז' בכסלו ב תשמ"ד 13/11/1983.

רבי יהודה צבי ברנדויין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בשנת תרס"ג (1902/3) בצפת כנצר למשפחת אדמו"רים מיוחסת. בעקבות מלחמת העולם הראשונה גלה לאירופה ולמד אצל האדמו"ר רבי יואל מסאטמר, לאחר מכן שב לירושלים שם הצטרף ללומדי הנסתר בישיבת "שער השמיים".
  • כשהגיע בעל הסולם לארץ ישראל, נהיה לתלמיד מסור משך 32 שנים. לאחר פטירת אשתו הראשונה נישא לאחות אשתו של בעל הסולם.
  • לאחר השואה ניאות לבקשת חסידי 'סטרעטין' לכהן כאדמו"ר. מלבד זאת כיהן בערוב ימיו כרב של הסתדרות העובדים. עיקר חייו הקדיש להמשך מפעלו של בעל הסולם במסירת שיעורים, הן בבית מדרשו שבתל אביב, והן בישיבת "קול יהודה" שהקים בירושלים העתיקה אחר שחרורה.
  • נפטר בי"ח ניסן תשכ"ט (6/4/1969).
  • מחיבוריו: פירוש "מעלות הסולם" על תיקוני זוהר, "הגהות ומראי מקומות" על כתבי האר"י.

הרב יעקב מרדכי ברנדוויין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בשנת תרנ"ה (1894/5) בפולין לאביו האדמו"ר מסטרעטין, ולאחר שהתייתם בגיל רך נשלח לגדול אצל סבו שהתגורר בירושלים, ובזה נותר כנצר ממשפחה מסועפת שנכחדה כולה בשואה.
  • הוא דבק בבעל הסולם סמוך לביאתו ארצה, ובעקבות כך נרדף בצורה קשה על ידי מיודעיו שראו זאת בעין רעה. עם זאת, הוא הצטיין כתלמיד מסור ונאמן.
  • נפטר בד' כסלו תשט"ו (29/11/1954).

הרב יהושע הורביץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בירושלים.
  • ר' יהושע יסד את החבורה הראשונה סביב בעל הסולם.
  • בעל הסולם כינהו באחד ממכתביו: "המובחר שבתלמידי".
  • לאחר פטירת בעל הסולם דבק בבנו הרב"ש, והיה מראשי החבורה.
  • נפטר בי"ב סיון תשל"ב (25/5/1972).

הרב יוסף וינשטוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בירושלים.
  • בהשפעת בן דודו רבי משה יאיר דבק בבעל הסולם ונהיה לתלמיד מסור. בראש ספרו "וילקט יוסף" העוסק בשורש מנהגים שונים על פי חכמת הקבלה, ערך מעל מאה אמרות שונות בעבודת ה' אותם שמע מפי בעל הסולם.
  • התמסרות מיוחדת גילה להדפסת ספרי בעל הסולם, נחשב גם לראשון שליקט את הקדמות בעל הסולם לספר מיוחד בשם "ספר ההקדמות".
  • נפטר בי"א תמוז תשל"ו (9/7/1976).

הרב משה יאיר וינשטוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בירושלים.
  • מתחילה למד את תורת הנסתר מחכמי המקובלים הספרדים שבירושלים, אך בעקבות חברותא שנקבעה בינו לבין בעל הסולם בהלכות איסור והיתר, נעשה רבי משה יאיר לתלמידו בעיקר בחכמת הנסתר. לימים אמר: "טרם בואי לבעל הסולם כבר היו שגורים בפי בעל פה כל כתבי האר"י, אולם להבינם הצלחתי רק אצלו".
  • בשל מחלה שפגעה במיתרי קולו, לא יכל להעמיד תלמידים, ואת עיקר מרצו השקיע בכתיבה.
  • נפטר בט' באב תשמ"ב (27/9/1982).

הרב משה ברוך למברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בפולין בשנת תרנ"ו (1895/6) ועלה בצעירותו לארץ.
  • משהכיר את בעל הסולם ונעשה לתלמידו, היה רבו לתמצית חייו. הוא הקדיש את כל כולו לצורכי בעל הסולם והיה למשמשו.
  • פרק מיוחד בחייו הינו התמסרותו להדפסת ספרי בעל הסולם והפצתם.
  • נפטר בה' באדר תשמ"א (9.2.1981).
  • מכתביו ותולדותיו נדפסו בספרים "משה עבדי" ו"ברכת משה".

הרב דוד מינצברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בירושלים.
  • בחיפושיו אחר רבי ומדריך בעבודת ה' דבק בבעל הסולם והיה לאחד מתלמידיו המובהקים.
  • עוד בחיי בעל הסולם הוסמך על ידו למסור שיעורים לירושלמים שבתלמידיו – בחסידות, בספר הזהר ובתלמוד עשר הספירות – והוא המשיך בכך במסירות בבית מדרשו "בית יהודה" שבירושלים, עד הסתלקותו.
  • נפטר בה' בניסן תשל"ה (17/3/1975).

הרב דוד הרב יצחק מאיר קופרברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נולד בשנת תרמ"ה (1884/5) בלובלין שבפולין, עלה עם כמה מאחיו לארץ. כאן דבק בבעל-הסולם, והיה גם לתלמידו הראשון בתל אביב.
  • נפטר בכו' אדר א' תשי"ז (27/2/1957)

הרב לוי יצחק קרקובסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יליד ארצות הברית שעלה לירושלים, שם התוודע לבעל הסולם והיה לו לתלמיד מסור. בין השאר, הוא נסע בשליחותו לארצות הברית לאספת כספים עבור הדפסת הספרים. בהמשך הוא גם פתח בניו יורק בית מדרש ללימוד תורת ההקבלה.
  • נפטר בכ"א תשרי תשכ"ב (01.10.1961).

הרב יצחק אגסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היה תלמיד בעשר שנותיו האחרונות של בעל הסולם.
  • בעל הסולם התבטא אודותיו שיש לו נשמה גבוהה, והעריכו מאד. היה בעל מח ולב, עמקן גדול בכתבי בעל הסולם וסמל ודמות לאהבת חברים לביטול לרב והקדשת כל ישותו למען הזולת, השקיע יגיעה עצומה בעבודת ה' והיה באופן לא רשמי ראש חבורת תלמידי הרב"ש.
  • נפטר בג' חשון תשל"א.

הרב מנחם אדלשטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התקרב לבעל הסולם על ידי רבי דוד מינצברג שלימדו בישיבה.
  • התגורר רוב שנותיו בטבריה ועם זאת הרבה בנסיעות והיה קשור בכל לב לבעל הסולם (יש מכתב הדרכה עבורו באגרות הסולם). אחר פטירת בעל הסולם התבטל לרב"ש עבר לגור במחיצתו בבני ברק. כל ימיו קם ללימוד לפנות-בוקר, השרה רוממות ושמחה בין החבריא והיה אהוב על כולם.
  • נפטר בכ"ח חשון תשנ"ד.

הרב אברהם אהרנוביץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היה מחסידי באיאן.
  • בשנים הראשונות של בעל הסולם בארץ-ישראל היה אחד מן החבריא (יש מכתב עבורו באגרות-הסולם), אולם בעקבות רדיפות קשות ולחצים נאלץ להרפות מן הקשר.
  • בשנותיו האחרונות הוכר כדמות מופת, רבים שיחרו לפתחו, והוא מצידו אמר שאת כל המוחין שיש לו קיבל אצל בעל הסולם.

הרב יוסף אפרתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד חכם ליטאי מפתח תקווה ששלח לבעל הסולם שהוא למד בספריו ומבקש להתקבל אצלו כתלמיד, ובעל הסולם אכן קבלו לשיעוריו, אהב גם לשוחח עימו בתורת הנגלה.

הרב קלמן ארליכמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם החל מתקופת תל אביב, התגורר בחולון והיה שם דמות יחידה של יהודי חסידי אצילי, הקים בית כנסת בשכונתו, וכל ימיו קם לפנות בוקר ללימוד. אחר פטירת בעל הסולם המשיך כנראה ללמוד אצל רבי יהודה צבי ברנדוויין.
  • נפטר בי"ז תשרי תשכ"ז.

הרב אברהם אשכנזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם עוד מזמן גבעת-שאול. בעל הסולם חיבבו מאד וכמה מכתבים אליו מודפסים באגרות-הסולם, התגורר בטבריה ועם זאת התמסר משם ללא גבול לכל צרכיו של בעל הסולם, דבק מאוד בתורתו בלימוד לפנות-בוקר וקירב יהודים אחרים במקום ללימוד.
  • אחר פטירת בעל הסולם נמנה עם ראשוני תלמידי הרב"ש, ובהמשך עבר לגור בבני ברק.
  • נפטר בז' בסיון תשס"ז כבן מאה שנים.

הרב יעקב אשלג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנו ותלמידו של בעל הסולם, התבטל אליו ללא גבול והיה גבאי בבית מדרשו.
  • בהמשך התבטל לאחיו הגדול הרב"ש, ותקופה מסוימת השיערים של הרב"ש לפנות בוקר התקיימו בביתו.
  • נפטר בכ"ב מרחשון תשל"ז.

הרב משה אשלג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בן זקוניו של בעל הסולם, קנה עיקרי החכמה ועבודת ה' בעיקר אצל אחיו הגדול הרב"ש, התמיד לבא לשיעוריו לפנות בוקר וערב, והיה אהוב על כל בני החבורה.
  • נפטר בז' אייר תשמ"ה.

הרב דב בליזינסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוזכר כמה פעמים ברשימת תלמידי בעל הסולם ששילמו דמי חבר לשיעורים.
  • בנו של רבי שמואל בליזנסקי גיסו של בעל הסולם.

הרב שמואל בלזינסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גיסו של בעל הסולם ואחד מחשובי תלמידיו.
  • דבק כל ימיו בתורתו העריצו במאד מתוך הכרות אישית קרובה עוד מפולין, ולמד שנים רבות גם כן אצל הרב"ש.
  • נפטר בתשנ"א.

הרב פנחס ברנדויין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היה מחבורת האברכים בירושלים שלמדה בעיקר אצל רבי דוד מינצברג, וע"פ הוראת בעל הסולם היה הוא בעל-תוקע בבית המדרש בירושלים. משך שנים רבות למד בחבורתא עם רבי משה ברוך למברגר לפנות בוקר. נודע כתלמיד חכם מופלג, מסר נפשו לתפילה ולחסד.
  • נפטר בג' חשון תשס"ג.

הרב הלל גלבשטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ממשפחה חבדי"ת מיוחסת, התקרב לבעל הסולם בשנותיו האחרונות בתל אביב והמתסר ללא גבול ללימוד בתורה בעיון ועמקות והצנע לכת.
  • בהמשך התמיד לבא לשיעוריו של הרב"ש לפנות בוקר והיה לאחד מראשי חבורת תלמידיו.
  • בהוראת הרב"ש, מסר בשנותיו האחרונות שיעורים בספרי בעל הסולם והעמיד תלמידים רבים.
  • נפטר בכ"א אדר תשנ"ד.

הרב זונדל הגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נצר לשושלת אדמורי"ם שלאחר הכרות עם רבי דוד מינצברג ביקש להתקבל כתלמיד אצל בעל הסולם, דבר שבעל הסולם ניאות לו רק אחרי שראה התמדתו במשך שלש שנים בלימוד אצל ר"ד מינצברג.
  • בסוף ימיו כיהן כרב בית כנסת באזור מגוריו.

הרב ברוך הורנצ'יק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם ובהמשך תלמיד מובהק לרבי יהודה צבי ברנדוויין.
  • נפטר כ"ה סיון תשנ"ו.

הרב יעקב הלפרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מחסידי פוריסוב בחו"ל, ולאחר השואה עלה ערירי לארץ ישראל ודבק בבעל הסולם, מוזכר כמה פעמים ברשימת נותני מס השיעורים.

הרב יוסף וורשבסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היה חסיד גדול של בעל הסולם ובהמשך של בנו רבי שלמה בנימין, תמך מאד בהוצאת הספרים.

הרב אהרן למברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היה דבוק מאד בבעל הסולם ובתורתו, ולאחר מכן היה מראשי חבורת תלמידי רבי דוד מינצברג.
  • נפטר בתשס"ז.

הרב עזריאל חיים למברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם בשנותיו האחרונות, שמר מכל משמר על הנהגותיו של רבו, ודבק מאד בתורתו, היה מראשי חבורת התלמידים אצל בנו הרב"ש, נכדו רבי שמואל, ואדמו"ר הרב גרנירר שליט"א.
  • נפטר בי"ז טבת תשע"ו.

הרב שלמה זלמן למברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שימש את בעל הסולם בשש שנותיו האחרונות, והמשיך אחר כך בדבקות רבה בלימוד בתורתו אצל בנו הרב"ש, נכדו רבי שמואל, ואדמו"ר הרב גרנירר שליט"א.

הרב שמואל יהושע למברגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אחיו של רבי משה ברוך. התאמץ מאד לתמוך בידי בעל הסולם בכספו, התבטל אליו במאד.
  • נפטר בשנת תש"ח (התלמיד היחיד שנפטר בחיי בעל הסולם).

הרב אפרים מינצברג[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנו בכורו של רבי דוד מינצברג וממלא מקומו בהנהגת קהילת בית יהודה בירושלים.
  • נפטר בתשנ"א.

הרב בנימין סינקובסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איש פלא, אחד ומיוחד בחבורת התלמידים, ובעל הסולם מנה אותו בין אלו שקיבלו ממנו את החכמה, ויעידו על כך כתביו שנדפסו בספר יד בנימין ושחלקם עדיין בכתב יד ומצפים לגואל.
  • אחרי פטירת בעל הסולם מסר שיעורים לקבוצת תלמידים מובחרת.
  • נפטר בכ' בכסלו תשמ"ז.

הרב יואל סמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד רבי בנימין סינקובסקי, והספיק עוד ללמוד כנראה גם אצל בעל הסולם.
  • נפטר תשנ"א.

הרב משה יוסף פלינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם ורבי בנימין סינקובסקי. כיהן כרב בית כנסת בתל אביב.

הרב מרדכי קלאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם ודבק כל ימיו באורחותיו.
  • בהמשך היה מראשי חבורת תלמידי הרב"ש.
  • הקדיש את חייו להפצת ספרי בעל הסולם.
  • נפטר בט' ניסן תשל"ט.

הרב יעקב שולקעס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד חכם מובהק מתלמידי החפץ חיים, שנתוודע לשיטת בעל הסולם והתקבל אצלו כתלמיד, ולמרות שהיה אצלו רק שנים מועטות בעל הסולם הפליא את מעלתו.
  • בהמשך התבטל לרב"ש והיה אחד ומיוחד בחבורת תלמידיו.
  • נפטר בכ"ט אב תשכ"ו.

הרב אהרן שמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תלמיד בעל הסולם ורבי יהודה צבי ברנדווין.
  • התמיד לבא לשיעורי בעל הסולם למרות שלא הבין את שפת היידיש שבה נאמרו, בד בבד השקיע מאמצים בלימוד החכמה, ומהערכתו של בעל הסולם אליו הוא החל למסור שיעורים גם בלשון הקודש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאמרי הסולם א
  • מאמרי הסולם ב
  • הקדמות הסולם
  • אגרות הסולם
  • ספר הזוהר עם פירוש הסולם
  • תלמוד עשר הספירות
  • אור הבהיר
  • פתח השער
  • אבן ספיר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]