טיוטה:ארני לורנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*ארני לורנס* - *סקסופוניסט ג'אז*

ארנולד לורנס פינקלשטיין הידוע יותר בשם ארני לורנס (10 ליולי, 1938 ברוקלין - 22 באפריל, 2005 ירושלים) היה סקסופוניסט ג'אז יהודי אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורנס למד קלרינט בצעירותו לפני שעבר לסקסופון. מגיל 12 הוא ניגן במועדונים באזור הרי הקטסקיל שבארצות הברית ובגיל 17 כבר הופיע במועדון הבירדלנד המפורסם ובשלב מסוים אף ניגן שם עם ג'ון קולטריין. הוא ניגן עם צ'ארלס מינגוס, ת'אד ג'ונס, מיינרד פרגוסון, קלארק טרי והדוכס פירסון אך לא הקליט את הקלטותיו הראשונות עד 1966 וניגן ב"הסוחר" של צ'יקו המילטון. הוא עבד מספר שנים והפך לסולן בתוכנית The Tonight Show משנת 1967 עד 1972. התקליטים הראשונים שלו כמוביל הופיעו בשנת 1968.

בתחילת שנות השבעים לורנס ניגן עם ווילי בובו ואז הצטרף להרכב המפורסם "דם, יזע ודמעות" בשנת 1974. הוא עשה סיבוב הופעות עולמי עם ליזה מינלי בשנים 1978-1979, והוציא עוד כמה תקליטים בשמו שלו לפני שיצא לסיבוב הופעות עם לואי בלסון ואלווין ג'ונס בתחילת שנות ה-80. הוא חיבר סימפוניה בשם "אדום, לבן וכחול" שבוצעה על ידי תזמורת בוויליאמסבורג, וירג'יניה. לורנס, דיזי גילספי וג'וליוס המפיל ניגנו סולואים בהופעה זו.

לורנס לימד מאמצע שנות השבעים, עבד כאמן במלונות ובתי הארחה בקנטקי ובקנזס. בשנת 1986 הפסיק להקליט ולהופיע והקים את בית הספר החדש לג'אז ומוזיקה עכשווית בעיר ניו יורק (מוכר בשם "ניו סקול"). בין תלמידי בית הספר היו רוי הרגרוב, בראד מלדאו, לארי גולדינגס, ג'ון פופר, פיטר ברנשטיין וספייק וילנר.

במהלך חייו, לורנס ניגן עם אמני הג'אז הגדולים ביותר כמו דיוק אלינגטון, קאונט בייסי, לואי ארמסטרונג, דיזי גילספי, סטן גטס, מקס רואצ', פט מרטינו ועוד רבים נוספים.

ב-1997 עבר לישראל, שם הקים את המרכז הבינלאומי למוזיקה יצירתית, מתקן חינוך פתוח לתלמידים יהודים וערבים כאחד. הוא ניגן בקביעות בישראל במועדונים רבים, במיוחד ניגן הרבה במועדון ה"ארטל" בירושלים, ובמועדון שהיה בבעלותו בשם "ארני'ס ג'אז אנדרגראונד". בשנים 2003-2004 לימד בישיבה למוזיקאים צעירים בשם "כינור דוד". ב22 באפריל, 2005 נפטר לאחר שסבל ארוכות מסרטן ריאות וכבד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]