טיוטה:אנני אדסון טיילור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנני אדסון טיילור (Annie Edson Taylor) הייתה האישה הראשונה והאדם הראשון שחצה את מפלי הניאגרה בחבית.

אנני אדסון טיילור (24 אוקטובר 1838 - 29 באפריל 1921) הייתה מורה אמריקאית שביום הולדתה ה-63 חצתה את מפלי הניאגרה בחבית, והייתה בכך לאדם הראשון ששרד ניסיון כזה. משערים שהמניע שלה היה כלכלי, אבל היא לא ראתה כסף רב מפעולתה.

שנות חייה המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה באוקטובר 1838 במדינת אבורן בניו יורק, למשפחת אדסון מרובת הילדים (8). אביה היה בעלים של טחנת קמח והוא נפטר כשהייתה בת 12. הותיר אחריו מספיק ממון לכלכלת משפחתו. סיימה בהצטיינות לימודי הוראה. במהלך לימודיה התחתנה עם דוד טיילור, והתאלמנה ממנו.

במהלך נדודיה בשנים שלאחר מכן, הגיעה לביי סיטי במישיגן, שם תכננה לבצע הסבה מקצועית למורה למחול. ופתחה שם בי"ס למחול. בהמשך לימדה מוזיקה בסאלוט סט. מארי, טקסס ומדינות נוספות. לבסוף שבה לביי סיטי מרוששת.

מפלי הניאגרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשאיפה להבטיח את עתידה הכלכלי, החליטה להיות הראשונה שתחצה את מפלי הניאגרה בחבית. אנני השתמשה בחבית שנבנתה במיוחד לצורך זה, מלוחות אלון מחושקים בחישוקי ברזל ומרופדת מבפנים. לאחר מספר דחיות בהשקת החבית, בעקר כי אנשים חששו להיות חלק מ"תוכנית התאבדותית", חתולה ביתית עברה במפלי הפרסה (הצד הקנדי של הניאגרה) בתוך החבית של אניי לצורך בדיקות עמידות וחוזק. לפי השמועה החתולה שרדה ולאחר כשבע עשרה דקות צולמה כשראשה מדמם יחד עם אנני.

ב-24 באוקטובר 1901, ביום הולדתה ה-63 החבית הושקה מסירת חתירה וטיילור נכנסה לתוכה. היא הביאה עימה כרית דמוית לב למזל. לאחר איטום המכסה חברים דחסו פנימה אויר במשאבת אופניים. החור ששימש לצורך זה נאטם בפקק שעם, וטיילור נסחפה לאורך החוף האמריקאי מדרום לאי העיזים.

הזרם באגם הניאגרה סחף את החברית לעבר מפלי הפרסה שמאז שימשו למרבית הפעלולים הנועזים במפלים, והמצילים הגיע לחבית זמן קצר לאחר הצניחה. טיילור נמצאה חיה וללא פגע פרט לחבורה על ראשה. המסע כולו ארך פחות מ-12 דקות, אבל נדרש זמן לפתוח את החבית.

לאחר המסע, טיילור אמרה לכתבים: "לו גם הייתה זו נשימתי האחרונה, הייתי מזהירה אנשים מלנסות לחזור על ההישג... עדיף ללכת במעלה לוע תותך, ולדעת שהוא עתיד לפוצץ אותך לפיסות מאשר לעשות עוד מסע במפלים."

סוף ימיה ומותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיילור נפטרה ב-29 באפריל 1921 בגיל 82, במרפאה בלוקפורט במחוז ניאגרה, ניו יורק, ונקברה סמוך להרפתקן יליד אנגליה, קרליסל ד. גרהם בחלקת "מנוחת הפעלולנים" של בית הקברות של אוקווד במפלי הניאגרה, ניו יורק. הלוויה נערכה ב-5 במאי 1921. היא נהגה להתלונן על בריאותה הרופפת וראייתה הלקויה וטענה שאלו נגרמו ממסעה במפלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנני אדסון באי-סטוריה https://herstory.co.il/אנני-אדסון-טיילר/

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]